15
lis
2022
Izvještaj

Započelo šesto izdanje festivala Novalis u Osijeku

Novalis

Novalis Foto: Marin Franov

share

Novalis 2022. u Kulturnom centru Osijek

Otvorenje šestog izdanja festivala Novalis održalo se 12. listopada u Kulturnom centru Osijek. Ovo je ujedno i drugo izdanje održano u gradu Osijeku koji se pokazao izvrsnim domaćinom prošle godine, a s obzirom na uspješan početak te obnovljene suradnje s osječkim kulturnim krugovima i ovaj put očekujemo uspješan i zanimljiv tijek festivala.

Kulturni centar Osijek / Foto: Marin Franov

Tome su svakako doprinijeli umjetnički ravnatelj Davor Branimir Vince koji je ujedno i začetnik ovog jedinstvenog projekta na našim područjima, uz skladatelje, predavače s osječke akademije Tihomira Ranogajca i Matka Brekala u ulozi vrlo angažiranih organizatora te producenata.

Tihomir Ranogajec i Matko Brekalo / Foto: Marin Franov

Samo otvaranje festivala imalo je otvoren koncept koji je potaknuo publiku na međusobnu komunikaciju, ali i na interakciju s umjetnicima i njihovim umjetničkim djelima. U sklopu otvaranja, u prostoru Kulturnog centra Osijek u 18 sati postavljene su dvije instalacije, Wood Adama Tahira Mirza i Passage Pierrea Jodlowskog, dok se u 20 sati održao prvi koncert festivala koji je izveo klarinetist Szilard Benes.

Foto: Marin Franov

U uvodnoj najavi, umjetnički voditelj festivala Davor Branimira Vincze, ukratko je predstavio program i pozvao publiku na praćenje narednih događanja. I ovogodišnje se izdanje nastavlja koncentrirati na „tri i“ – Innovation, Interdisciplinarity i Interaction. Posebno ističe posljednji pojam – interakciju – u sklopu kojega se vezuje i novo izdanje majstorskog tečaja za mlade skladatelje, čiji su ovogodišnji mentori i gostujući predavači skladatelji i umjetnici Pierre Jodlowski, Katharina Rosenberger, Johannes Kreidler uz samog Davora Branimira Vinczea.

Davor Branimir Vincze / Foto: Marin Franov

Uz stabilan tim festivala, umjetničkog voditelja i producente festivala, nova članica organizacijske skupine je hrvatska skladateljica Veronika Reutz Drobnić, zadužena za promociju festivala na društvenim mrežama.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Novalis Festival (@novalisfestival)

Ono što je logično pri uspostavi uspješnih festivala je to da se njihova djelatnost iz svake godine sve više širi. Tako je ove godine prvi puta uvedena i majstorska radionica za izvođače koju ove godine održavaju mentorice Barbara Lünburg (violina), Mia Elezović (klavir) i mentor Szilard Benes (klarinet). Time se broj gostujućih predavača povećao na šest, a mladih polaznika seminara na devet.

Szilard Benes

Szilard Benes / Foto: Marin Franov

Već dva sata prije koncerta okupilo se mnoštvo publike, novinara i gotovo svi polaznici seminara te njihovi mentori. Nakon spomenutog uvodnog govora, okupljenima se obratila i prodekanica Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, Saša Došen, a izuzetno je pohvalno da se među publikom okupilo mnoštvo studenata ove akademije, od kojih brojni sudjeluju kao volonteri.

Foto: Marin Franov

Između dviju instalacija, zasigurno je većinu pažnje pridobila slavna instalacija Passage francuskog umjetnika Pierrea Jodlowskog. Iako sam nije stigao prisustvovati otvorenju (njegov dolazak se očekuje krajem tjedna), dvoje njegovih suradnika koji su također radili na instalaciji, Marin Bonazzi i Guilhem de Gramont, rado su publici objasnili i demonstrirali najefektniji način interakcije s instalacijom.

Foto: Marin Franov

Kako i sam naziv kaže, radi se o ‘Prolazu’ koji u sebi sadrži senzore za pokret. Uključuje se ulaskom u isti, a zbog brojnih nasnimljenih zvučnih predložaka koji se uglavnom sastoje od snimaka konkretnih zvukova, svakako je najzanimljivije kada se unutar instalacije nalazi samo jedna osoba. Jer pri svakom novom ulasku, aktivira se novi zvuk. Time, na neki način, svaka osoba nasumično „dobiva“ svoj vlastiti zvuk s kojim može vršiti određene interakcije.

Također, samostalan boravak u prolazu omogućuje bolji pregled i istraživanje koje rezultira odgovorom na pitanje kako instalacija doista funkcionira, a posebno je dojmljivo kretati se u velikoj brzini kada se uključuju i svjetlosni efekti.

Foto: Marin Franov

Koncert otvaranja u istom je prostoru održao klarinetist Szilard Benes, u predsoblju Kulturnog centra Osijek. Na programu su se nalazile skladateljice i skladatelji raznih generacija i estetika: Andreas Gutierrez, Alexey Sioumak, Kaija Saariaho i Uroš Rojko. Posebno treba istaknuti sudjelovanje mlade hrvatske skladateljica Veronike Reutz Drobnić, čijom je skladbom Grace i otvoren koncert. Radi se o skladbi meditativnog ugođaja čija je repetirajuća melodijska ćelija pružala samom izvođaču mogućnost kretanja kroz prostor pri izvedbi.

Foto: Marin Franov

„Za skladbu me inspirirala takozvana japanska glazba Gagaku. Radi se o glazbi sličnih tekstura u kojoj se jedan materijal provodi kroz čitavu skladbu. Kretanje izvođača tijekom izvedbe ovdje je izuzetno važno jer je pokret zastupljen i u gagaku.“

Szilard Benes najavio je koncert kao zvukovno istraživanje prostora te je pozvao publiku na slobodno kretanje kroz prostor pri izvedbi.

Čitav će se festival održavati do nedjelje 16. listopada, a brojne kratke videouratke i fotografije s probi i koncerata, kao i najave, može se pronaći na društvenim mrežama. Tijekom samog festivala, bit će postavljene još dvije instalacije, Johannesa Kreidlera i Barbare Lünburg.

Barbara Lüneburg / Foto: Marin Franov

Za kraj treba posebno istaknuti izuzetnu zastupljenost brojnih praizvedbi na ovogodišnjem izdanju. Održat će ih se čak dvadeset – deset svjetskih, a deset hrvatskih. Uz narudžbe, ovo uključuje šest novih skladbi polaznika radionica iz kompozicije, a zadatak svakog skladatelja bilo je na neki se način referirati na ovogodišnju temu festivala – migracije.

Moglo bi Vas zanimati