DJ i producent
Andrea Ljekaj o čokoladama, Terapiyi i žanrovskoj neuhvatljivosti

Andrea Ljekaj ime je koje je pustilo duboko korijenje u diskursu hrvatske elektroničke glazbene scene i bilo bi u njezinoj prvoj postavi kad bi ona imala svoju reprezentaciju.
Ime je to koje odzvanja od prepoznatljivosti, no oko njega obavijen je ponešto mističan veo – uz njegovu se glazbenu osobnu iskaznicu vežu odrednice inovativnog, difuznog i slojevitog, a iza nje ne postoji izričito jednobojna, uhvatljiva i fiksna pozadina.
Upoznali smo njegov umjetnički potpis putem brojnih EP izdanja kroz godine na kojima se on definirao kao slojevit, razložen, te više „inženjeriran“ i dizajniran nego puko isproduciran, čuli smo njegovo ime u prozivanju dobitnika niza nagrada i vidjeli flyere za nastupe koji su ga proveli prijestolnicama europske i svjetske elektronike.

Andrea Ljekaj / Matej Grgić
Uz sve navedeno, radnom tempu Andree Ljekaja svjedoče i redovita izvještavanja o novim projektima, od kojih je recentno najznačajniji ATJE label, a početkom ove godine je Andrea izdao i svoj prvi samostalni album Terapiya. Popratnim sadržajima koji se pridružuju ovom izdanju posvećena je posebna pažnja i misao te oni ovu elektroničku poslasticu proširuju i na druga osjetila. U prijevodu – postoji vagon povoda da popričamo s likom iza djela, s čovjekom iza mita i neka ovaj intervju služi kao profiliranje prema kojem ćete, kao u filmovima oni crtači u sudnici, prema iskazima izraditi njegov fotorobot!
Bok, Andrea! Hvatajmo se odmah najsvježijih tema – prije skoro tri mjeseca službeno je izdan tvoj prvi samostalni album Terapiya. Prije svega: čestitke! Kako s ovim „post-izdavanje clarityem“ gledaš na cijeli projekt, jesi li zadovoljan finalnim produktom i recepcijom?
Album je na kraju ispao čak i bolje nego što sam u početku zamišljao, što je veliki poticaj za daljnji rad. S odmakom od dva mjeseca, neke stvari su već počele djelovati manje nestvarno, ali me i dalje svakodnevno iznenađuju novosti vezane uz album. Zahvalan sam na podršci struke, scene i medija; divno je vidjeti da su ljudi prepoznali trud i energiju uloženu u ovaj projekt i podržali me od samog početka. Vjerujem da će se Terapiya još dugo slušati i pronalaziti put do publike.
Ovo je definitivno album koji ima više primjena – dok sam ga preslušavala uz posao, u jednom bi me trenutku energizirao i tjerao na kretanje, dok me u drugom momentu uvodi u nešto poput meditativnog stanja. U kojem kontekstu ti primarno vidiš album Terapiya – na pozornicama i u klubovima pred publikom ili u četiri zida nečije privatnosti kao duševno-glazbeni gušt i putovanje?
Terapiya ima široku primjenu – neke pjesme možete čuti u klubovima i kazalištima, dok su druge idealne za uživanje na hi-fi sistemu ili na putu do posla. Album je raznolik i namijenjen onima koji od glazbe ne traže pop hitove, već nešto dublje i složenije. Upravo zbog toga moja glazba možda nije na vrhu top ljestvica popularnosti, ali je već stekla poštovanje onih koji cijene kompleksniji pristup glazbi.
Česte su u posljednje vrijeme priče i razglabanja o tome jesu li albumi kao forma „prevaziđeni“; puno glazbenika i sami kažu kako nemaju ambiciju prema tom formatu, nego su okrenuti izdavanju singlova i eventualno EP-jeva. Kako ti gledaš na taj format, što tebi on kao glazbeniku znači i pruža? Dok ovo ispisujem, shvaćam da mi je odgovor možda već i jasan po nazivu albuma, Terapiya…
U posljednje vrijeme albumi su pomalo izašli iz trenda – glazbenici se radije odlučuju za izdavanje singlova, gradeći veliki hype oko njih. No, za mene je album i dalje sveti gral i najčišći pokazatelj kvalitete i mogućnosti jednog glazbenika. Smatram da je danas najveći problem konzumerizam, koji obeshrabruje autore da stvore album jer vjeruju da ga nitko neće poslušati od početka do kraja. Zbog toga mnogi radije ulažu više vremena u promociju jednog singla koji će ljudima dosaditi nakon što ga čuju bezbroj puta u godinu dana.

