30
sij
2023
Izvještaj

Hojsak&Novosel s Theodosiijem Spassovim uspješno u dvostrukoj misiji

Foto: Matej Grgić

share

U društvu u kojem se kreativni, kulturni i medijski sadržaji još uvijek osjećaju, koriste i vrednuju kao javno dobro, što znači i da ih se konzumira kao vlastite, ali i preuzima za bescjenje, a njihove autore i izvođače financijski podcjenjuje, zanimljivo je uočiti i upozoriti na – nažalost još uvijek gotovo pa incidentnu – sinergiju biznisa i kulture. Agitiranje međusektorske dobrobiti i propagiranje nezamjenjive pozicije umjetnosti u kreiranju stabilne, održivije i tehnološki naprednije sutrašnjice i zdravijeg društva, rijetko se može čuti od zagovaratelja koji usko ne dolaze iz polja same umjetnosti i kulture.

Zanimljivo je uočiti i upozoriti na, nažalost još uvijek gotovo pa incidentnu, sinergiju biznisa i kulture

Kao da je sasvim nezamislivo i teško dokučivo koje bi to konkretne dobrobiti mogli imati od te umjetnosti koju rekreiramo u dokolici, koja je pragmatično nenaplativa i čije su dodatne vrijednosti teško sagledive u svojem potencijalu. Nekako su obrazovanje i sport još uvijek jače karte na koje uvijek igramo, zaboravljajući koliko se pjesama drčno otpjevalo na stadionu, pa čak zaboravljajući i na onu najponositiju, na himnu, bez koje nema gotovo niti jedne tekme.

Bez zakona koji bi za donacije osigurali porezne olakšice, naši financijeri i uspješne tvrtke rijetko vide koristi od poticanja umjetnosti za, primjerice, vlastiti bolji kulturni i komunikacijski branding. Rijetke su i tvrtke koje iskorištavaju svoju povoljnu poziciju za promicanje i poticanje korespondencije uspješnosti i kroz praksu mecenaštva, pokroviteljstva, donatorstva.

Foto: Matej Grgić

GDi je – kako stoji na njihovoj internetskoj stranici – tvrtka za programska rješenja, informacijske sadržaje, računalstvo „u oblaku“ te tehničko-poslovne inženjerske, projektantske, tehnološke i razvojne stručne usluge. Međutim, GDi je i tvrtka koja se u posljednje vrijeme veže uz kulturne, ali i edukacijske projekte. Stoga je i prije devastacije zgrade Hrvatskoga glazbenog zavoda u zagrebačkom potresu, GDi organizirao prvi donatorski koncert te preuzeo vodeću ulogu mecene za obnovu – tada rane 2020. godine tek – koncepta poslovanja najstarije građanske udruge za promicanje glazbe i glazbovanja.

Rijetke su i tvrtke koje iskorištavaju svoju povoljnu poziciju za promicanje i poticanje korespondencije uspješnosti i kroz praksu mecenaštva

HGZ je novim modernim poslovanjem već i tada, a i danas, kada je Gundulićeva 6 jedno od najužurbanijih i najkompleksnijih zagrebačkih post-potresnih gradilišta, postao primjer dobre prakse i agilnosti na glazbenoj biznis sceni. Možda iz očaja, ali i uz mnogo prkosa te predanoga rada, ravnateljstvo HGZ-a (na čelu s Romanom Matanovac Vučković) usudilo se osloniti na „novi-stari“ model mecenaštva koji je uveden u stare olinjale hodnike te među cinične i ponekad elitizmom zadojene glazbene duhove.

Foto: Matej Grgić

Tvrtka GDi je i godinu 2023. otvorila uz glazbu, organiziravši uz Hrvatsko društvo skladatelja i Jazz HR koncert humanitarnog karaktera kako bi svojem projektu Do Good osigurali visokokvalitetan umjetnički kontekst za jednako visokokvalitetnu inicijativu prikupljanja donacija za razvoj STEM projekata u hrvatskim srednjim školama.

