17
lip
2024
Vijesti

Potres, pad bespilotne letjelice i propast Vjesnika

U KONTEJNER-u se otvara izložba Tri pada

KONTEJNER - Tri pada

KONTEJNER - Tri pada

share

U KONTEJNER-u se u četvrtak, 20. lipnja u 19 sati otvara izložba Tri pada koja istražuje tri događaja koja su se dramatično upisala u fizički i mentalni prostor grada – razoran potres koji je zadesio Zagreb u ožujku 2020., nerazriješen pad sovjetske bespilotne letjelice tipa Tupoljev TU-141 u ožujku 2022. te pad medijskog diva Vjesnik likvidiranog iste godine, a u čijem se nekadašnjem tiskovnom kompleksu danas nalazi izložbeno-izvedbeni prostor KONTEJNER. Izložbu potpisuje autorski tim kojeg čine Nikola Bojić, Miodrag Gladović, Damir Gamulin i Damir Prizmić, a nastaje po kustoskoj koncepciji i produkciji KONTEJNER-a, projekt UradiSam_ARTLAB.

Iako različitog trajanja (minute, godine, tisuće godina) i mjerila (arhitektonsko, urbanističko, teritorijalno), tri pada dijele jednu bitnu karakteristiku. Mahom se razvijaju neopaženo, sve do trenutka svog konačnog, dramatičnog ekscesa – pada koji ostavlja duboki krater u tlu, urbanom i društvenom prostoru. Izložba Tri pada bavi se tenzijom između tihih trajanja i trenutaka glasnog ekscesa, odnosno nizom manjih događaja koji „ispod radara” grade topologiju koja se naglo savija i urušava pod vlastitom geološkom, povijesnom i političkom težinom. 

Zamišljena kao zvučna Möbiusova traka, topologija trostrukog pada rekreirana je in-situ, u KONTEJNER-u. Medij zvuka istovremeno reartikulira i deformira prostorne i vremenske koordinate triju događaja, koji se na izložbi tretiraju kao primarni zvučni izvori.

Nestanak Vjesnika ne označava samo posljednje poglavlje postsocijalističkog pada, već i konačni slom McLuhanovskog svemira. U vremenu kada je „model postao poruka”, McLuhanova izvorna fraza postala je ispražnjeni povijesni artefakt. Izložba tretira arhitekturu propalog medijskog diva kao goli medij, a njegove krhotine kao materijalnu površinu za upisivanje događaja kao sirovih podataka, jednako nečitljivih i ljudima i strojevima.

Ne nudeći jednoznačnu interpretaciju niti forenzičku egzaktnost, zvučna topografija izložbe savija vrijeme i prostor, isprepliće dnevnu politiku s geološkim procesima i planetarnim ratovanjem, u afektivan kolaps koji se odvija u beskrajnim, nepravilnim petljama. Umjesto rastvorenih dnevnih novina, izložba je oštećena crna kutija koja reproduira soundtrack sadašnjeg trenutka.

Izložba Tri pada otvorena je u KONTEJNER-u do 13. srpnja, a može se posjetiti u radno vrijeme: pon–pet 17-21h, sub 11 – 15 h.

Moglo bi Vas zanimati