Paraf i Grad u Exportdrvu: dvostruki dobitak
Početak miniturneje dva banda iz vrha hrvatskog rocka pokazao je kako su Paraf i Grad, izvođači iz osamdesetih vješto svoj zvuk prilagodili današnjim standardima i tako uspjeli oduševiti nekoliko generacija publike. Nastup u matičnoj im Rijeci bio je potvrda njihove izvrsne postpandemijske koncertne forme
Nakon dvije godine suše i povremenih nastupa, riječka koncertna sezona počinje dobivati konkretne obrise, a prostor negdašnjeg skladišta Exportdrvo nameće se kao novi standard za nastupe do tisuću posjetitelja. Dva tjedna nakon antivalentinovskog nastupa Leta 3, Živog blata, Siidsa i Alejuandra Buendije, Exportdrvo je bilo poprištem dugonajavljivanoga nastupa Parafa i Grada.
Oba banda imaju nekoliko zajedničkih uporišnih točaka: inicijalno su djelovali u osamdesetima, u diskografiji imaju nekoliko izvrsnih albuma, u posljednjih nekoliko godina objavljene su im kolekcije pjesama, što je bio inicijalni naboj da se koncertno reaktiviraju, članstvo nadopune mlađim snagama te da snime i nekoliko novih pjesama.
Oba banda sudjeluju s nekoliko svojih pjesama na lani reizdanoj antologiji Riječki novi val, pa je koncert u Exportdrvu bio i svojevrsna promocija antologije, ali i Gradove dvostruke CD kolekcije Best of & Band on te proširenog reizdanja vinila Izleti Parafa koji uskoro stiže na tržište.
Sve je se odvijalo u tradicionalnome riječkom ambijentu u kojem su se smjenjivali pljuskovi i obična kiša, pa je ovaj nastup zaista odgovarao uzrečici svoji na svome. Bio je to i prvi koncert s miniturneje koja uključuje double bill koncerte u Zagrebu i Ljubljani.
Prije glavnih protagonista koncerta, korektan 45-minutni nastup imao je riječki kolektiv Kraj programa koji je zagrijao publiku, ali pokazao da ton-majstori moraju vrlo zahtjevno prići svome poslu i ugađati zvuk prema broju posjetitelja, jer ako nema dovoljno ljudi, zvuk je u Exportdrvu preglasan i pomalo nerazgovijetan.
Kad se dvorana napunila i oko 700 ljudi stiglo na nastup, sve je bilo spremno za nastup Grada koji je i ovoga puta pokazao da je jedan od najboljih rock-bandova u regiji i vjerojatno najznačajni neotkriveni veliki rock band na ovim prostorima. Da je Grad stasavao u nekome republičkom centru, odnosno današnjem glavnom gradu Slovenije, Hrvatske ili Srbije, danas bi – uvjeren sam – imao background poput Ekatarine velike.
Snažno i himnično s prštećim gitarama i stamenom ritam-sekcijom i sugestivnim vokalom Deana Škaljca Grad je tutnjao pred oduševljenom publikom svih uzrasta. Vrhunac nastupa bio je trolist skladbi “Kako da zaboravim”, “Ima li nešto” i “Vodi me”, a band je publiku počastio i obradom standarda grupe Ogledala – “Ogledala su oko mene”.
Premda su izveli većinu svojih prepoznatljivih skladbi, dojam je da Grad ima spremnost i snage za dulji nastup, jer nitko u publici nije bio ravnodušan nakon zvučnog udara koji je Grad priuštio.
Parafi su u novoj osmočlanoj postavi pokazali uspjeh svoga transformativnog procesa. Uvjetno rečeno, koncertno su ujedinili nasljeđe punk pionira te post-punk revolucionara ujedinivši dvije postave s Valterom Kocijančićem i Vim Colom kao glavnim vokalima, pridodali su četiri nova člana, poznatim pjesmama dodali ponešto novih aranžmana a isto tako u repertoar uvrstili nove pjesme s posve novim zvukom.
Četiri gitare na frontalnoj liniji u pojedinim pjesmama osigurale su iznimno moćan sound, a Paraf se u svojoj big bandformaciji pokazao kao vrlo svjež organizam koji svoje pjesme stare i više od četiri desetljeća uzima kao pogonsko gorivo ali se ne referira na njih, nego ih oblikuje prema zvukovnim postavkama današnjih zvučnih dometa.
Osobito iznenađenje bila je izvedba reworking verzije pjesme “Bez lica” koju su napravili The Siids i prvi puta je izveli s Vim Colom i Ivom Močibob. Publika je pritom bila zbunjena, jer su čuli Paraf u sasvim novom izdanju, no nakon povratka muškog dijela banda na scenu, sve je ponovno bilo u složnim kliktajima i žestokoj podršci.
Na bis su izveli “Narodnu pjesmu” i “Goli otok” podsjetivši na dane kad su kao srednjoškolci u tročlanoj postavi (nedostajao je samo originalni bubnjar Dušan Ladavac Pjer) u radijusu od jednog kilometra mnogo puta izvodili te pjesme u različitim prostorima. Neka nova publika upila je sada te pjesme u drukčijom formatu, dok je Paraf ubilježio još jednu pobjedu na domaćem terenu.
Oba banda bi nakon ovog nastupa uistinu bilo šteta propustiti 7. travnja u zagrebačkom Vintage Industrial Baru, s obzirom da je posrijedi unikatan koncert protagonista iz samog vrha hrvatske rock-scene.