15
stu
2025
Recenzija

NASTUPNI ALBUM

Goran Glad - Izuzetan život

Goran Glad

debitantski album Izuzetan život isprva je bio zamišljen kao neprekinuti niz pjesama o svakodnevici, no kasnije je dobio jače konceptualne konture

share

Izuzetan život novog izdanka JeboTon kolektiva – grupe Goran Glad ističe se svojom konceptualnošću i zvukom koji se kod naših bendova ne čuje prečesto

Goran Glad

Goran Glad

Pred nama je još jedan u nizu bendova sve popularnijeg labela JeboTon. Goran Glad (glad to meet them!) osnovan je prije dvije godine u Zagrebu, a čine ga Matija Veleglavac (vokal i gitara), Mislav Martić (gitara), Juraj Borić (klavijature i prateći vokal), Borjan Cvrtila (bas-gitara) i Dario Sušanj (bubnjevi).

Svoj prvi javni istup ostvarili su pod vodstvom Tanje Vrvilo i Damira Indoša, kultne figure zagrebačke alternativne scene iz nekadašnje kazališne skupine Kugla glumište i današnje Kugle. Utjecaj kazališta i performansa čuje se i u njihovim konceptualnim pjesmama, čiji su krajevi i(li) početci omeđeni fragmentima intervjua s dvjema osobama – mladom i starijom ženom koje govore o snovima, traumama i životnim pitanjima.

Njihov debitantski album Izuzetan život, uz koji je izašao i spot pjesme “Minnesota-Minsk“, isprva je bio zamišljen kao neprekinuti niz pjesama o svakodnevici, no kasnije je dobio jače konceptualne konture. Finalni proizvod cjelina je od osam pjesama koje prate jedan dan od jutra do večeri, zaokružene smirenošću prve i posljednje pjesme i obilježene gradacijom napetosti – kako u glazbenom, tako i u tekstualnom smislu.

Tako nas s albuma izvodi nježna balada “Za L.“, u kojoj pjevač pokazuje svoj emotivan izraz, vokalne mogućnosti i raspon glasa odlazeći u više registre. Unatoč tome što je ova pjesma jedna tipična balada, nepredvidljivim progresijama akorda bend nipošto ne zalazi u glazbene klišeje, što bi zasigurno narušilo njihov alternativno-konceptualni zvuk. Uz to, njezin moving završetak odlično se uklopio kao ujedno i završetak cijelog albuma.

Izuzetan život u pjesmi je podrugljiv, okrenut na unutra, autoironičan. Osoba čestita samoj sebi na izuzetnom životu koji vodi“, objašnjava koncept albuma pjevač Matija Veleglavac. Ističe i kako su od intervjuiranih ljudi tražili da prepričavaju snove i odgovaraju na vrlo općenita pitanja kako bi ih potaknuli da što više odlutaju u odgovorima. „Na albumu dvije od intervjuiranih osoba, u kontrapunktu, mlada žena i stogodišnjakinja, odgovaraju na slična pitanja, a odgovori i ne ispadaju toliko različiti, godinama i perspektivi unatoč“, ističe pjevač. Često je riječ o jednoj ili par rečenica, koje kao da zaključuju prethodnu ili najavljuju narednu pjesmu, što je konceptualno dosta dobro osmišljeno i posloženo.

Nekako je bilo za očekivati, budući da je konceptualnost u prvom planu, da album žanrovski nije jasno definiran. Sâm ga bend opisuje kao ples između popa i eksperimentalnog zvuka, koji „ponekad zalazi i u oba ekstrema. Svaki slušatelj može protumačiti nijanse albuma te odgovoriti što za nju/njega jest izuzetan život“, izjavljuje Matija. Uz žanrovsku neodređenost, na Izuzetnom životu Goran Glad je mjestimično i proširio sastav, pa su im se tako pridružili Viktor Slamnig na bas-gitari i kontrabasu, Anamarija Žugić Borić kao prateći vokal, violončelistica Valentina Črnjak te Nikola Batelić na gitari i kao prateći vokal.

Goran Glad

A vokala nema na prvoj pjesmi “Kao da je prvi put“. Isključivo instrumentalna skladba (ako ne računamo dijelove intervjua na kraju) od nešto manje od dvije minute polagana je uvertira u ono što slijedi, čiji će se motivi čuti i u narednim pjesmama (primjerice “Grijehožderi“). Osim motiva, ono što se provlači kroz čitav album jest psihodelično-hipnotizirajući ugođaj koji Glad postiže konstantnim ponavljanjem dijelova melodije i akorada. Kulminacija takvog pristupa pjesmama nedvojbeno je najduža na albumu, “Roj muha“, u kojoj se upravo tom repetitivnošću melodije na jednom tonu s dvoglasjem u intervalu kvarte stvara onomatopeja zujanja muha. Pjesma je zloslutnog, pa i morbidnog ugođaja, uz orijentalni prizvuk te zvuči kao da je njena funkcija više konceptualna nego isključivo glazbena, kao svojevrsni glazbeni performans kojim ulaze u sferu onoga što bi zvukom moglo podsjećati na vrhunac konceptualnosti glazbe naših prostora – slovensku grupu Laibach. Pjesma završava kaotičnim spojem distorzije, zvukova otkucaja srca i fragmenata intervjua koji tako isprepleteni i provučeni kroz filter zvuče shizofreno.