Hojsak&Novosel u promociji novog albuma

I ovaj put, kao i na donacijskom koncertu za Hrvatski glazbeni zavod, nastupio je jazz dvojac Tihomir Hojsak i Filip Novosel – očito miljenici glazbenog ukusa vodećih ljudi iza tvrtke GDi. Koncert u zagrebačkoj Tvornice kulture bio je ujedno i promocija njihova najnovijeg albuma Duckling Soup koji je nastao u suradnji s bugarskom etno-jazz zvijezdom Theodosiijem Spassovom.

Foto: Matej Grgić

Ovaj muzičar par excellence, prepoznat i globalno (o čemu svjedoči i nagrada Grammy), Novoselovoj tamburi i Hojsakovu električnom kontrabasu prvi puta se pridružio na koncertu povodom obilježavanja 50 godina Koncertno-kulturne dvorane Ivana Brlić Mažuranić u Slavonskom Brodu na kojem su izveli vlastite originalne skladbe, ali i obrade hrvatskih i bugarskih tradicijskih pjesama.

Obostrana korist ovih dvaju raznovrsnih sadržaja sljubila se s puno spontanosti i dobrog raspoloženja

Na sreću, koncert u Brodu se snimio – i na sreću (ako je ista potrebna s tako prvoklasnim muzičarima) snimka je bila i više nego dovoljno dobra da postane albumom. Na sreću, i zagrebačka promocija albuma nije pala u drugi plan pred promicanjem projekta Do Good, već se obostrana korist ovih dvaju raznovrsnih sadržaja sljubila s puno spontanosti i dobrog raspoloženja.

Hojsak&Novosel, JazzHR, HGZ, Spassov

Foto: Matej Grgić

Hojsak&Novosel te Spassov pokazali su se kao uigran i vedar trio, u kojem se dostatno i elegantno istaknuo upravo bugarski glazbeni suradnik toplinom i pjevnošću. Instrument kaval, bugarski tip frule, bogat je alikvotama te nudi široku paletu tekstura i gestikulacije, a muzikalnost Spassova podaruje mu istovremeno puten i snažan zvuk kakovoga bajkovitog kralja vjetra.

Foto: Matej Grgić

Ovaj trojac ujedno sjajno i s pravom mjerom balansira između britke zajedničke svirke te inventivnih i zaigranih solaža sve trojice izvođača, a svoj virtuozitet i sjajnu muzikalnost jednako dobro pokazuju u kojem god glazbenom (su)odnosu se našli – solaži, duu ili triju.

Ovaj trojac ujedno sjajno i s pravom mjerom balansira između britke zajedničke svirke te inventivnih i zaigranih solaža

Tijekom gotovo dvosatnog koncerta izveli su sve ili gotovo sve skladbe s albuma koji odiše veseljem i plesnim ritmom, a to možda ponajbolje ocrtava i na albumu uvodna Open Mood ili pak naslovna, gotovo pa funky atmosfere, Duckling Soup. Tome nadasve pridonose zanimljivi i svježi ritamsko-melodijski motivi koji ne bježe od svojih balkanskih pra-obrazaca, ali odsvirani svježe, kroz virtuoznu razradu briljantnih pasaža na tamburi ili prštećih vokaliza kavala ili inventivnim efektima na kontrabasu, mogu zavarati svakog naivnog slušatelja svojom kvazi-jednostavnošću.

Foto: Matej Grgić

Naravno, najzanimljivija su upravo ona mjesta u kojima se kaval kompletno rastvara u svojoj zvukovnosti kao što je u skladbi Mista Dance, u kojoj ovaj instrument tipa frule preuzima pištavu boju oboe ili toplu resku boju trube. Sjajne su i povremene ritamsko-vokalne intervencije Tihomira Hojsaka koje čini pljeskanjem ili lupkanjem u trup instrumenta te pjevanjem, a svojim vokalom pojedine instrumentalne elemente podcrtao je i Spassov u skladbi In the Foot of the Mountain.

Foto: Matej Grgić

Duckling Soup odličan je album, a Spassov, Hojsak i Novosel počastili su nas s fantastičnom svirkom. JazzHR odlično je otvorio 2023., a GDi još jednom iskoristio priliku za sjajan poslovni event. Svima čestitamo!

Foto: Matej Grgić

Moglo bi Vas zanimati