JazzHR Fall Edition
Fusion i straight ahead konstelacije 2. dana festivala
Novodobnu politiku i kulturu jazza umnogome su obilježili samouki i predano obrazovani glazbenici koji su se u prestižnim svjetskim obrazovnim ustanovama uspjeli opremiti vrlo specifičnim znanjima i vještinama, ondje odabrati i svoj razvojni put, a potom se na ispravan način predstaviti današnjoj sve zahtjevnijoj, ali i konfuznijoj publici. Spretnim i darovitim pojedincima težak put bio je olakšan zdravom intuicijom, voljom i upornošću, uz čiju su se pomoć izdvojili od prosjeka te nametnuli svijetu jazza i međunarodnih festivala od kojih je jedan ovih dana bio organiziran u koncertnim dvoranama zagrebačke Tvornice Kulture i Dvorane Lisinski.
Riječ je, dakako, o ovogodišnjem festivalu JazzHR – Fall Edition u čijem su se gustom trodnevnom rasporedu, od utorka 3. listopada do četvrtka 5. listopada, predstavili brojni regionalni prvaci, ponajprije skladatelji, voditelji sastava, ali i jazz ansambli nacionalnih radiotelevizijskih kuća.
Potreba za drukčijim obrazovanjem
Posebnost druge festivalske večeri, 4. listopada, bila je povezana s koncertnim promocijama i predpromocijama albuma Vladimir Samardžić Trija i kvinteta Jan Pele DalMotion.
S diplomom neovisne glazbene akademije Berklee College of Music, prvo se predstavio basist, skladatelj i aranžer Vladimir Samardžić, čovjek s posve netipičnom i po mnogo čemu posebnom životnom pričom. U osnovi samouk, svoj put je započeo kao gitarist, još u osnovnoj školi.
Teoriju je samostalno učio iz knjiga koje je posuđivao od prijatelja iz glazbenih škola, a svoje prve uzore prepoznao je u Stevieju Wonderu, Michaelu Jacksonu, Stingu, Quincyju Jonesu, a kasnije i u Billyju Cobhamu i Herbieju Hancocku.
Potreba za drukčijim obrazovanjem, “u suprotnom smjeru”, odvela ga je do vojnog orkestra iz vojvođanske Sente u kojem je tek u devetnaestoj godini počeo svirati bas. No, budući da nije prestajao sa sve dubljim harmonijskim analizama, neprekidnim sviranjem i vježbanjem, ubrzo se našao u blizini tada popularnog beogradskog jazz skladatelja i klavirista Vasila Hadžimanova s kojim je idućih godina svirao, sve do odlaska u prekooceanski Berklee.
Ondje je, pak, na koncu već u zrelijim godinama zaslužio punu stipendiju i stekao simpatije mentora te naklonost talentiranih kolega, uključujući brazilskog gitarista Marca Antonia da Coste i srpskog bubnjara, skladatelja i aranžera Vladimira Kostadinovića, danas nastanjenih u Beču, s kojima je na zagrebačkom festivalu predstavio svoj novi album Catching the Wind. Simbolika naslova išla je u smjeru potrage za neuhvatljivim – objasnio je Samardžić – vjetra kojeg je nemoguće uhvatiti, a zbog kojeg se mogu propustiti vrijedne stvari, život u sadašnjosti, najbitnijoj od svega.
U međuigri solista
Sadašnjost i neuhvatljivost obilježila je i sjajne izvedbe gotovo desetak pjesama, od Grisignana Part I (Night) i Grisignana Part II (Day) do balade Blue Song i Gari’s Bluesa. Sastav je čvrsto, a opet neusiljeno i bez opterećenja prelazio iz slobodnih sviračkih dijelova u sve složenije kompozicijske strukture prožete virtuoznim improvizacijama, poglavito na basu i bubnju, često laserski preciznom i točkastom, tipičnom andersonpakovskom.
Dojam moćnog fusiona Hancocka i Zawinula jedva da se mogao pojmiti na samo tri instrumenta, ili samo u međuigri trojice solista koji kao da nisu imali drugog izbora nego stalno tražiti vlastitu i zajedničku glazbenu autentičnost. Očekivano najupečatljivija skladba bila je virtuozna African in Vienna, jedna od dvije izvorno napisane za solo bas i udaraljke, dok je kompozicijski ostatak, poput Magic People Dance, Tripping to Play i Some Romance, između ostalog obilježio (i) da Costin vokal bez riječi, osobit za brazilski folklor i zvuk Pat Metheny Groupa s kraja osamdesetih.
Brzo se stiglo i do jedinog bisa, Intro to Grisignana, nakon kojeg su uslijedile ovacije, protegnute sve do stanke za tehničku preinaku pozornice.
Više straight nego fusion jazz
Drugi set bubnjeva (Ludwig Legacy Mahogany), klavir, klavijatura (Nord Stage 3) i dva puhačka mikrofona dočekali su kvintet Jan Pele DalMotion, bubnjara, skladatelja, aranžera i producenta Jana Ivelića. On se potrudio što bolje izvesti niz još uvijek nesnimljenih autorskih pjesama s ekstravagantnijim i izraženijim zvukom suvremenog jazza od onog, skladanog prije nepunih desetak godina i zapisanog na albumu DalMotion (Cantus, 2017).
Osim Ivelića koji je pohađao njujorški Drummers Collective i utemeljio fusion sastav Waveform, tu su bili tenor saksofonist Lenart Krečić, svestrani glazbenik, popravljač saksofona i umjetnički koordinator Big Banda Slovenske radiotelevizije, Tomaž Gajšt, stalni član Big Banda Slovenske radiotelevizije i jedan od vodećih trubača u Sloveniji i okolici, te, klasičnije obrazovani, zadarski klavirist Borna Pehar i diplomirani slovenski kontrabasist Jošt Lampret. Njihov pristup jazzu bio je doduše više mainstream, straight-ahead nego fusion, uvjetovan Ivelićevom gustom kompozicijom i možda prekompleksnom harmonijskom te gotovo nepostojećom melodijskom tematskom osnovom.
Sličan je bio i Ivelićev bubanj: uzorno odsviran, ali i (pre)složen, nepredvidljiv, začkuljast, tih i prepun dionica za slobodnu individualnu improvizaciju i grupnu interakciju. Međutim, u takvom glazbenom rasporedu, svi su glazbenici trebali ići istim smjerom, bez gubitka osjećaja da postoji mnoštvo puteva prema istom cilju. Ovako je (i)pak ostao izrazitiji dojam da su se u tmastim, jedva razlučivim harmonijskim blokovima bolje snašli melodijski instrumenti koji su se u improvizacijama, izvan strogih okvira, mogli donekle estetski i doreći.
Ivelić je, dakle, u Krečiću i Gajštu ponajprije našao inventivne, fluidne i domišljate kolege koji u neodoljivoj kombinaciji nisu imali potrebu za sviračem klavira, ili nekog drugog harmonijskog instrumenta. Kolegijalna prema Iveliću bila je i publika, nadalje spremna za Jumbo jam session u Malom pogonu Tvornice Kulture.