Andrea Ljekaj / Matej Grgić
Poprilično si žanrovski neuhvatljiv i nesvediv na precizne, stroge i omeđujuće etikete te kako i sam kažeš – višebojan. Iznenadiš li ponekad i sam sebe? Prije nego što si zagrabio u stvaranje ovog albuma, jesi li imao definiranu sliku o njegovoj finalnoj strukturnoj i žanrovskoj formi ili je to nešto što se događa po putu u kreativnom procesu?
Već na samom početku stvaranja moglo se naslutiti da će album biti žanrovski neuhvatljiv. Nisam imao unaprijed definiranu viziju njegove konačne forme – sve se razvijalo prirodno, kroz proces i trenutke inspiracije. Događaji koji su me okruživali utjecali su na mene, a ja sam kroz glazbu odgovarao na njih pa su tako neke pjesme ispale smirene i meditativne, dok su druge energične i intenzivne. Nitko od nas nije smiren cijelo vrijeme: svi prolazimo kroz raznolike emocije i njihovu dinamiku. Upravo zato ovaj album predstavlja refleksiju mog životnog puta – punog kontrasta, promjena i osobnog rasta.
Uvijek mi je zanimljivo ovo pitati sugovornike „netipičnog“ zanimanja – kako izgleda tvoj radni dan, proces, „smjena“? Stvaraš li uvijek jednako, imaš li rutine koje te u tom procesu vode ili radiš po i prema umjetničkom te kreativnom impulsu koji se javlja bez pravila?
Rutina je ključna – svaki dan stvaram, vježbam i okružen sam glazbom te projektima s jasno definiranim rokovima. Na taj način prisiljen sam nešto dovršiti, bez obzira na to u kakvom sam stanju. Neke pjesme uspijem završiti u samo nekoliko dana, dok se druge razvlače tjednima; sve ovisi o mom odnosu s njima i procesu koji prolazim.