S druge strane, pjesma “Slobodan dan“ paradigma je zvuka Gorana Glada i zasigurno jedna od najuspjelijih na albumu (uz “Minnesota-Minsk“!). Bend ima nešto mračno u zvuku, čime podsjeća na strane indie rock bendove, ali i na poetiku raznih bendova regije, kao što su Repetitor, KOI KOI ili Proto Tip. I tekstom bi ova pjesma bila primjer njihove poetike – nezadovoljstvo svakodnevicom koju prihvaćamo do razine na kojoj u njemu čak i uživamo (Ti ćeš ostati, izgorjeti na slobodan dan / I osjećaš da možeš sve). Prisutne su i promjene tempa i ugođaja, kao i lajtmotivni postupak ponavljanja akorada i melodije, kojima ocrtavaju ponavljajuću svakodnevicu o kojoj pjevaju. Pred kraj pjesme, a prije intervjua s mladom ženom, pojačava se tenzija bržim prijelazima na bubnjevima i gušćom strukturom zvuka. Svaka je pjesma sama po sebi gradacija, a gradacija je i čitav album, tako da na Izuzetnom životu imamo dvostruku gradaciju – na mikro i makro razini, koja se stvara paralelnom izmjenom žešćih i blažih dijelova pjesama. Dobar su primjer toga i “Tvoja soba“ te “Grijehožderi“. U potonjoj do izražaja dolaze i lijepo složena dvoglasja s pratećim vokalima te klavijaturama koje sviraju obrise motiva sličnog instrumentalnom uvodu albuma.

Ono što vidim kao potencijalnu opasnost cjelokupnog izričaja ovog benda jesu tekstovi nagomilani apstraktnim slikama i ponekad bespotrebnim kompliciranjem, zbog čega nisu toliko pitki i zatvaraju im vrata prostora hitova i catchy zvuka. No jesu li im uopće mogući, a samim time i potrebni takvi hitovi koji se ne slažu s konceptualnim izričajem i alternativnošću što ih Goran Glad uzima kao svoja temeljna stilska obilježja?

Druga je pak problematika, koja je sve češće primjetna kod novih bendova i albuma, teško razabiranje teksta uz zvukove drugih instrumenata. To se Gladu dogodilo u “Brazdama“ i djelomice u “Minnesota-Minsk“. Izuzev toga, te su dvije pjesme zanimljiv kontrast spomenute izmjene jačih i blažih dijelova pjesme. U “Brazdama“ se čuje i blagi utjecaj elektronike i autotunea, kojima se stvaraju različiti zvučni efekti. Pred kraj pjesme česta su i ponavljanja riječi koja stvaraju psihodeličnu atmosferu no ponekad su ona i pomalo suvišna te bi bez njih pjesma bila kompaktnija. S druge strane, “Minnesota-Minsk“ ostvarila je upravo tu kompaktnost. Promišljeno smještena točno na sredinu albuma, počinje staričinim riječima mislim da sam se cijeli život premalo brinula za sebe. Vrlo je uspješno balansiranje između pjevanja i krika, kao i između distorzije i „pupka“ pjesme, čijim postepenim razvojem održavaju pozornost slušatelja. Svakako jedna od najboljih na albumu, skoro pa u sferi hita.

Izuzetan život novog izdanka JeboTon kolektiva ističe se svojom konceptualnošću i zvukom koji se kod naših bendova ne čuje prečesto. Zalazeći u sfere glazbenog performansa, Goran Glad teme kojima se u pravilu bave svi novi bendovi provlači kroz nova čitanja. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li nastaviti s konceptualnošću ili je ona rezervirana samo za prvi album, čime su u startu izbjegli etiketu već viđenog, što u današnjoj glazbi više zaista nije jednostavno.

Singlovi: ”Kao da je prvi put”, ”Slobodan dan”, ”Grijehožderi”, ”Brazde”, ”Minnesota – Minsk”, ”Tvoja soba”, ”Kao da je prvi put”, ”Za L.”, ”Roj muha”

Format: online

Izdavač: JeboTon

 

Moglo bi Vas zanimati