drugi pokušaj?
Bruce Springsteen: pet ideja za (drugi) film
Što bi se dogodilo da je umjesto hermetične Nebraske fokus filma neki drugi album iz diskografije Brucea Springsteena?
Skromna ocjena 6.9 na IMDB-u antiklimaks je kampanje filma “Springsteen: Izbavi me iz ništavila”, priče o prekretnici karijere Brucea Springsteena i snimanju albuma Nebraska. Unatoč frustrirajuće nakrivljenom držanju tijekom svih 119 minuta trajanja, glumac Jeremy Allen White uspješno je predstavio tada 32-godišnjeg Springsteena prije nego je postao The Boss, no film iz nekog razloga nikako ne uzleti.
Teško se pritom ne složiti s filmskim kritičarem Varietyja, Owenom Gleibermanom, kako je najveći problem filma zapravo ogoljeni i mračni album Nebraska kojeg etiketira kao “nedodirljivu svetu kravu” Bruceove diskografije: “album nema veze s onim zbog čega ljudi već pedeset godina vole Springsteena”. Jurica Pavičić u Jutarnjem listu svoje nezadovoljstvo zaokružuje rečenicom kako “paradoksalno – tijekom filma poželite da glavni junak zašuti, jer čim se to dogodi film postane – osjetno bolji”.
Ako išta može utješiti nezadovoljne Bossove fanove, onda je to svakako reizdanje Nebraske s dosad neobjavljenim snimkama, live verzijom iz 2025. i notornom “električnom Nebraskom” čije je postojanje Springsteen desetljećima demantirao.
No, što bi se dogodilo da je umjesto hermetične Nebraske fokus filma neki drugi album iz diskografije Brucea Springsteena? Evo pet sinopsisa za ponovljeni pokušaj filmske priče o The Bossu…
Rođeni za bijeg (Born To Run)
Nakon dva neuspješna albuma, karijera 25-godišnjeg Brucea Springsteena je na kocki – prijeti mu otkaz ugovora s diskografskom kućom i raspad benda. Sa svojim E-Street Bandom ulazi u studio, ali snimke ne zadovoljavaju visoke Springsteenove kriterije. Nezadovoljstvo i frustracija rastu, ali u presudnom trenutku njegovi suradnici, pogotovo gitarist i aranžer Steven Van Zandt, donose pomake koji rađaju jedan od najboljih (ako ne i najbolji!) albuma karijere, Born To Run.
Ustajanje (The Rising)
Nakon raspuštanja E-Street Banda, devedesete godine 20. stoljeća, Springsteen uglavnom provodi kao solo izvođač, sa smanjenom vidljivošću, pogotovo s obzirom na zvjezdane osamdesete. 1999. ponovno okuplja bend i kreću na lukrativnu svjetsku turneju, no bez novih pjesama – jesu li ga muze napustile? Nakon napada na američke Blizance 11. rujna 2001., njegova zajednica je ranjena i slučajno dobacivanje na ulici “Bruce, trebamo te!” inspirira ga na nove pjesme i uspješan povratnički album The Rising.
Pozdrav iz Asbury Parka (Greetings from Asbury Park, NJ)
Film prati glazbeno odrastanje Brucea Springsteena od prvih pokušaja s gitarom ispred ogledala u spavaćoj sobi preko prvog benda The Castiles do diskografskog ugovora i prvog albuma, Greetings from Asbury Park, NJ. To je, ujedno, i škola rock and roll života, sviranju po zadnjim rupama, domovima umirovljenika i zatvorima, priča o gladi i upornosti,: “If it does not drive you crazy, it will make you strong. Stay hard, stay hungry and stay alive”, poručio je svojim mladim kolegama 2012.
Rođen u SAD-u (Born in the USA)
Ovaj film započinje tamo gdje “Izbavi me iz ništavila” završava. Naslovna “Born in the USA”, “Glory Days”, “I’m On Fire” i ostale odbačene pjesme s Nebraske završavaju na novom albumu. “Bruce, fali nam singl”, poručuju mu iz izdavačke kuće, a on odlazi kući i tijekom noći nastaje “Dancing in the Dark” koja zaokružuje najuspješniji album njegove karijere Born in the USA. Slijedi svjetska turneja s kojom Springsteen, uz Madonnu i Michaela Jacksona, potvrđuje status jedne od najvećih glazbenih zvijezda osamdesetih. Filmsku priču dodatno će začiniti prateća pjevačica, crvenokosa Patti Scialfa…
Kugla za rušenje (Wrecking Ball)
Kad su ga pitali zašto mu koncerti traju preko tri sata, Springsteen je odgovorio kako se nerijetko osjeća kako samo tijekom ta tri sata ima potpunu kontrolu nad svojim životom. 2011. umire bendovski suborac, saksofonist Clarence Big Man Clemons, a kasnije u svojim memoarima, Bruce otkriva kako se tijekom tog razdoblja (ponovno) borio s ozbiljnom depresijom: “To je kao crni vlak koji mi se približava, no ja sam često posljednji koji ga primjećuje”. Zahvaljujući stručnim liječnicima i medicini, uspijeva ponovno stati na noge, snima album Wrecking Ball, a na pratećoj svjetskoj turneji, u Helsinkiju svira do tada najduži koncert karijere u trajanju od 4 sata i 6 minuta.