Nagrada Simfonijskog orkestra SWR-a
Sara Glojnarić nagrađena na Glazbenim danima u Donaueschingenu
Protekle nedjelje, 20. listopada, pod ravnanjem dirigenta Vimbayija Kazibonija, Simfonijski orkestar Jugozapadnog njemačkog radija zaključio je ovogodišnje Glazbene dane u Donaueschingenu. Na istome je koncertu izvedena i skladba hrvatske skladateljice Sare Glojnarić, koja je autorici priskrbila prestižnu nagradu Simfonijskog orkestra SWR-a
U najavi koncerta na kojem je izvedena skaldba hrvatske skladateljice istaknuto je kako program spaja neukroćene emocije s akustičnim iskustvima iz djetinjstva. Skladatelj Francisco Alvarado bio je tako nadahnut analognim kazetama koje, kada se sviraju, proizvode zvuk na snimaču i čije vrpce uzrokuju izobličenja, petlje i bijeli šum zbog zamora materijala. U skladbi Chaye Czernowin, šest glasova ansambla Neue Vocalsolisten „postaju prijenosnici divljih senzacija koje izviru iz dubine tijela sa svim njegovim nekontroliranim osjećajima, iskustvima i sjećanjima“, stoji u opisu koncerta zatvaranja festivala.
U 2024. godini Glazbeni dani u Donaueschingenu bili su posvećeni odnosu pojedinca i grupe pod naslovom Samo zajedno. Glazbene izvedbe svojstvene su paradoksu da su i samotne i intimne, kao i zajedničke i javne. Svaki koncert svojim formatom stvara specifičan dispozitiv odnosa glazbenika i slušatelja jedni prema drugima: glazbeno, prostorno, medijski i društveno. U 15 koncerata, performansa i instalacija, festival je istraživao različite konstelacije pojedinaca i grupa u 26 praizvedbi.
Ususret festivalu čije je umjetničko vodstvo preuzela 2023. godine, muzikologinja Lydia Rilling je napisala: „Mnogi su zabrinuti pitanjem kakvu bi ulogu trebala igrati umjetnost kada nedaleko bjesne ratovi, zemlja se urušava i demokracije erodiraju. Suvremena glazba ovdje se nalazi u području napetosti: često reagira na svijet na manje očit način nego, primjerice, kazalište. Pritom nije otuđena od sadašnjosti.
Odnos prema stvarnosti izvan koncertnih dvorana može poprimiti mnoge umjetničke oblike. Međutim, uvijek očekivati upečatljive izjave od umjetnosti značilo bi pogrešno shvatiti što je izdvaja. Glazba, s druge strane, može djelovati suptilnije politički modeliranjem ili propitivanjem načina na koji grupe ljudi, objekata i ekosustava funkcioniraju pojedinačno ili kolektivno”.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
U nagrađenoj skladbi DING, DONG, DARLING! Sare Glojnarić, koja je praizvedena na završnom koncertu, autorica je nastojala prenijeti queer joy kao stav prema životu.
„Ovo je zapravo politički izraz koji pokušava pokazati da iskustva lgbtq+ zajednica nisu samo usidrena u traumi nego i u puno radosti te puno različitosti. Vrlo često imam osjećaj da je ta negativnost malo pretjerana“, rekla je ususret koncertu, u izjavi za SWR. „Zapravo nije tako lako skladati s radošću jer se također morate osloboditi puno strahova kako biste stvarno sagledali materijal iskreno i otvoreno“, podijelila je svoja razmišljanja ususret izvedbi, govoreći o skladbi koja doista pršti energijom i radošću.
Novi uspjeh Sare Glojnarić razlog je za veselje i ponos, pa možda i nadu da s obzirom na neke kapacitete iz redova hrvatskih kreativaca, povremene ideje gašenja ideja, programa i medijskih sadržaja posvećenih suvremenoj glazbi i kulturi neće zaživjeti u praksi.
U nastavku možete pogledati i poslušati završni koncert Glazbenih dana u Donaueschingenu u cijelosti.