novi alati umjetne inteligencije
Ostaju li glazbeni producenti bez posla?
Waves, jedna od vodećih svjetskih tvrtki za proizvodnju audio softwarea i hardwarea, nedavno je predstavila novi proizvod: Waves online mastering.
Nova usluga omogućava isporuku finalnog masteringa vaše snimke, kako navode, u profesionalnoj studijskoj kvaliteti, spremno za daljnju distribuciju na nosač zvuka ili na streaming servise. Sve se, naravno, temelji na umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju, kao i na Wavesovim audio procesorima, pod nadzorom mastering inženjerke, Piper Payne, dobitnice Grammyja.
Proces je jednostavan: vi uploadate snimku, a ostalo je na umjetnoj inteligenciji. “Od hip hopa preko rocka do popa, naša usluga će odgovarati svakom žanru, stilu i tonu”, poručuju iz Wavesa dodajući kako “AI mehanizam osigurava maksimalnu muzikalnost u masterima koje isporučujemo, prilagođavajući različitu obradu za svaku pjesmu”.
Studijski mastering proces je koji daje završni “sjaj” cjelokupnom zvuku vaše glazbe i osigurava da vaša pjesma zvuči dosljedno na različitim platformama i uređajima za reprodukciju. Međutim, za ono što glazbenici i diskografske kuće plaćaju miks i mastering profesionalce od nekoliko stotina pa do nekoliko tisuća eura, sada je dostupno po cijeni od 5,99 dolara po pjesmi.
Robot suradnik
Od ChatGPT-ja koji će u sekundi napisati tekst za pjesmu do procesora koji izolira vokal i pojedine instrumente sa snimke, Waves online mastering posljednji je u nizu alata umjetne inteligencije koji glazbenicima i producentima, profesionalcima i amaterima, omogućavaju i ubrzavaju bavljenje svojim poslom. Kompleksni, nerijetko i jako skupi studijski procesi sada su dostupni klikom miša, odmah i po iznimno povoljnoj cijeni.
Što o umjetnoj inteligenciji u glazbi misle hrvatski glazbeni producenti i dobitnici Porina, boje li se da bi im roboti mogli oteti posao?
“Probao sam Waves online mastering i mogu reći da radi jako dobro, ne i odlično”, započinje Goran Martinac, nagrađivani glazbeni producent. “Nisam od onih koji pružaju otpor novim tehnologijama. Svi postojeći AI online mastering servisi zasigurno će biti korišteni u budućnosti, ali ipak ne kod ozbiljnih profesionalnih izvođača jer algoritam ipak ne može zamijeniti ljudsko uho i kreativni element. Dvije su prednosti umjetne inteligencije, cijena i brzina, dok su na strani pravog masteringa iskustvo inženjera, skupi profesionalni alati i oprema te prilagodba mastera različitom mediju (CD, LP i streaming). Summa summarum, ja bih ipak radije vozio ručno sastavljeni Bentley, nego tvornički Citroen”, zaključuje Martinac.
Brza rješenja
Sličnu paralelu iz auto industrije povukao je i Luka Tralić Shot, producent, frontman i autor Elementala, koji je razliku između pravog i AI masteringa usporedio s ručnim i automatskim mjenjačem u automobilima: “Hoće li umjetna inteligencija ugroziti naš posao? Da i ne. Naša struka se mijenja, a ta promjena je započela još i puno ranije nego što mislimo. Neki procesori i pluginovi su već ranije bili bazirani na strojnom učenju, ali jasno je da na to prije uporabe riječi “AI” i “umjetna inteligencija” nitko nije obraćao pažnju. Ovi online servisi su prije bili dosta loši, a sada daju već dobre rezultate i recimo da je njihova ocjena 4 od 5. Ali za pravu stvar je potreban ljudski faktor, netko tko će to osobno poslušati, ocijeniti i napraviti. U biti, pojava AI servisa će najviše utjecati na filtriranje i uređivanje tržišta, igra će se svakako morati mijenjati”.
