Glazbeni ekosustavi: Glazbeni amaterizam II
Glazbeni amaterizam na području folklorne i popularne glazbe
U prethodnom članku bilo je objašnjeno kako se glazbeni amaterizam tijekom 19. stoljeća razvijao kao dio programa nacionalnog osvješćivanja, emancipacije građanske klase, a i društvenih podskupina unutar nje.
U dvadesetom stoljeću, druga klasa došla je na red za kulturnu emancipaciju – seljaštvo. Zbog društvenog uzdizanja seoskih slojeva društva s jedne strane te razvoja glazbene industrije s druge, u ovom članku ću se fokusirati prvenstveno na glazbeni amaterizam na području folklorne i popularne glazbe.
Emancipacija kulture seljaštva
Kulturno-amaterska organizacija seljaštva u Hrvatskoj, osim malobrojnih zborova u 19. stoljeću, značajnije je krenula 1920-ih godine uz podršku dviju organizacija: Seljačke pjevačke župe Matija Gubec i Seljačke sloge, kulturno-prosvjetnog društva HSS-a. Seljačka sloga osnovana je s idejom obrazovanja i prosvjećivanja seljaka kao tada najbrojnijeg dijela stanovništva Hrvatske, a za povijest glazbenog amaterizma značajna je zbog toga što je organizirala prve smotre folklora.
Te su smotre, koncipirane kao strukturirani nastup uvježbanih društava iz pojedinih sela na pozornici, zadale okvir predstavljanja folklorne kulture kakav se u Hrvatskoj održao do danas, a u to vrijeme su – kako je otkrila njihova istraživačica Naila Ceribašić – bile prve ne samo na prostoru Hrvatske, nego (koliko je poznato) i drugdje u svijetu. Smotre folklora u periodu između dva svjetska rata oslanjale su se na rad lokalnih ogranaka Seljačke sloge, koji su kroz godinu pripremali glazbeni program s ciljem da ga predstave na smotrama.
Seljačka sloga za povijest glazbenog amaterizma značajna je zbog toga što je organizirala prve smotre folklora, zadavši okvir predstavljanja folklorne kulture kakav se u Hrvatskoj održao do danas
Prvo su u skladu s ideologijom prosvjećivanja i kultiviranja seljaci svoju tradicijsku glazbu izvodili u obradama, u formi građanskih zborova. No već 1930-ih dolazi do promjene prema takozvanoj koncepciji izvornosti – taj je zaokret isticao čim stariji, neobrađeni repertoar, s probranim nacionalnim i lokalnim stilskim posebnostima, a standard nastupa postaje izvedba u „narodnim nošnjama“. U okviru koncepcije izvornosti cijeni se autoritet nositelja tradicije, ali na smotrama još uvijek glavnu riječ imaju stručnjaci koji procjenjuju što je to izvorno. S vremenom tako početna emancipacija kulture seljaštva postaje nova hegemonija, kako bi to rekao švedski etnomuzikolog Owe Ronström, pomoću koje se određuju granice dopustivog i nedopustivog.
Razvoj popularno-glazbene scene
Osim pojave kulturno-amaterske organizacije seljačkih slojeva društava, u međuratnom periodu se – nastavljajući prethodno započeto – dodatno uspostavljaju institucije glazbenog profesionalizma. Dvadesetih godina prošlog stoljeća osniva se Državni konzervatorij u Zagrebu, prvi u tadašnjoj Kraljevini SHS, Zagrebačka filharmonija i prvi baletni ansambl HNK u Zagrebu, a zanimljivo je da se na domaćem prostoru istovremeno s institucionalizacijom baleta javljao i suvremeni ples kao njegova praktična kritika.
Zanimljivo je da se na domaćem prostoru istovremeno s institucionalizacijom baleta javljao i suvremeni ples kao njegova praktična kritika
Pioniri suvremenog plesa kod nas su, kao i drugdje, balansirali između profesionalizma i amaterizma, koristeći manje formalnu infrastrukturu poput kabareta, jer nisu uvijek imali pristup kazalištima. Konačno, i na području popularnog plesa, u Hrvatskoj se u to vrijeme javljaju mnoge privatne škole plesa, koje su na domaćoj sceni sudjelovale u njihovoj standardizaciji.
Međuratno razdoblje je u bivšoj Kraljevini i vrijeme intenzivnih aktivnosti sindikata te strukovnih udruženja glazbenika koji jednako kao i institucije sudjeluju u pokušajima uspostavljanja različitih hijerarhija među glazbenicima. Najveće udruženje, Savez muzičara Kraljevine SHS/Jugoslavije, bilo je rezervirano za školovane glazbenike, a oni bez škole, takozvani „anotalisti“, okupljali su se u drugim udruženjima – „muzikanata“.
I u jednom i u drugom slučaju, riječ je bila mahom o povremeno i honorarno zapošljavanim muzičarima – onima koji su osiguravali glazbu na plesovima i zabavama, u restoranima, hotelima i barovima te kinima u vrijeme ere nijemog filma i, uz održavanje suptilnih načina razlikovanja među ovim skupinama glazbenika, oba su radila na poboljšanju njihovih uvjeta rada. Iz takvih skupina povremeno zapošljavanih glazbenika počinje se u tom periodu razvijati i domaća popularno-glazbena scena.
