26
lip
2025
Vijesti

Za djelo „Mallarmé Sonore / Zvučni Mallarmé”

Hrvatskom radiju nagrada Palma Ars Acustica 2025.

EBU logo

share

Hrvatski radio osvojio je euroradijsku nagradu Palma Ars Acustica 2025.

Radi se o međunarodnom natjecanju koje od 2013. godine organizira skupina za Ars Acusticu EBU s ciljem promicanja i odavanja počasti izvanrednim produkcijama autora u svijetu eksperimentalnih zvučnih djela. Kandidate predlažu specijalizirani producenti iz radijskih organizacija EBU-a (European Broadcasting Union).

Žiri natjecanja Palma Ars Acustica 2025. sastao se online 23. lipnja i proglasio ovogodišnjeg pobjednika – djelo „Mallarmé Sonore / Zvučni Mallarmé” autora Isabelle Duthoit, Alena Alenza, Nenada Sinkauza i Marijane Begović, te urednice i producentice Adriane Kramarić u produkciji Dramskog programa Hrvatskoga radija. Djelo je snimano u ožujku 2024. godine u HRT-ovu studiju Bajsić.

Nenad Sinkauz / foto: Adriana Kramarić

Francuska vokalna umjetnica Isabelle Duthoit ispričala je tom prigodom kako je fascinira veza između Mallarméove modernosti otprije stotinu godina i ove današnje bez obzira na njihovu evidentnu različitost. „Mallarméova poezija je uvijek iznenađujuće moderna i razbuđuje naša osjetila dok istovremeno rastvara, para, ometa i uznemiruje te je vrlo aktualna u rukopisu i u formi.”

Isabelle Duthoit / foto: Adriana Kramarić

Ocjenjivački sud Palma Ars Acustice o djelu je, među ostalim, izjavio sljedeće: „Mallarmé Sonore je sjajno dramaturški strukturirano djelo. Iznimno nabijeno u neki trenucima, da bi u drugima postalo daleko nježnije. Spoj sjajne vokalne izvedbe Isabelle Duthoit, zvuci braće Sinkauz i miks ton-majstorice Marijane Begović koji okružuju Mallarméove pjesme stvorilo je dojmljivo i istančano izgrađeno djelo”.

Iako se Mallarméove pjesme izvodi na francuskome, one su zapravo dio zvuka te je poeziju moguće čuti čak i ako se jezik ne razumije. Stil i evolucija ljudskoga glasa jedan je od dijelova dramaturgije. Sama dramaturška struktura iznimno je prisutna i odaje dojam kolektivnog djela, ne samo umjetnika, nego i suradnje između producentice i ton-majstorice koje su surađivalse s ciljem stvaranja sjajno načinjenog rada, ostvarenog od materijala snimljenoga uživo u studiju. Budući da je djelo nastalo na temelju sessiona uživo samo dan prije žive izvedbe, žiri smatra kako to dokazuje istinsku vrijednost improvizacije i spontane kreativnosti.

Marijana Begovic, Isabelle Duthoit, Alen i Nenad Sinkauz u režiji studija Bajsić / foto: HRT

Jedan od autora, glazbenik Alen Sinkauz nakon osvojene nagrade izjavio je: „Palma Ars Acustica nagrada je koja se dodjeljuje u polju soundarta, elektroakustike, elektronike, radiofonije i koja općenito gaji snažnu europsku eksperimentalnu i avangardnu tradiciju zvuka. Za nas ima posebno značenje jer i nas i našu zemlju stavlja u europski kontekst. Naime, dominantan je osjećaj da su glazbenici jugoistočne Europe zapostavljeni i slabo znani u razvijenijim europskim sredinama.” Nakon toga zahvalio je cijeloj ekipi: “ Hvala našoj dragoj prijateljici, suradnici i koautorici iz Francuske, Isabelle Duthoit, koja je svojim bezvremenskim glasom dala jedinstveni pečat ovom muzičkom djelu. Nagradu posvećujemo urednici emisije Ars Acustica, Adriani Kramarić, te ton majstorici i koautorici djela “Mallarmé Sonore” Marijani Begović. Obje neumoljivo i s punim zanosom stvaraju eksperimentalni program na Hrvatskom radiju”. Sinkauz je zahvalio i Vladislavu Kneževiću, autoru filma „Refrakcije”, po motivima Mallarmeovog remek-djela “Bacanje kocki nikad neće ukinuti slučaj”. “Na njegov poticaj postali smo dijelom projekta u dvorani Gorgona MSU kada smo uživo izvodili glazbu uz sekvence njegovog filma, te tako postali inspirirani snagom i sugestivnošću Mallarméove poezije” – rekao je.

Alen Sinkauz / foto: Adriana Kramarić

Producentica djela i urednica emisije Ars Acustica Adriana Kramarić na kraju je istaknula: “Kao dugogodišnjoj urednici Ars Acustice na Hrvatskom radiju nagrada Palma AA za mene je, bez pretjerivanja, najznačajnija od svih dosadašnjih. Jer kada ti kolege čiji rad godinama pratiš i koje iznimno cijeniš dodijele nagradu onda znaš da si nešto dobro napravio. Isto tako moja suradnja s neiscrpno kreativnom braćom Sinkauz i vrsnom ton majstoricom Marijanom Begović traje već niz godina i mislim da mogu reći da se temelji na velikom uzajamnom povjerenju i prijateljstvu. Suradnja sa sjajnom francuskom vokalisticom Isabelle Duthoit bila je doista iznimna i od provog trenutka njihova zajedničkog improviziranja i muziciranja bilo je jasno da su u potpunosti uronjeni u zajednički jedinstveni prostor ideja, imaginacije i slobode.I bez najmanjeg krzmanja, nakon petosatnog improviziranja prepustili su nam da za svoj program iz kompletnog tog materijala stvorimo novo 20-minutno djelo. Tako je nastao Zvučni Mallarmé”, rekla je Adriana.

Ton Majstorica Marijana Begović i urednica Adriana Kramarić / foto: Miroslav Šeb

Službeno priopćenje: Komunikacije HRT-a

Moglo bi Vas zanimati