Glazbena industrija u eri velikih promjena
Održan Runda Digital Day vol. 7
Ugovori potpisani uživo na pozornici, inspirativni razgovori o umjetnoj inteligenciji, algoritmima i svakodnevnim izazovima u industriji, plus neprekidno umrežavanje ispunilo je svaki trenutak sedmog izdanja Runda Digital Day konferencije, održanog prije tjedan dana u DoubleTree by Hilton hotelu u Zagrebu, u partnerstvu sa IMPALA-om i uz podršku Merlina, Hrvatske udruge poslodavaca, HDU-Zaprafa te kompanija Hilton i Sonovy.
Konferencija je okupila do sada najveći broj glazbenih profesionalaca iz Europe i ostatka svijeta, ugostilo krovnu europsku indie organizaciju Impala, te kroz panele, prezentacije, sastanke, radionice i networking delegata otvorilo brojne aktualne teme iz svijeta glazbenog biznisa.
”Ovogodišnje rasprave dolaze u ključnom trenutku za nezavisni sektor diljem Europe, kao i u našoj regiji. Naš je cilj da sektor raste i da naši članovi i glazbenici imaju jednake uvjete na tržištu kao i ostatak svijeta.“, izjavio je Dario Draštata, predsjednik Runde.
Nezaustavljivi val promjena u glazbenoj industriji i da li je nezavisna glazbena zajednica spremna na njih bio je u fokusu konferencije i već na prvom panelu ove su teme potaknule zanimljivu raspravu tijekom koje su sudionici jednoglasno zaključili da je glavni motor promjena umjetna inteligencija. Branko Komljenović, direktor Menarta i član UO Runde, zaključio je kako od AI-a ne treba bježati već treba pronaći način kako da se glazbeni sadržaji koriste etički i uz fer naknadu nositeljima prava te dodao kako ohrabruje nedavna vijest da Spotify u suradnji sa major i indie kompanijama radi na modelu koji bi omogućio odgovorno korištenje umjetne inteligencije.
“U našoj regiji i dalje je veliki izazov nemogućnost direktne komunikacije sa vodećim streaming servisima, nemamo kuratore, lokalne playliste, urednike, što otežava da naša glazba dođe do fanova, no radimo na tome da se to što skorije promijeni.“, istaknuo je Komljenović.
Paul Redding, izvršni direktor najveće svjetske indie grupacije Beggars Group, na vrlo direktno pitanje potaknuto brojnim preuzimanjimaa nezavisnih diskografa od strane globalnih major kompanija, odgovorio je da ova kompanija ima sposobnost zauvijek ostati nezavisna, te dodao kako je uz digitalne platforme, a osobito Bandcamp na kojem raste broj downloada albuma, fizička distribucije i dalje jako bitan dio njihovog poslovanja. Kontraverzna akvizicija grupacije Downtown od strane Universala, također je bila jedna od glavnih tema panela te je glasno ponovljen stav Impala-e kako to preuzimanje treba zaustaviti jer će negativno utjecati na cijelo glazbeno tržište kako u digitalnoj distribuciji, kroz preuzimanje kompanija Fuga i CD Baby bitnih za nezavisne izdavače, tako i zbog povećavanja ionako dominantne pozicije ove major kompanije. Negativni utjecaj na digitalna tržišta u razvoju, kulturnu raznolikost, male nezavisne kompanije, te posljedično smanjenje ulaganja u nove izvođače, izdanja, uske glazbene žanrove koji su bitan dio kulturnog krajobraza svakako bi unazadilo kompletan glazbeni ekosistem. “Ovaj posao treba blokirati, on je velika opasnost za glazbenu industriju i ne smijemo dozvoliti da se on realizira”, zaključuje Joerg Heidemann iz njemačke indie udruge VUT.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
O izazovima, ali i mogućnostima sa kojima se suočava glazbeni indie sektor govorila je Shrina Patel iz Merlina: “U Merlinu smatramo da je glavna prednost koju naši članovi imaju kolektivno licenciranje. Merlin predstavlja oko 15% globalnog tržišta snimljene glazbe licenciranjem digitalnih prava za nezavisne diskografske kuće i distributere što nam daje dobru poziciju za dogovaranje najboljih mogućih uvjeta za naše članove kako bi se oni mogli ravnopravno natjecati na tržištu sa major kompanijama.“
Kako algoritam utječe na konzumiranje, slušanje, otkrivanje i objavljivanje nove glazbe, a kako na njezinu monetizaciju također je bila jedna od vrućih tema konferencije. Dok se većina slaže da je analiza podataka i prilagođavanje digitalnim algoritmima ključno za glazbeni posao, dio govornika istaknuo je da algoritam ne smije biti jedini faktor odlučivanja.
