Matija Dedić i „Ladies“ – glazbeno svjetlo u gruba vremena
Matija Dedić – jedan od naših najutjecajnijih i najpoznatijih pijanista srednje generacije – snimio je jedan od ključnih albuma godine. Šesnaest gošći raznolikih glazbenih afiniteta i Dedićeva pratnja koja se prilagodila svima njima, a da istovremeno konstantno odaje njegov izgrađeni autorski identitet, stvorili su gotovo božićno ozračje, glazbeno svjetlo koje nam je potrebno u ova gruba vremena.
Glazbene gošće kao nadahnuće
„Album Ladies moja je odluka da svoju vjernu vojsku glazbenih suradnica konačno okupim na diskografskom izdanju. U jednom trenutku poželio sam stati s projektom, ali iz tjedna u tjedan prisjetio bih se neke suradnice koja ne smije biti izostavljena“, objasnio je Matija i dodao da je gošće birao tako da se radi o onima s kojima je u zadnjih dvadeset godina proveo najviše nastupa i životnih događaja. „Na CD-u je moglo biti još nekih suradnica, ali to bi onda trebalo biti trostruko izdanje“, rekao je.
Gabi Novak, Sara Renar, Martina Majerle, Tena Vodopija, Marijana Zlopaša, Lana Janjanin, Tamara Obrovac, Ivana Husar Mlinac, Vesna Pisarović, Marija Husar Rimac, Lidija Bajuk, Gita Hajdarhodžić, Maja Vučić, Lu Dedić, Remi i Lea Dekleva – sve su glazbene gošće međusobno različite po stilovima i umjetničkim izražajima, ali sve one nalaze zajedničku točku u Matiji Dediću. „Sve navedene izvođačice iz mene vade specijalno nadahnuće. Naravno, moj pečat mora biti prisutan te je to upravo onaj zbog kojeg one vole raditi sa mnom“, naglasio je Matija. Olakotna okolnost odličnog poznavanja sa svim sudionicama projekta bila je i ta da je samo snimanje trajalo vrlo kratko. „Osim za majku, Martinu Zlopašu, gošću iz regije, i Martinu Majerle, specijalni aranžmani nisu rađeni. Verzije pjesama snimljene većinom kao duo rezultat su trenutnog nadahnuća. Snimljene su dvije-tri verzije raznih glazbenih smjerova i putovanja te je na kraju izabrana najbolja“, opisao je Matija.
Obiteljska povezanost
Album otvara, kako i priliči, gospođa Gabi Novak, jedna od naših najvećih diva svih vremena. „Ja kao koka i onda vodim svoje piliće“, kroz smijeh razgovor započinje Gabi kojoj je njezin sin Matija ideju o albumu Ladies otkrio prije godinu dana. Za ovaj projekt odabrala je pjesmu „Otok“ Arsena Dedića koju je 1985. izvela na Zagrebačkom festivalu.
Neko vrijeme je tu pjesmu imala na svom redovitom repertoaru, da bi je kasnije istisnule druge uspješnice, a Gabi je pospremila na sigurno „u škafetinu“. „Ona ima divnu poantu, minimalistički izraz jedne ljubavi kojoj ne možeš prići samo tako“, objašnjava Gabi poantu „Otoka“ koji je „uvijek bio u drugom planu“ i nastavlja.
„Međutim, shvatila sam da je to lijepa pjesma i da će se uklopiti upravo – jer se i o tome trebalo misliti – u taj novi projekt. Zgodno je napravljeno i meni se jako sviđa. Poanta je da to sve bude minimalistički“, pojasnila je Gabi, ponosna što se na albumu nalazi najmlađa predstavnica obitelji Dedić, Matijina kći Lu, kao i Gita Hajdarhodžić koja pjesmu „Za tebe“ pjeva u duetu sa svojom majkom Majom Vučić.
