Mikrofoni, gitare i pelene
Biti glazbenica i majka u Hrvatskoj
O ulogama majke i glazbenice pričaju Nina Romić, Antonia Matković Šerić i Ida Prester
Ukoliko se odlučite pretražiti pojam “glazbenice majke”, Google će vam, bespomoćno, ponuditi linkove na pjesme benda Majke, recenzije njihovih albuma i reportaže s njihovih koncerata. Toliko o tome, toliko za uvod.
S kakvim se sve izazovima susreću majke glazbenice, kako izgleda balansiranje tih uloga, kad je pravo vrijeme za povratak na binu, znači li roditeljstvo nužno korak natrag u glazbenoj karijeri i što institucije mogu napraviti kako bi olakšale taj osjetljivi period ionako osjetljivom zanimanju, za portal Glazba.hr pričale su glazbenice i majke Nina Romić, Antonia Matković Šerić i Ida Prester.
“Postati majka bila je svjesna odluka iz srca i zapravo nisam znala što me čeka, samo sam slutila”, započinje kantautorica Nina Romić kojoj majčinstvo nije zaustavilo glazbeni put, samo ga je, kaže, malo usporilo i okrenulo na neku drugačiju i svjesniju stazu: “Glazba je kroz cijeli taj period bila prisutna u meni i znala sam da za sve postoji vrijeme. Tada je na prvom mjestu bilo vrijeme koje sam u cijelosti posvetila svom sinu, kao i snalaženju u novoj ulozi, ulozi majke. Jedna uloga nije poništila drugu, naprotiv, kao da je jedna prožimala drugu, i davala neslućenu inspiraciju u trenucima pada”.
Vrijeme je valuta
“Prvi koncert nakon rođenja sam imala osam mjeseci nakon rođenja sina, sama, i to van Zagreba, u Puli i Vukovaru. Veći koncert održala sam godinu i pol nakon rođenja, s proširenim bendom i brass sekcijom, nakon što smo snimili naš četvrti album “Sloboda”. Bio je to jako zanimljiv i izazovan period i definitivno ne bih mogla uspjeti bez podrške i povjerenja u svog supruga jer sam znala da mogu biti u miru za vrijeme putovanja”.
Kako to izgleda u praksi?
“Mnogo izazovnije je bilo prije, dok je sin bio malen. Sada je već školarac, ima svoje interese, obaveze i uhodane aktivnosti, tako da me potaknuo da se moderniziram. Postala sam jako dobra u korištenju i izvlačenju svih benefita google kalendara! (smijeh) U bendu, termini proba se poštuju maksimalno, a mnogo je lakše sada kada nas je manje u bendu jer se probe mogu obaviti i u dnevnoj sobi. Moja glavna suradnica Jelena Galić je također majka i mnogo nam znači ta fleksibilnost u pristupu stvaranju jer vrijeme koje posvećujemo obitelji i glazbi koju volimo je dragocjeno. Vrijeme je najvrjednija valuta”.
Iako društvo i okolina postaju sve svjesniji važnosti fizičkog i psihičkog zdravlja majki, Romić smatra kako još uvijek postoji značajan prostor za napredak u tom segmentu: “Najveću ulogu u tome trebali bi imati mediji. Potrebno je više raditi na tome da se senzibilizira javnost kroz razne inicijative, tekstove, istraživanja i akcije koje ukazuju na potrebnu podršku majkama, a pogotovo majkama u glazbenoj industriji koje su među najugroženijim skupinama. U periodu čuvanja trudnoće i u periodu nakon poroda, suočavaju se ne samo s financijskim, nego i zdravstvenim izazovima. Premalo se piše o mentalnom stanju kroz koje su mnoge od nas prošle nakon poroda, gdje je ključna edukacija i podrška drugih. Pritisak da moraš biti prisutan u medijima da ne bi bio zaboravljen dodatno pogoršava situaciju i stvara ogroman stres glazbenicama. Na nama je odgovornost da stvorimo pozitivnu i podržavajuću okolinu kako bi se glazbenice lakše odlučile postati majke”.
Politika i glazbene udruge, ističe, imaju ključnu ulogu u stvaranju podržavajućeg okruženja za majke glazbenice: “Fleksibilni radni uvjeti, financijska podrška u najosjetljivijem periodu, mreže podrške na lokacijama koncerata i općenito ozbiljnija strategija za postizanje veće vidljivosti žena u glazbenoj industriji mogu značajno olakšati glazbenicama da uspješno nastave svoju karijeru i istovremeno budu posvećene majke, ali prvenstveno i da donesu odluku da postanu majke”.