Andrea Ljekaj / Matej Grgić
Prije gotovo dvije godine pokrenut je ATJE koncept, label i studio. Na kojim temeljima je zasnovan i s kojom vizijom? Kako on djeluje dvije godine kasnije? Reci nam nešto o samom studiju i tome kako je ATJE utjecao te oblikovao stvaranje ovog albuma?
Studio je mjesto gdje nastaju glazba i vizuali. Nekim danima posvetim se vježbanju bubnjeva i MIDI-ja, dok su drugi rezervirani za dizajn ili završavanje projekata. Novitet su čokolade, kojima također moram posvetiti dio dana: od njihove izrade do slaganja personaliziranih kutija. Sve to zahtijeva mnogo različitih vještina i stalnu prilagodbu, ali uživam u kreativnom kaosu.
ATJE label i studio osnovani su na temeljima slobode umjetničkog izražavanja i stvaranja u sigurnom prostoru. Katalog trenutno broji pet izdanja: većina su moja autorska djela, dok su ostala rezultat suradnje s bliskim prijateljima i kolegama.
Osim glazbenih izdanja, nudimo i razne proizvode poput majica, printeva, čokolada, naljepnica i personaliziranih šibica koje prilažemo uz svaku narudžbu. Naša je misija njegovanje suvremene elektroničke glazbe, spajanje različitih žanrova te korištenje drugih medija koje volimo kombinirati s glazbom.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Jedna od najupečatljivijih stvari u vezi tvog sad već brenda jest zasigurno njegov i tvoj vizualni identitet. Jasno je inspiriran antičkim i povijesnim motivima, pretpostavljam hrvatskog podneblja, no da se ne bih osramotila u nagađanju, reci nam koje razdoblje i motivi ih inspiriraju te koja je priča iza njih? Tko je za njihov dizajn zadužen?
S novim izdanjem odlučio sam u potpunosti samostalno oblikovati i dizajnirati vizualni identitet albuma. Logo odnosno motivi koji krase naše proizvode inspirirani su ornamentima iz doba romantizma te simboliziraju eleganciju, rast i kvalitetu – vrijednosti iza kojih ATJE kao koncept čvrsto stoji.
Ti motivi krase merch koji se sastoji od odjeće, kutija šibica i stickera. Jasno je da si iz poslovne perspektive pronašao načine kako da svoj brend i koncept proširiš na više formata i disciplina, a cijela priča djeluje izuzetno zaokruženo i kvalitetno. Kako gledaš na mogućnosti interdisciplinarnosti u „biznis“ aspektu s ishodištem glazbe?
Oduvijek sam pokazivao veliki interes za dizajn, modu i gastronomiju pa je bilo logično da se ta strast pretoči u ATJE koncept. Bez prevelikog opterećivanja uspjehom ili neuspjehom, krenuo sam s idejom da neke stvari jednostavno realiziram – i pokazalo se da u doba streaminga ljudi više kupuju proizvode povezane s izdanjem nego samo izdanje. To me inspiriralo da stvaram dodatnu vrijednost uz glazbu i ponudim nešto opipljivo, što nosi priču i energiju projekta.

Andrea Ljekaj / Matej Grgić
Jedan nesvakidašnji i intrigantan aspekt projekta jesu čokoladice koje prate koncept i povezuju ga kroz dodatno osjetilo. Što je motiviralo ovaj gastronomski pohod? Zašto baš čokolada? Molim te, predoči nam kako izgleda proces izrade tih čokoladica, koliko si u njega bio uključen i sam (iako znamo da jesi, jer nam je to otkrio tvoj Instagram) i slično. Imaš li plan u budućnosti proširiti gastronomsku priču i menu?
ATJE čokolade predstavljaju nagradu za iščekivanje albuma Terapiya. Ideja o spajanju čokolade s glazbom i dizajnom nastala je prije nekoliko godina, kada smo na poklon dobili 3D model motiva koji smo iskoristili za čokoladu koju danas možete probati.
Tijekom tog procesa naučio sam mnogo – od temperiranja čokolade i izrade silikonskih kalupa do osmišljavanja dizajna. Čokoladu najprije temperiram i lijevam u kalupe koje sam sam izradio, a potom ih pažljivo vadim i pakiram u personalizirane kutije koje sam također dizajnirao te realizirao u suradnji s kolegama iz svijeta dizajna.
Iako imamo još mnogo ideja za proizvode koji će dotaknuti i druga ljudska osjetila, za sada su nam u fokusu čokolade, u limitiranom izdanju. Nakon što se rasprodaju, čokolada u svom Terapiya pakiranju ostat će isključivo kao izložbeni primjerak, simbol kreativnog procesa i priče iza albuma.
Ovom prilikom pozvao bih čitatelje i na posebno trodnevno druženje u galeriji Suputnici u Zagrebu, gdje će se spojiti glazba, čokolada i kreativnost. Od 24. do 26. travnja, na adresi Nova Ves 73A, imat ćete priliku kušati naše ručno rađene čokolade, upoznati se s pričom i identitetom brenda kroz izložbu i druženje s autorom, isprobati naše proizvode i kušati posebne koktele te poslušati Terapiya album u cijelosti, u pomno osmišljenom ambijentu.