„To je vraški Matija smislio. Gita je ozbiljno orijentirana prema klasičnom pjevanju, sjajna je curka, vrlo sposobna i talentirana. Ona se tome ozbiljno posvećuje, za razliku od Lu koja je odabrala nešto potpuno drugo, dizajn, a klavir je završila tek toliko da zadovolji didu i tatu“, uz smijeh priča Gabi. Lu Dedić je, vrlo zanimljivo, za ovaj album odabrala pjesmu „Zadnji sati ljeta“ Kristijana Beluhana. To je ujedno treći singl s ovoga albuma, a i sam Matija priznaje da je posebno emotivno vezan upravo za ovu izvedbu. Sasvim razumljivo.
Početak priče
Album Ladies još je ljetos najavljen obradom Gibonnijeve pjesme „Sebi dovoljna“ s albuma Unca fibre, koju uz Matiju izvodi pjevačica Martina Majerle. Suradnju su prvi put spomenuli prije desetak i više godina, no život ih je odveo u drugom smjeru. „Sreli smo se možda pred jedno godinu i pol dana na HRT-u, baš kad smo radili emisiju o njegovom ocu, Parobrod Rex, i onda smo ponovno razgovarali o suradnji.
Nisam ni znala da je on već u međuvremenu razgovarao s Gibonnijem upravo o meni i Gibonni je vidio mene baš u toj pjesmi. Sam je predložio da se ta pjesma napravi u jednom novom ruhu, da bi mu bilo vrlo interesantno čuti mene u ženskoj verziji“, ispričala je Martina koja naglašava da joj je ukazana velika čast time što je upravo tim singlom najavljen album Ladies.
Pjesma „Sebi dovoljan“ snimljena je u studiju Ivana Popeskića, koji uz Matiju potpisuje aranžman. „Ovo mi je bila jedna od najljepših suradnji dosad. Sve se nekako spojilo. U pravo je vrijeme došla i mislim da sam uspjela pogoditi emociju koju je pjesma tražila. Ja se doista nisam nikada u tom stilu okušala. Ovo je bio prvi put da surađujem s jednim jazz umjetnikom i ta suradnja mi je bila zaista super“, zaključila je.
Umjetnost, emocija i profesionalnost
Sara Renar prvu je suradnju s Matijom Dedićem ostvarila još 2013. godine, kada je bila gošća na njegovom koncertu u zagrebačkom klubu Sax. Sara je tada bila na početku karijere, s netom izdanim debitantskim albumom Djeca. Tom prigodom je s Matijinim triom izvela tri svoje pjesme, među kojima je bila „Bok“. „To je meni bila velika čast, veliki vjetar u leđa jer sam bila stvarno na samom početku i bila je to neka afirmacija da netko tko je autoritet na sceni prati što se događa i hoće na taj način podržati moj rad“, prisjetila se Sara.
Ostali su u kontaktu tijekom godina, viđali se na raznim glazbenim manifestacijama, da bi joj se Matija javio početkom ove godine, objasnio koncept albuma Ladies i izrazio želju da zajedno snime pjesmu „Bok“, koju su godinama prije izveli na tom koncertu u Saxu, na što je Sara pristala. Kao veći dio pjesama s albuma i ova je snimljena u studiju Croatia Recordsa i to uživo. „Naprosto smo krenuli svirati. Nismo trebali razgovarati što i kako s pjesmom. Imala sam prostora koproducirati stvar jer su sampleovi zapravo moji i kompletan taj dio je aranžmanski moj.
Matija se sjajno, sjajno tu snašao i uklopio. Baš jedno lijepo, ugodno iskustvo. Matija je muzičar svjetskog kalibra. Lijepo je kad netko tako da svoj potpis, a pritom je pun poštovanja prema samoj pjesmi. Rekla bih da je to oznaka veličine“, opisala je Sara suradnju s Matijom. Albumska verzija traje preko osam minuta, no Saru su iznenadili kraćom radijskom verzijom i Matijinom željom da upravo „Bok“ bude jedna od najavnih pjesama albuma. „Nekada se jako lijepe stvari dogode bez da se čovjek mora užasno gurati, tako da hvala Matiji“, zaključila je.