Novi fokus
“Rođenje djeteta vratilo me pravoj sebi, onoj koju sam slutila da ipak postoji ispod silnih slojeva nastalih od prilagodbe očekivanjima okoline kroz godine iza sebe. Dolazak mog sina u cijelosti je promijenio moj fokus i život, dajući mu nov smisao i oblik. U kreativnom smislu potaknuo je moje okretanje interesa od izvanjskog ka unutarnjem, i to je bio svjestan korak koji je mnogo toga promijenio u dotadašnjem poimanju sebe kao glazbenice i općenito. Majčinstvo, kao najdivnija uloga koju sam ikada imala, ispunjava me na način kao nijedna druga”, zaključuje kantautorica koja ima poruku za svoje kolegice koje se tek trebaju odlučiti za majčinstvo:
“Podržavam vas da krenete na putovanje koje će vam preokrenuti život u najboljem mogućem smislu, na kojemu ćete otkriti ljubav za koju niste znale da postoji, i pronaći unutarnju snagu koja će vas ohrabriti za suočavanje sa svakim izazovom koji je pred vama. Najbolje stvari u životu se ionako događaju kad zakoračimo u nepoznato. To je putovanje na kojemu ćete rasti, učiti i razvijati se, voljeti, smijati se, plakati, biti zahvalni na svemu, ukratko: živjeti!”.
Dolazak Antonije Matković Šerić u bend lansirao je Pavel u mainstream i širu medijsku prepoznatljivost. No, postavši majka, prvi put u 27., drugi u 32. godini, bend se dvaput morao prilagoditi i premostiti period porodiljnog dopusta glavne pjevačice i prepoznatljivog lica: “Ta nova uloga je zasigurno utjecala na Pavel, na moju glazbenu karijeru, na pojavljivanje u javnosti, posebno u najranijim fazama. Moja odsutnost se odrazila i na bend, u tom su me periodu mijenjale druge pjevačice koje su uskočile u moju ulogu kako bi Pavel mogao svirati dogovorene koncerte. Otegotna okolnost je ipak ta što smo suprug Aljoša i ja u istom bendu pa nam je samim time teže organizirati čuvanje, no snalazimo se nekako”.
Važne stvari
Povratak na scenu dogodio se sa samostalnim albumom “Važne stvari”: “Šest mjeseci nakon poroda sam već bila u plesnoj dvorani, uvježbavala koreografiju za spot. To je bilo napeto i nabrijano razdoblje, pretpostavljam da su mi snagu dali ludujući hormoni i novostečena uloga majke. Moj najveći izazov bila je velika grižnja savjesti koja nekad postane razarajuća. Dan nema dovoljno sati da bi mi bilo dovoljno za sve što želim obaviti. Otkad sam mama, popodneva ne želim tratiti ni na što drugo osim biti s njih dvije. Zato na evente baš ne idem, biram važne događaje, trošim baka i family servis na koncerte i promo aktivnosti koje su vezane isključivo uz nove pjesme, festivale, suradnje”.
Rođenje djeteta i majčinstvo ne moraju nužno prekinuti glazbenu karijeru – možda ju malo uspore ili se, objašnjava Antonia, kod nekih glazbenica dogodi preslagivanje prioriteta: “Imamo puno vrhunskih glazbenica koje uspješno balansiraju glazbu i obiteljski život, pa se nekako tješim da će i u mom životu vladati takav sklad. U mom se slučaju te dvije komponente i preklapaju, glazbu stvaramo kod kuće, u neku ruku živimo s njom. Luna i Ava su jako uključene u sve što radimo, preslušavaju naše nove pjesme, bodre nas, pjevaju s nama i to nas jako raduje. Vidim da je Luna jako ponosna na mene, da u meni vidi neku vrstu uzora. Oprezno joj doziramo taj blistavi svijet glazbe i glamura, stalno naglašavamo da ne mora našim stopama i da je najvažnije da u životu radi ono što nju veseli”.
Što se tiče društvene empatije prema majkama, pjevačica tu ne štedi riječi: “Takva vrsta brige ne postoji, majke općenito nisu kategorija o kojoj se posebno brine. To nije samo problem glazbene industrije, mislim da je to problem društva u cijelosti. Više se brine o nekim drugim socijalnim kategorijama, o djeci i starijima, žene su općenito još uvijek na kraju kolone”. Na pitanje što bi predložila donositeljima odluka u pogledu olakšavanja okolnosti mladim glazbenicama majkama, Antonia je ponudila konkretne prijedloge: “Dajte potpore, bonuse, nagrade, poticaje, a država neka osigura još dulji period porodiljne naknade, do djetetove druge godine. U razgovoru s drugim mladim mamama, shvatila sam da su mnoge rastrgane poput mene i čeznu za više vremena provedenog s djecom”.
Kreativna iskra
Rođenje djece potaknulo je kreativnu iskru u njenom životu: “Željela bih autorski surađivati s Aljošom na mom budućem solo albumu. Kako sam likovnjak i umjetnički tip po zvanju, sve više maštam o tome da se vratim slikarstvu, za svoj gušt”. Za svoje kolegice glazbenice nema neki poseban savjet: “Možda ću ga imati kad budem zrelija i iskusnija, za sada i ja plovim kako me val nanese. Jedina poruka koju mogu dati jest da su djeca ogromna ljubav, radost i smisao života. I da je faza tantruma prolazna!”
