16
lip
2025
Izvještaj

DUO KOCELJ – STARČEVIĆ U CIKLUSU NOVI VAL KLASIKE

Uspješna desetogodišnja suradnja

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

share

Posljednji koncert iz ciklusa Novi val klasike u Centru za kulturu Novi Zagreb uoči ljetne stanke proteklog četvrtka, 12. lipnja, bio je u znaku desete obljetnice djelovanja dua koji čine trubač Vedran Kocelj i pijanist Krešimir Starčević.

Nina Romić / Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Jedinstveni komorni sastav koji aktivno djeluje u Hrvatskoj tom je prigodom predstavio program naslovljen Musica Croatica, nastavljajući svoju vrijednu misiju promicanja hrvatskog glazbenog stvaralaštva, uz poticanje hrvatskih skladatelja na nastanak novih djela, ali i njegovanje ravnopravnog suodnosa između standardnog koncertnog repertoara i zapostavljenih skladbi.

Nakon niza koncerata u domaćim ciklusima i na festivalima, nepuna dva tjedna uoči zagrebačkog koncerta, u organizaciji Veleposlanstva Republike Hrvatske u Alžiru, povodom Dana državnosti RH, u Bazilici Notre Dame d’Afrique glazbenici su održali uspješan i zapažen koncert Antologija hrvatske glazbe za klavir i trubu. Jedan od vodećih i najsvestranijih hrvatskih trubača, Vedran Kocelj, aktivan je kao solist uz gotovo sve hrvatske orkestre, cijenjeni komorni i orkestralni glazbenik – solo trubač u Simfonijskom orkestru HRT-a.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Nagrađivani glazbenik svoje težnje za promicanjem hrvatske glazbe potvrdio je i albumom Otkrivanja (Cantus, 2023.), s djelima Borisa Papandopula, Brune Bjelinskog, Igora Kuljerića i Srđana Dedića, uz Simfonijski orkestar HRT-a, pod vodstvom Mladena Tarbuka i Pavla Zajceva. Čitavo desetljeće traje njegova suradnja s Krešimirom Starčevićem, pijanistom aktivnim na brojnim područjima, u čijem je fokusu, uz same izvedbe, osmišljavanje obljetničkih koncertnih programa. Među njegovim brojnim uspješnim suradnjama izdvaja se ona s bas-baritonom Krešimirom Stražancem, s kojim je održao niz koncerata diljem Hrvatske i Brazila te u Beču, a za hvaljeni dvostruki album sa solo pjesmama Blagoja Berse (Hänssler Classic, 2024.) dodijeljena im je Nagrada Millka Trnina.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Za ovosezonski jedanaesti koncert iz ciklusa Novi val klasike – kojim Centar za kulturu Novi Zagreb, uz predstavljanje istaknutih glazbenika, teži oplemenjivanju kulturnog života Novog Zagreba, približavanju klasične glazbe široj publici i podršci hrvatskom glazbenom nasljeđu – duo Kocelj – Starčević odabrao je djela različitih generacija hrvatskih skladatelja: od Stjepana Šuleka i Anđelka Klobučara, preko Dubravka Detonija i Tomislava Uhlika, do Dubravka Palanovića i Brune Vlaheka.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Zainteresirane slušatelje kroz program je pristupačno vodio Krešimir Starčević, iznoseći zanimljivosti i manje poznate podatke o djelima i njihovu nastanku, što je nesumnjivo doprinijelo i razumljivijoj recepciji samog glazbenog sadržaja. Koncert je otvorila odmjerena i uigrana izvedba Sonate za trubu i klavir, Povečerje Stjepana Šuleka, iz 1982. godine, posvećene istaknutom trubaču i pedagogu Stanku Selaku. Iz iznimno bogatog opusa skladatelja i orguljaša Anđelka Klobučara, glazbenici su odabrali Stavak za Tomicu i Sonatinu za trubu i klavir, nastale krajem 1990-ih na poticaj trubača Tomislava Špoljara, koji je u to vrijeme redovito koncertirao sa skladateljem.

Riječ je o dopadljivim skladbama razigranog, no istodobno sentimentalnog karaktera, zajedničkog upečatljivog početka fanfaroznog prizvuka, čijim su izvedbama dominirale toplina i mekoća Koceljeva tona. Krešimir Starčević tijekom večeri imao je i dvije solističke točke, svojevrsna pijanistička intermezza, u kojima je angažirano predstavio djela za klavir iz opusa skladatelja i kontrabasista Dubravka Palanovića. Uoči početka studija kompozicije (2002.), Palanović je napisao Dva komada za klavir, dok je Pet etida za mlade 2023. poklonio 30. izdanju Međunarodnog natjecanja Mladi virtuozi.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Vođen željom za skladanjem „muzikalnih“ skladbi motivirajućeg karaktera, oblikovao je slikovita ostvarenja različitih zahtjeva, kojima je Krešimir Starčević s lakoćom ovladao. Sviračko umijeće i virtuozitet Vedrana Kocelja zablistali su punim sjajem u dojmljivom i duhovitom kolažnom ostvarenju Dubravka Detonija iz 2013. godine, Fanfaronitis, uz sugestivnu i predanu izvedbu Krešimira Starčevića. Koloristički i ritmički raskošna skladba Tomislava Uhlika, Malo kazalište lutaka, nastala je prošle godine za duo Kocelj – Starčević na poticaj Krešimira Starčevića, a svojim slikovitim ozračjem, koje su glazbenici oblikovali nadahnuto i inventivno, priziva prizore iz lutkarske predstave.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Za kraj koncerta Vedran Kocelj i Krešimir Starčević odabrali su Kadencu, ariju i finale Brune Vlaheka, djelo nastalo 2024. na poticaj samih glazbenika, za koje je skladatelj pronašao nadahnuće u mitološkoj ptici Quetzal iz majanske civilizacije, istaknuvši kako se „tri stavka mogu protumačiti kao invokacija (ritualni zaziv), pjev i let/ples“. Znalački iznoseći različite zvučne efekte i koristeći proširene tehnike, glazbenici su donijeli uvjerljivo vlastito viđenje živopisnog glazbenog sadržaja Vlahekove skladbe, nagradivši publiku i dirljivim dodatkom – drugim stavkom Aria iz skladbe Musica per tromba Brune Bjelinskog.

Foto: Ivan Brezec/CZK Novi Zagreb

Moglo bi Vas zanimati