Vintage razdoblje
Predstavnica mlađe generacije jazz glazbenica, nagrađivana skladateljica i nova direktorica festivala Jazz.hr, Lana Janjanin, u projektu Ladies sudjeluje s izvedbom pjesme „Izmijenila si se, Ana“ Nikice Kalogjere i Arsena Dedića, koju je 1964. na Zagrebačkom festivalu izveo Drago Diklić. Lana i Matija već su snimili jednu obradu te skladbe i to za Lanin album s Dinom Rizvić i Jazz orkestrom HRT-a Miracles iz 2018. godine.
„I opet je došla ta pjesma nekako na meni, ali ovaj put u duo varijanti, samo klavir i glas“, objasnila je Lana. Pjesmu su izveli i na humanitarnom koncertu za žrtve potresa koji su u veljači održali u Hrvatskom glazbenom zavodu. A što je posebno kod te pjesme? „Ja nisam komercijalni tip. Meni se sviđaju neke posebne pjesme koje su iz nekih vintage razdoblja. Tu pjesmu sam slučajno čula na radiju. Danas što se pušta na radiju, ja se baš ne mogu identificirati s tim niti mi se puno stvari sviđa. Kad sam išla malo dublje istraživati o pjesmi, shvatila sam da ju je napisao Arsen“, ispričala je Lana.
Glazbeni jezik
Na albumu Ladies sudjeluje i jedna od naših najpoznatijih etno glazbenica, Lidija Bajuk. Njezina suradnja i prijateljstvo s Matijom Dedićem traje od 1998. godine, od već pomalo legendarnog koncerta Etno Ambient u Solinu. Nakon toga uslijedili su uistinu brojni zajednički nastupi, njih preko dvije stotine. Uz to, Matija je gostovao na šest od osam albuma Lidije Bajuk te je ona bila gošća na više njegovih albuma. Zajedno su nastupali ne samo po cijeloj Hrvatskoj i okolnim zemljama, već i po Europi, a suradnja ih je odvela čak do Brazila.
„Čovjek pamti koncerte, ali svakako i sve ono oko koncerata, što je još jedna dimenzija više“, naglasila je Lidija. Za ovu epizodu plodonosne suradnje Matija je odabrao njezinu autorsku pjesmu „Se su ruže povehnule“, nagrađenu Porinom za najbolju folklornu pjesmu. „Matija govori taj glazbeni jezik koji ne treba nužno tumačiti.
To je jezik za sebe, kao što se u usmenoj tradiciji govori o nemuštom jeziku, dakle jeziku kojim ljudi razgovaraju s cijelim svijetom, sa životinjama, biljkama i neživom prirodom. Ja bih to poistovijetila s jezikom glazbe kojim govori i muzicira Matija, jer ono što ja pjevam, on doista prevodi u svojoj interpretaciji na taj nemušti glazbeni jezik“, izrazila se Lidija, dodavši da Matija stihovima pjesama koje ona odabire, koji imaju visoku umjetničku vrijednost i dublju poruku, daje novu dimenziju. „Čovjek bi očekivao da nema više nijedna dimenzija, a ima“, zaključila je Lidija Bajuk.
Lijek za dušu
Uz glavne goste, vrijedi spomenuti i ostale prateće glazbenike, a to su: basisti Robert Vrbančić i Henri Radanović; bubnjari Marko Lazarić i Dalibor Dado Marinković; gitaristi Ante Gelo, Davor Doležal i Elvis Stanić te prateće vokalistice Daria Hodnik Marinković i Petra Antolić. Svi oni, predvođeni Matijom Dedićem, stvorili su album koji ima tu čarobnu moć slušatelja odvesti u jednu novu dimenziju, gdje je sve nekako svijetlo, toplo i pitomo – lijek za dušu.