“Mene algoritam ne zanima, ja radim ono što mislim da je dobro za mene i što me ispunjava. Ukoliko želimo zadržati svoj identitet i autentičnost ne smijemo ovisiti o društvenim mrežama i trendovima koji nam govore što i kako trebamo raditi. Na taj način možemo pobijediti algoritam i naći ljude koji će slušati našu glazbu i koji misle kao i mi.“, zaključila je glazbenica Elis Lovrić, koja je na jednom od panela i uživo zapjevala uz ovacije okupljenih delegata.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
Runda Digital Day konferencija je orijentirana i prema sklapanju novih poslova, inicijativa i suradnji, a na panelu koji je za temu imao kolektivna društva i kako se ona prilagođavaju promjenama u industriji vidjeli smo i primjer uspješnog zaključenja jednog takvog posla. HDS ZAMP potpisao je ugovor sa kompanijom LyricFind koji će omogućiti monetizaciju glazbenih stihova na digitalnim platformama članovima tog društva te tako dodatno unaprijediti njihove prihode od digitalne distribucije glazbe.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
Kroz prezentaciju izvještaja o glazbenoj (ne)jednakosti Ruth Koleve iz bugarske udruge ANMIP, dobili smo konkretan uvid u to koliko su glazbenici iz jugoistočne Europe nisko zastupljeni u europskoj glazbenoj industriji. Izvještaj ističe štetne kreativne, kulturne i financijske implikacije zanemarivanja umjetnika iz SEE te istražuje zašto je tako teritorijalno ogromno, naseljeno i kulturno bogato područje gotovo nevidljivo na europskoj glazbenoj karti.
Drugi dan Runda Digital Day konferencije započeo je uz networking doručak, a veliki interes izazvala je prezentacija Centra gaming industrije, u organizaciji Hrvatske udruge poslodavaca. Domagoj Crnković predstavio je gaming kampus u Novskoj te planove ovog velikog projekta za nadolazeću godinu. “Već radimo s brojnim glazbenicima, ali kako rastemo iz godine u godinu svakako će se otvoriti novi prostori za povezivanje ova dva sektora.” – poručio je Domagoj Crnković.
Panel “Tko je tvoja publika?” otvorio je mnoge teme i potaknuo žestoku raspravu o važnosti društvenih mreža, tradicionalnih medija, odnosu izdavača i izvođača, te o problemu koji se događa kada izvođači, izdavači i mediji ne razumiju publiku kojoj se obraćaju. “Važno je ostati vjeran sebi i raditi sve intuitivno, sa planom, kako biznis planom, tako kreativnim i ne razmišljati previše o vidljivosti. Tada će to i publika osjetiti i bolje se povezati sa izvođačem. Ja svojoj publici nudim emociju, stihove i pjesme i oni koji to prepoznaju zajedno samnom stvaraju zajednicu koja se na taj način povezuje.“, kaže bosanskohercegovačka reperica Sassja.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
Izvrsna prezentacija Dine Glihe, odvjetnika specijaliziranog na polju autorskih prava i AI-a, na temu umjetne inteligencije jasno je prikazala opseg problema korištenja AI-a u glazbi i nemogućnosti utvrđivanja nositelja prava. Posebno zanimljive su bile teorije o mogućnosti obrnutog procesa, tj. aplikacija koje bi utvrdile od kojih je autorskih djela određena AI glazba nastala, što je dio publike ocijenio kao logičnom korakom, a dio dodatnim problemom hranjenja modela umjetne inteligencije.
Thibault Roucou, direktor u digitalnoj platformi Deezer, održao je zanimljivu prezentaciju o odnosu ovog servisa prema brojnim pokušajima prevara u digitalnom svijetu i kako se nose sa sadržajem koji kreira umjetna inteligencija. “Od oko 100.000 snimaka koje dolaze dnevno na platformu 28.000 je generirano umjetnom inteligencijom. To je porast od 10% u odnosu na raniji period i ima veliki utjecaj na razvodnjavanje ukupnih prihoda glazbe koju stvaraju pravi izvođači te smatramo da se koristi isključivo za pokušaje prevare. Početkom godine instalirali smo alat za detekciju umjetne inteligencije, omogućujući platformi da označi bilo koju pjesmu koja koristi umjetnu inteligenciju oznakom kako bi se smanjio negativni utjecaj takvog sadržaja na izvođače, ali i fanove“, izjavio je Roucou.
