Tena Ivana Borić: A-D-H-D za solo klarinet
A-D-H-D za solo klarinet jedna je od skladbi Tene Ivane Borić za koju dobiva nekoliko priznanja: osim što je ovom skladbom ušla među prvih šest finalista na međunarodnom skladateljskom natjecanju ALEA III u Bostonu, klarinetist Abdul-Aziz Hussein, kojemu je skladba i posvećena, 2016. godine uvrštava je u svoj natjecateljski program Natjecanja Papandopulo te, uz prvu nagradu, dobiva i posebnu nagradu Hrvatskog društva skladatelja upravo za njenu izvedbu.
Tena Ivana Borić skladbu je napisala 2014., odnosno godinu dana nakon što je diplomirala kompoziciju u klasi Frane Paraća. Do danas skladba doživljava brojne izvedbe, a 2018. godine partituru objavljuje Cantus d.o.o.
Sama je skladba primjer izrazito vještog tretiranja i razvoja glazbenog materijala; može se reći da se sva događanja u skladbi razvijaju od početnoga repetirajućeg tona koji iznenadno prekida nova i kratka tonska visina. Iz ovakva se završetka razvijaju skokoviti tonovi, uz predudare ili ne, i upravo će ova zaigrana skokovitost biti jedan od elemenata koji dominira skladbom.
Nasuprot tome, repetirajući tonovi razvit će se u brze uzlazne i silazne, često i kromatske pasaže, trilere ili ležeće tonove s frulatom. Proporcionalni formalni obrisi lako su uočljivi te u svakom od njih dominira određena varijanta spomenutog tretiranja glazbenog materijala. Čak i u formalno najkontrastnijem dijelu (molto cantabile) u kojemu prevladava tiha dinamika, poznati elementi uočljivi su u kombinacijama visokog i niskog registra što aludira na raniju skokovitost.
I tonske visine igrale su ulogu u konstrukciji skladbe s obzirom na to da se u određenim dijelovima one često ponavljaju; štoviše, samim završetkom dominira isti repetirajući ton kao i na početku, ali transponiran za oktavu više.
Za skladbu A-D-H-D svakako se može reći da je izrazito koherentna; navedeni se elementi koriste pametno te se postupno razvijaju iz početnog materijala, razvoj skladbe je prirodan, logičan, ali i maštovit. Ova skladba odličan je izbor za studente klarineta koji su u potrazi za svježim i drugačijim programom, a zbog svoje je efektnosti i kvalitete prigodna i za program profesionalaca.
Danas ovu skladbu možemo pronaći u brojnim izvedbama, a 2018. godine njezina je studijska snimka uvrštena u projekt HDS-a RecordingPlusScore te je, uz notni zapis, dostupna u interpretaciji Brune Philippa koji je skladbu i praizveo 2015. godine na 52. Glazbenoj tribini u Opatiji, a naći će se i na skorašnjem diskografskom izdanju Borić – Čop – Kiš 40 koji donosi snimku Philippove interpretacije s Autorskog koncerta održanog u povodu 40. rođendana triju skladateljica.