Svestrana Ida Prester prvi koncert održala je točno mjesec dana od prvog poroda: “Ne znam što mi je bilo da to dogovorim, nisam znala što me čeka, ali nije bilo nazad. Na probe sam dolazila između dva dojenja, neispavana i raščupana, bilo je strašno kaotično. Taj nastup je bio velika greška i da sam imala sve informacije kako izgleda imati malu bebu, otkazala bih ga bez razmišljanja. Nisam bila spremna ni psihički ni fizički. Već od bebinog četvrtog mjeseca počela sam redovito svirati, zajedno s malim Rokom. Bend je putovao jednim autom, moja obitelj drugim. Muž i Roko bi nas čekali u smještaju, ja bih se izvukla u doba za svirku, izdojila prije toga jednu “porciju” i vratila se u krevet. Malo je intenzivno, ali značilo mi je da se što prije vratim svojim obavezama”.
Za uspješnu ravnotežu uloga majke i glazbenice, Ida ističe ulogu supruga koji shvaća da je odgoj zajednička obaveza: “On nije samo moja “podrška”, već imamo ravnopravne uloge u brizi oko djece. Svaki put kad sam na putovanju, on je s djecom i obratno. Nikad oko toga nije bilo ni riječi razgovora, sve se lako dogovorimo. Privilegija je imati i bake i dide na raspolaganju. Meni je najveći izazov moja psiha i stalni osjećaj grižnje savjesti kad bilo gdje odem. Taj instinkt je puno jači kod mama nego kod tata, barem ja tako primjećujem. Obaveze su nam podijeljene i ne očekuje se da sam ja vremenski češće s klincima, ali ja se psihički raspadnem svaki put kad krenu plakati što OPET idem”.
Sveta logistika
Svoj glazbeni život dijeli sa svojom djecom: “Već su se udomaćili na pozornici, često dolaze na koncerte i plešu na stageu. Toliko su se oslobodili da je zadnji puta Rio našao moj mobitel pored monitora i nasred stagea počeo igrati igrice (smijeh). U stvaranju pjesama još ne sudjeluju, ja se bavim muzikom tek kad svi odu na spavanje, kad imam mir. Kažu da vole moju muziku, al’ da je malo “za curice””, opisuje glazbenica ističući kako se roditeljstvo ne mora nužno odražavati na glazbenu karijeru: “To ovisi o obiteljskoj situaciji, motivaciji, o puno faktora. Puno je teže, ali može se pod uvjetom da se logistika riješi”.
O pitanjima i problemima glazbenica i majki u širem društvenom kontekstu, Ida nudi sirov, ali realističan odgovor: “Ma to je kao i sve ženske teme generalno, nije da to društvo puno zanima. Zanimljivo mi je gledati kako su na koncertima ženskih pop i rock izvođača gotovo isključivo žene ili žene u pratnji svojih dečki i muževa. Na koncertima muških izvođača su fanovi većinom pola-pola. Ženski glavni lik – ženska publika. Žena kao majka, žena kao autorica, žena kao glazbenica, to su sve važne i zanimljive perspektive. Dečki tu imaju puno toga za čuti i naučiti, mada se tradicionalno često ponašaju kao da to nije njihova stvar. Evo čak i moji sinovi koji kažu da radim muziku za curice. Nadam se da će kroz odrastanje napustiti taj ograničavajući koncept”.
Postoji li nešto što donositelji političkih odluka ili glazbene udruge mogu učiniti kako bi glazbenicama olakšali premostiti iznimno osjetljiv period prvih mjeseci majčinstva?
“Nemam pojma, nemam konkretan odgovor. Financijska pomoć je najkorisnija, pogotovo kod profesionalnih glazbenica. Ne znam mogu li udruge tu izlobirati nešto…”.
U svakom slučaju, rođenje djece imalo je značajan utjecaj, ne samo na svakodnevicu, već i glazbenu kreativnost i inspiraciju: “Pjesme su mi postale puno emotivnije, a teme ozbiljnije. Kad dobiješ dijete, svemir ti se okrene naopako i počinješ puno brinuti o svemu. Razmišljati o budućnosti, problemima svijeta, pa i smrti, poanti života. Više ne brinem samo za sebe i ne živim od danas za sutra. To je donijelo neke nove teme u to što radim”.
Svojim mlađim kolegicama poručuje: “Samo slušajte instinkt i prepustite se. Nekome treba više vremena za povratak, nekome manje. Nekome su trudnoća i razdoblje nakon poroda kreativno razdoblje, nekome nisu. Sve je ok, uzmite si vremena. Kreće rolerkoster, uživajte u svakom trenutku!”.
Više o pravima roditelja, rodiljnim dopustima i naknadama saznajte na linku.