Florian von Hoyer (Zebralution) predstavio je najnovije informacije o projektu Belem koji potiče jezičnu raznovrsnost u glazbi i sufinancira prijevode i snimanja pjesama na različitim europskim jezicima, u kojem je Runda jedan od partnera. Osam autora i izvođača dobilo je sredstva na javnim pozivima Belema, kako bi preveli ili snimili nove verzije pjesama na jeziku različitom od originala. Glazbenica Elis Lovrić potvrdila ja dobrobiti ovog projekta i objasnila kako joj je sujelovanje u projektu otvorilo nova vrata potencijalne internacionalne suradnje i dostizanja nove publike.
U razgovoru sa Alexom Freedmanom, direktorom fonda Kanadskog community radija, sa Goranaom Komeričkim (Centar kulture Maksimir/HR2), saznali smo kako funkcionira i koje su prednosti ovog koncepta zajednice lokalnih radija, koji su putem poreza sufinancirani od strane velikih komercijalnih formatiranih radija. Dobrobiti ovog modela su ogromne, od poticanja lokalne zajednice, do marketinških mogućnosti koje dopiru do ciljane publike, te velike kulturne raznolikosti. Kada je u pitanju glazba ovakvi radiji su nosioci borbe protiv formatiranog programa, monopola, te glavni glasnici i promotori multikulturnog, eklektičnog glazbenog izričaja, što je svakako primjer iz kojeg bi bilo dobro da i drugi teritoriji poput naše regije nešto nauče i primjene.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
Runda Digital Day i ove se godine pokazao kao inkubator znanja, informacija, poslovnih mogućnosti, komunikacije i prepoznavanja vodećih trendova u glazbenoj industriji sa naglaskom na glazbeni streaming. “Konferencije poput ove jako su važne za našu zajednicu i naše udruge kao što je Runda ili moja asocijacija AIM, kako bi se dijelile najvažnije i najnovije informacije, kako bi se naši članovi educirali i tako ostali u toku sa najvažnijim trendovima te time imali bolju poziciju za razvoj svoga poslovanja“, kaže Gee Davy iz udruge nezavisnih diskografa Velike Britanije, AIM.

Runda Digital Day vol. 7 / foto: Goran Berović
Na rubovima konferencije europska udruga nezavisnih diskografa održala je svoju godišnju skupštinu i sastanak upravnog odbora te održala prvi Europski summit nezavisne glazbe, sufinanciran od strane EU u okviru programa Kreativna Europa. Summit je okupio kreatore politika EU, Europski investicijski fond, stručnjake iz industrije, uključujući članove globalnog udruženja nezavisnih glazbenih publishera IMPF i ključne glazbene tvrtke u iz naše regije, kako bi s članovima Impala-e razmijenili mišljenja o budućnosti sektora neovisne glazbe. U okviru općeg cilja da Europa postane najbolje mjesto na svijetu za glazbeni biznis, raspravljalo se o raznim prioritetima – financijskim, tržišnim i regulatornim okvirima, raznolikosti i otkrivanju, geografskim pitanjima unutar Europe, kao i strateškom pristupu rastu europskog kulturnog i kreativnog poslovanja.
Na skupštini Impala-e izabrani su članovi novog upravnog odbora te je potvrđen novi mandat vodstvu udruge. Na mjestu predsjednice i dalje je Francesca Trainini (PMI Italija), a predsjedavajući upravnog odbora ostaje Dario Draštata (Runda), što je novo priznanje radu Runde u indie zajednici. ”Runda je ključna referenca za cijeli nezavisni sektor, kao prvo regionalno udruženje u Europi koje osvjetljava ogroman potencijal jugoistočne Europe. Bila je privilegija biti dio Runda Digital Daya u Zagrebu i dobiti povratne informacije od vodećih tvrtki u regiji o zajedničkim prioritetima. Zahvaljujemo Hrvatskoj udruzi poslodavaca na domaćinstvu našeg godišnjeg sastanka, kao i predsjedniku UO Imapla-e Dariju Draštati i svim članovima Runde na sjajnom programu panela i debata.“, izjavila je Helen Smith, izvršna direktorica IMPALA-e.