15
lip
2021
Čitaj

Zdenka Kovačiček - žena za sva vremena

16.1_Porin_Žena za sva vremena_Zdenka Kovačićek

share

„Bio je i red da dobije Porina za životno djelo“, ‘konstatacija’ je jednog kritičarskog psa tragača u ime ‘jedne mačke’ s devet glazbenih života.

„Mačka s devet života“ u domaćoj pop-glazbi, pjevačica koja je snažnim, impulzivnim i ekspresivnim ‘elektra’ glasom stvarala ‘frku’ u kojem god glazbenom žanru se okušala (…), nakon 65 godina umjetničkog staža (…), Zdenka Kovačiček objavljuje novi album (Konstatacija jedne mačke). Pjevačkom energijom i eksplozivnošću glasa iznova nas iznenađuje lakoćom kojom kroti blues, soul, gospel, rock i jazz skladbe te ulazi u duet ili čak u duel s enfant terribleom rocka Davorom Gopcem i hip-hop primadonom Mirelom Priselac Remi, nakon kojega ne bi bilo čudno da Elemental pozove Zdenku na uzvratno gostovanje.

Rani počeci

Konstatacija jedne mačke tek je posljednja dionica turbulentne, ali i bogate karijere započete Duom Hani (Duo Honey) koji Zdenka Kovačiček kao trinaestogodišnja djevojčica 1957. godine osniva s Nadom Žitnik. Nije ostalo sačuvano mnogo snimki, unatoč tome što je Duo Hani postigao velik uspjeh i s istoimenim vinilnim EP singlom na 45 okretaja (uz Orkestar Stjepana Mihaljinca), na kojemu su se našli i fino stilizirani hrvatski prepjevi Sa mnom pleši (Sway, u ritmu mamba hit meksičkoga skladatelja Pabla Beltrana Ruiza iz 1953. godine, koju je 1957. u engleskom prepjevu proslavio Dean Martin) i Želim te (I Want You, I Need You, I Love You, hit Elvisa Presleyja iz 1956., autori Ira Kosloff i Maurice Mysels). Iza Dua Hani ostalo je još sedam singlica, ali ne i LP ploče jer potonje tada još nije bilo isplativo proizvoditi za naše tržište. Stoga Zdenka šezdesete godine 20. stoljeća, unatoč već stečenom tinejdžerskom zvjezdanom statusu, uglavnom provodi na klupskim nastupima i turnejama s ove i one strane željezne zavjese, a manje se posvećujući domicilnom tržištu, sve do nastupa na festivalu Opatija ’70. s pjesmom Zbog jedne melodije davne Miljenka Prohaske. I taman kad bi slušatelj očekivao da se potom, nakon Zagrebačkog festivala ’71. (Otvorila sam prozor Kornelija Bate Kovača) te Beogradskog proleća ’72. (Ljubav Vojkana Borisavljevića), skrasi u lakonotnim vodama (…), Zdenku umjesto zabavnoglazbenih uskoro počinju privlačiti neki drugi festivali. (…)

Postanak „mačke”

Kao da je jedva dočekala pokretanje alternativne smotre poput ljubljanskog Boom festivala, na kojem se 1973. mnogo prirodnije osjećala u društvu rock-trija Nirvana s Klik temom #1. Tada Zdenka odabire postati „mačka“, odnosno jedna od prvih, te vokalno najburnija domaća rock-pjevačica, no možda i zbog tog ‘bijega’ od zabavnjaka među rokere, bluzere i džezere (…) biva osuđena čekati debitantski album sve do 1978. (…) Zauzvrat, dočekala je zadovoljštinu da joj pjesme za album prvijenac Zdenka Kovačiček, na kojem se i fotografijom s ovitka nadaje poput Janis Joplin i Tine Turner, skladaju Goran Bregović, Kornelije Bata Kovač, Tihomir Pop Asanović, Vanja Lisak, Igor Savin, Vlado Delač i drugi, tada vodeći autori rock i jazz glazbe. Na tom prvom soloalbumu – uz hit Hello Mr. Elton John, soul brijačinu Kobra, bigbendovski hibrid Hajde, Džefersone, Asanovićev funk-rock Mali crni brat koji je 2016. efektno revitalizirao zagrebački nu-jazz kolektiv Dementronomes – osvanula je i Savinova Elektra, koja će se 2017. ‘zarolati’ i na reviji novih kreacija ekstravagantnog modnog maga Karla Lagerfelda. (…) Nije nevažno je li onaj tko je recentnu Lagerfeldovu modnu reviju kuće Chanel odlučio zatvoriti Elektrom tu skladbu čuo na YouTubeu, streaming servisu poput Deezera ili Spotifya, na kompilaciji Electronic Yugoton ili na reprintu LP-a austrijske diskografske kuće PMG, posvećene reizdavanju opskurnijih albuma disco i funk glazbe sedamdesetih i osamdesetih, jer i to pokazuje da se domaća glazba može tržiti i izvan granica Hrvatske.