Srđan Sekulović Skansi, autor i nagrađivani producent koji iza sebe ima suradnje s Dinom Dvornikom, Psihomodo Popom i nizom drugih izvođača, odlučan je po pitanju umjetne inteligencije u svom poslu: “Nisam previse upućen u materiju AI asistencije iz razloga što se, iz moje točke gledišta, suludo odricati dijela posla kojeg volim i u kojeg sam uložio doslovno dvadeset i više godina učenja, guštanja i nerviranja. S druge strane, svijet definitivno ide za jednostavnijim i bržim rješenjima u svim poljima, pa me ne bi čudilo da i tu prevlada konformizam i ljudska lijenost pa da miksanje prepustimo strojevima. Ja sigurno neću!”.
Idealno za početnike
Svjestan napretka tehnologije je i autor i producent Igor Ivanović: “Kao što su računalo i synthesizer, unatoč podijeljenim mišljenjima, ipak izazvali revoluciju glazbe i produkcije davnih osamdesetih godina, danas stojimo na novoj, pomalo čak i zastrašujućoj tehnološkoj prekretnici. Strahovit uzlet AI alata u domeni glazbene produkcije je doslovno eksponencijalan i do jučer nezamislive stvari su dostupne u samo nekoliko klikova misa, bilo da je riječ o aplikacijama za sintezu zvuka koji snimku vašeg vokala pretvaraju u glazbeni instrument ili u zastrašujuće uvjerljivu repliku vokala nekog od poznatih svjetskih izvođača. Mogućnosti su zbilja bezbrojne. I sam već dulje vrijeme koristim neke od ovih alata, bilo u samoj fazi produkcije, miksa ili masteringa i svakako ih smatram dobrodošlim alatima za brzu manipulaciju i obradu zvuka. Najzanimljivija i možda najupotrebljivija kategorija pogotovo u domeni “kućnih studija” ili nekoga tko možda nema toliko iskustva u produkciji su svakako online servisi za mastering koji snimku u nekoliko klikova finaliziraju i tehnički dotjeruju na razinu gotovog mastera spremnog za objavu. Ti su alati savršeni za sve neovisne izvođače/producente koji možda tek započinju svoje glazbeno putovanje i nisu u financijskoj mogućnosti ulagati prevelika sredstva u realizaciju svojih projekata. To je nešto što apsolutno pozdravljam i ne smatram da će jedan takav servis ugroziti profesionalnog miks ili mastering inžinjera s desetljećima iskustva”.
No, može li umjetna inteligencija obaviti cijeli posao završnog miksa i masteringa pjesme i zamijeniti “živog” producenta u studiju?
“Vjerojatno može!”, odgovara Ivanović: “Kao što to možete i sami koristeći stotine gotovih preseta unutar vašeg studijskog softwarea, no rezultat će vas vrlo vjerojatno neugodno iznenaditi. Stroj ne poznaje vaš osobni ukus, kakav kick bubnja želite u pjesmi, koliko glasnu i moćnu bas gitaru, koliko prezentan mora biti vokal i koliko reverba i kompresije treba na pojedinim elementima. To su tisuće i tisuće sitnih odluka međusobno povezanih u nešto što nazivamo produkcijom. Ne smijemo zaboraviti da je glazba ipak umjetnost i osobni izričaj nečije duše, a bez tog kormila, alat, pa čak i uz najbolje AI algoritme, ipak ostaje samo alat u masi bezličnosti”, zaključuje Ivanović.
Točnih odgovora i zaključaka priče o umjetnoj inteligenciji u glazbi i ostalim kreativnim granama nema i neko ih vrijeme još ne treba ni očekivati. No, svakako je riječ o sve prisutnijoj temi o kojoj će hrvatska kreativna zajednica, između ostalog, raspravljati i na nadolazećoj, 11. po redu Međunarodnoj autorskoj kreativnoj konferenciji MAKK, u Zagrebu, 16. i 17. studenoga.