Delapseov „Omens“ kao atmosferičan odraz estetike mračnoga
Omen u pučkom vjerovanju predstavlja nekakvu slutnju odnosno dobar ili loš predznak, a gatanje je prema znamenju u egipatskoj, rimskoj, grčkoj i nekim drugim religijama bio važan dio kulta. Vjerovalo se da razne pojave mogu predstavljati omen te da postoji posebna povezanost između svih stvari i fenomena u svemiru koja može utjecati na budućnost.
Najčešće su to bili snovi, zviježđa, let ptica, ponašanje životinja te njihovo žrtvovanje ili razne kozmičke i nebeske pojave. Sličan misticizam i kozmičku neobičnost pred nas iznosi album „Omens“ glazbenika koji djeluje pod umjetničkim imenom delapse. Ime delapse pojavilo se na našoj sceni 2017. godine, a publici se predstavio objavom EP-a „Bricked“. Iza tog imena krije se Leonard Klaić, poznat kao bubnjar bendova She Loves Pablo i Lovely Quinces te kao izuzetan producent.
delapse predstavlja neustrašivi istup iz žanra, a zanimljivim je eksperimentima te spojem elektronike i live instrumenata nastalo nešto potpuno osvježavajuće i novo te za ovaj žanr zapravo atipično. Za glazbu, produkciju, miks i snimanje albuma zaslužan je Leonard, a mastering je odradio Filip Motovunski (FM Mastering). „Omens“ čini osam pjesama, od kojih su čak četiri fantastične suradnje s našim vrhunskim glazbenicima. S jedne strane mračan i atmosferičan, na trenutke čak tjeskoban ili enervantan, a s druge električan, snažan i žestok, zaokuplja pozornost slušatelja i drži je čitavih 35 minuta uz neprestano stvaranje anticipacija. Donosi tamu od koje ne pokušavate pobjeći, već joj se prepuštate i slušate što se nalazi u njezinim dubinama.
Od samog se početka i snažnog uvoda s „Omen, Pt. 1“ postavljaju očekivanja i slušatelja znatiželja vuče do samoga kraja albuma. Sve su pjesme prožete upravo posebnom povezanošću koja ih zaokružuje u jednu smislenu cjelinu, a na slušatelju ostaje da protumači što ta cjelina za njega predstavlja. Dobar ili loš omen – izbor je na vama. Sljedeća je na albumu, „Thunder“, izgrađena na čvrstim i teškim konstrukcijama, gotovo „željeznoga“ zvuka te nadograđena idealno uklopljenim vokalom Domagoja Šimeka koji već početnim stihovima („Jump everybody around my head…“) unosi dodatnu tajanstvenost i poigrava se našim umom. Zaista atmosferična, gromovita i munjevita, transportira nas u prostore mistike i fantastike. Nakon jednako snažne „About“, čiji nas kraj već uvodi u sljedeću, dolazi pjesma posuta zvjezdanom prašinom iliti božanstvenim glasom Mary May.
Dosad smo shvatili da svemir funkcionira na svoje neobične, ali često divne načine – osim što pjesma „Starry Eyes“ potvrđuje da se različitosti privlače, dokazuje i da mogu međusobno savršeno pristajati. Njezin se nježan, ali istovremeno iznimno moćan vokal savršeno razlio po delapseovom elektroničkom, sci-fi zvuku uz posebnu gitarsku pozadinu sintetički uklopljenu u filmsku atmosferu pjesme. Pjesmu „Burst“ obilježila je treća suradnja na albumu, sa zagrebačkim producentom i multiinstrumentalistom Under Nihilo, odnosno Filipom Majdakom, a Filip i Leonard zajedno su zvuk učinili slojevitijim i kompleksnijim. delapse je suradnjom s Nenadom Gajićem koji je „Evidence“ dao noise prizvuk, uspio glazbenu raslojenost, apstraktnost i višekomponentnost uklopiti u, iako ne fluidnu, vrlo skladnu kompoziciju okarakteriziranu eksplozijama energije.
Osjećaj napetosti „provlači se“ cijelim albumom, a ne napušta nas ni na posljednjoj pjesmi. „Omens“, dakle, nudi različite mogućnosti, od eskapizma u svijet znanstvene fantastike do ravnodušnog prepuštanja mračnoj atmosferi i prihvaćanja sudbine, zbog čega će oduševiti i one slušatelje koji općenito nisu ljubitelji elektroničke glazbe.
Zbog svoje atmosferičnosti i ambijentalnosti te električnosti i estetike mraka i tame koja ga prožima, album bi mogao vjerodostojno odraditi funkciju filmskog soundtracka, a sigurna sam da bi vizualizacijom samo još dobio na snazi i dojmu koji ostavlja. Ovo je hrabar i snažan iskorak u novom smjeru, pravo osvježenje za našu scenu, na delapseov način.
Izvor: www.sound-report.com