Milijunska preslušavanja

No za Zdenku, osobno, još je važnije što je i time potvrđeno da je ona, kako kaže njezin ponajveći hit, „žena za sva vremena“. (…) Nešto slično dogodilo se i s Frkom, naslovnom pjesmom njezina albuma iz 1981., koju je maestralno obradio electro-pop duo Nipplepeople. Ta je pjesma u njihovoj verziji dosad imala više od 12 milijuna preslušavanja na YouTubeu, a to je danas najrelevantnije mjerilo nečije popularnosti i slušanosti. U ovom slučaju i neprolaznosti kvalitete Zdenke Kovačiček, čiji je album Frka zasnovan na stihovima Slavice Maras iz zbirke pjesama kojoj se vraća i na novom, istoimenom albumu Konstatacija jedne mačke. Tada je provokativni stih „otkrila sam ljubav i guzicu“ pretvoren u benigniji „otkrila sam ljubav i bluzicu“, ali Frka je također bio album ispred svojega vremena. Trećim albumom Love Is A Game (1989.) sa skladbama Dalibora Paulika i Dubravka Stojsavljevića ponovo je pokušala proboj na inozemno tržište, pa i američko, i to nakon dvadesetak turneja po ondašnjem SSSR-u. Početkom devedesetih vraća se jazzu, no više ne u formi jam sessiona poput onih prijašnjih s Boškom Petrovićem iz Kulušića, nego uz trio Vanje Lisaka i klasičniji jazz repertoar. (…) Dugogodišnju suradnju s Markom Tomasovićem revitalizira početkom 2021. na albumu Konstatacija jedne mačke, nakon kojega se može konstatirati da Zdenka ima više glazbenih života ili barem glazbenih rola od mnogih pjevačica u nas, ali i u svijetu.

Kazališni uspjesi

Kad smo već kod rola, poziv velikog redatelja Damira Zlatana Freya u Slovensko stalno gledališče u Trstu 2002. urodio je Zdenkinom glavnom ulogom u rock-operi Princesa na zrnu graha, kojom oduševljava i publiku i kritičare u slovenskim, talijanskim i hrvatskim novinama, a još veći kazališni uspjeh doživjela je 25. listopada 2008. na premijeri projekta S ljubavlju, Janis (drama Randala Mylera, veliki off-brodvejski kazališni hit, postavljen u zagrebačkom Kazalištu Komedija u režiji Lawrencea Kiirua, op. ur.), čime je na kazališnim daskama postala prva „europska Janis Joplin“ – vjerojatno jedina u nas sposobna imitirati, bolje rečeno oživjeti pokojnu američku žensku blues-rock legendu. (…) Glazbeno-kazališni triptih slavodobitno je dovršila 2014. ulogom Elle Fitzgerald u mjuziklu Ella i Marilyn u Komediji (iz pera Britanke Bonnie Greer, u režiji Nine Kleflin, op. ur.) koja joj je donijela i nominaciju za najbolju žensku ulogu u kategoriji mjuzikla Nagrade hrvatskog glumišta, i live album Zdenka pjeva Ellu i Lelu (u suradnji s Lelom Kaplowitz).

Nakon 65 godina karijere, Zdenka Kovačiček, „žena za sva vremena“, prokušana u raznim glazbenim stilovima i mijenama, (…) napokon prima i nagradu Porin u naizgled počasnoj, no zapravo ultimativnoj kategoriji, onoj za životno djelo. „Bio je i red“, ‘konstatacija’ je jednog kritičarskog psa tragača u ime ‘jedne mačke’ s devet glazbenih života.

Izvor: Cantus 228

 

Moglo bi Vas zanimati