17
stu
2023
Recenzija

Uspavankama kroz Hrvatsku

Lojtrice: Dremlje mi se

Dremlje mi se, Lojtrice

share

Ako ste roditelj ili imate malo dijete u vašoj okolini, sigurno ste se susreli s brojnim izazovima roditeljstva koje nameće suvremen način života. (Nemojte odmah prestati čitati, ovo nije još jedan self-help tekst.) Jedan od takvih izazova su sadržaji za djecu na hrvatskom jeziku, budući da se sve više roditelja oslanja na traženje takvih sadržaja na internetu. Bilo da je riječ o pjesmama, pričama ili animiranim filmovima, rezultata je pregršt, ali njihova kvaliteta katkad je upitna ili se rezultati ponavljaju, pogotovo kada je riječ o dječjim pjesmama. Ako niste osjetljivi, to vam se ne mora činiti kao veliki problem, ali družeći se s glazbenicima koji su s vremenom postali i roditelji, on se sve češće ističe u našim razgovorima.

Bilo bi pogrešno reći da nemamo dovoljno dječjih pjesama domaće produkcije, upravo suprotno. Jedan indikator u tom smislu je nagrada Porin, koja se od početka dodjeljuje i u kategoriji Najbolji album za djecu. Međutim, od 2015. godine do danas, kada je kategorija izostavljena po prvi put, Porin za dječji album dodjeljuje se svake druge godine, što je uobičajeno i za druge, male produkcijske niše, kao što je, primjerice, etno. Indikativno je i da se, osim dječjih zborova, u posljednjih petnaestak godina snimanja dječjih pjesama prihvaćaju i domaće zvijezde. Dječji album (ili albume) s pjesmama i glazbenim pričama dosad su snimili Jacques, Meritas, Jelena Radan, Aljoša Šerić, Marko Tolja, Damir Urban, Let 3, Ivanka i Mrle te drugi.

Motivirani vlastitim iskustvom roditeljstva, i članovi Lada odlučili su dati doprinos na sebi svojstven način. Okupljeni u Lojtrice, Anita Huđek, Marko First, Alan Kanski i Mladen Kosovec nedavno su objavili album Dremlje mi se s obradama tradicijskih uspavanki. Kao peta članica Lojtrica, Iva First pridružila se izradivši ilustracije CD izdanja.

Uspavanke pripadaju u najživopisnije i najintimnije tradicijske žanrove. One koje su dosad zabilježene u terenskim istraživanjima pružaju uvid u mnoge aspekte nekadašnjeg života te nerijetko izmiču uobičajenim predodžbama o sadržaju uspavanke. Dok su njihove, uglavnom silazne melodije najčešće malenog opsega te pune ponavljanja – prema tome uklapajući se u očekivani oblik uspavanke – tekstovi su čest odraz brige za preživljavanje, umora, straha i drugih emocija koje (najčešće) majka katkad proživljava u trenucima uspavljivanja djeteta. Seoski život nije dozvoljavao mnogo prilika za bivanje nasamo pa je uspavljivanje djeteta, posebice ako je trajalo duže, bila majčina prilika da slobodno izrazi vlastite emocije.

Ipak, u svom izboru uspavanki iz različitih krajeva Hrvatske, Lojtrice su se uglavnom oslanjale na sadržaj namijenjen upravo djetetu, što je u skladu s njihovom željom izraženom u knjižici CD-a, „da ovaj nosač zvuka uđe u domove i vrtiće, i da uz njega tisuće i tisuće djece bezbrižno utone u san.“ Pažljivi će slušatelj primijetiti da, unatoč tome, pojedine uspavanke sugeriraju umor (Sanak ide uz ulicu) ili tugu majke (Ah, nasmej se), koji nipošto nisu nestali u današnjem, užurbanom životu.

Na albumu se nalazi nekoliko uspavanki koje bi široj publici mogle biti otprije poznate: naslovna Dremlje mi se često je obrađivana uspavanka, a Sklopi blage očice i Djetešce maleno već su dugo dijelom božićnoga koncertnog repertoara. Ostatak albuma rezultat je samostalnog istraživanja članova Lojtrica, koji su se ovdje istaknuli ne samo izvedbom, nego i aranžerskom kreativnošću. Pritom su se vodili idejom da se uz svaku uspavanku pojavljuju instrumenti karakteristični za podneblje iz kojega je potekla. Album je zaokružen brojalicom Zibu zibalka, koju na početku izvode djeca KUD-a Sijač iz Lučkog, a na kraju Anita Huđek uz pratnju Alana Kanskog na cimbalu. Kupce fizičkog nosača zvuka obradovat će tri narodne priče, kao i tekstovi uspavanki u bogato ilustriranoj popratnoj knjižici.

Jedina slaba točka ovog izdanja jest kvaliteta audio snimke, na kojoj bi se moglo dodatno poraditi. U jednu ruku, snimka ima svoj šarm koji bi se u skupljoj produkciji mogao izgubiti i lako je zamisliti prizor uspavljivanja djeteta. S druge strane, boljom obradom vokala dodatno bi se podcrtala emotivna izvedba.

Na kraju, riječ je o vrlo maštovitom i dobrodošlom izdanju. Ako netko za svoju djecu traži drugačiji glazbeni sadržaj od onoga koji mu se generički nudi na internetskim platformama, onda će ga naći na ovom albumu. Albuma tradicijskih uspavanki nema puno, a svojom raznolikošću Dremlje mi se podsjeća na lirske kvalitete lokalnih govora, koji se sve više gube u pokušajima standardizacije i pročišćavanja jezika.

Moglo bi Vas zanimati