Naime, manji sastavi (u to vrijeme nazivani salonskima) koji su nastupali u restoranima i barovima, uglavnom su se sastojali od nekoliko gudača i klavira, a često su izvodili šlagere i pjesme iz zvučnih filmova (od 1929. godine), prenoseći – obično u prepjevu – zapadne glazbene trendove na domaći teren. Osim salonskih, u isto vrijeme su se oblikovali i prvi domaći jazz sastavi koji su se od prvih najviše razlikovali korištenjem seta bubnjeva i puhačkih instrumenata. Usprkos različitim postavama i nazivima, i jedan i drugi tip sastava je uglavnom svirao isti repertoar sastavljen od stranih popularnih pjesama i plesova, prateći i oponašajući suvremene stilove sviranja.
Za popularno-glazbene izvođače je pritom specifično da se granice između profesionalizma i amaterizma postavljaju drugačije. Dok je na području klasične glazbe, kako smo objasnili u prethodnom članku, granica postavljana izgradnjom sustava formalnog školovanja za profesionalne glazbenike, na području popularne glazbe profesionalcem se smatra onaj tko zarađuje svojom glazbom, s obzirom na to da sustav formalnog glazbenog obrazovanja za to područje nije postojao. Također, na području popularne glazbe je moguće primijetiti različite vrste stupnjevanja između profesionalizma i amaterizma.
Na području popularne glazbe profesionalcem se smatra onaj tko zarađuje svojom glazbom, s obzirom na to da sustav formalnog glazbenog obrazovanja za to područje nije postojao
Primjerice, ako se odmaknemo od estradnog vrha, uočit ćemo da su mnogi popularni glazbenici, čak i ako zarađuju svojom glazbom, primarno zaposleni u drugim strukama, a glazbom se bave u slobodno vrijeme. Prema kriteriju struke te odnosa radnog i slobodnog vremena, takav oblik bavljenja glazbom bismo nazvali amaterskim. S druge strane, ako je on i izvor prihoda, možemo ga smatrati i profesionalnim, a pogotovo ako glazbenici teže tome da se primarno bave glazbom i ozbiljno joj je posvećuju, a redovni posao zadržavaju samo zbog ekonomske sigurnosti.
Kako u domaćem kontekstu, tako i drugdje, ono što je pomoglo jasnijem profiliranju profesionalaca na području popularne glazbe bio je razvoj glazbene industrije. U Hrvatskoj su već prije Drugog svjetskog rata utemeljene domaća radijska i diskografska industrija koje su angažirale i promovirale neke od prvih domaćih glazbenih zvijezda. Nakon rata se ta dva, za dvadeseto stoljeće ključna, glazbena medija dodatno razvijaju te im se pridružuje i televizija.
Elektrifikacija, povezanost i dostupnost medija
Dodatno, u drugoj polovici dvadesetog stoljeća osnivaju se brojni festivali zabavne glazbe, uz medije najvažniji noseći stupovi domaće popularno-glazbene industrije. No, koliko god da je domaće tržište podržavalo razvoj glazbenih karijera određenog broja glazbenika, većina drugih nastavila je egzistirati na granici amaterizma i poluprofesionalizma.
Nadalje, razvoj glazbene industrije smanjio je razliku između glazbenih stilova koji su se izvodili i konzumirali u selima te gradovima. Dolaskom radija i gramofona repertoar se mijenjao, kao i preferencije ljudi prema tipičnim sastavima. Modernizacija – kao što su elektrifikacija, izgradnja cesta i dostupnost medija – dovela je do smanjenja zajedničkih aktivnosti u kojima su seljaci prethodno sami stvarali glazbu, a ubrzanije se mijenjao i repertoar i stilske preferencije.
U drugoj polovici dvadesetog stoljeća, u selima je došlo do postupne zamjene tradicijskih instrumenata (poput tambura i gajdi) električnima. Kao rezultat kulturnih politika socijalizma, društveni je život sela preusmjeravan od obiteljskih te vjerskih i ritualnih događaja prema događajima u društvenim domovima kojima su rukovodile brojne društvene organizacije. Iako su nove modernizirane društvene prakse bile (rječnikom Thomasa Turina) prezentacijskog karaktera, zajednica je i dalje aktivno sudjelovala, samo u drugačijem obliku nego prije. Isto se može reći i za glazbu.
Kao rezultat kulturnih politika socijalizma, društveni je život sela preusmjeravan od obiteljskih te vjerskih i ritualnih događaja prema događajima u društvenim domovima kojima su rukovodile brojne društvene organizacije
Iako su glazbene prakse u socijalizmu bile manje spontane, a nova infrastruktura uvjetovala promjene, uključujući pojačan zvuk, glazbenici koji su pratili društvene događaje bili su i dalje mahom lokalni ili iz susjednih sela i područja. Velika potražnja za bendovima potaknula je tako mnoge lokalne stanovnike da nauče svirati instrument i formiraju bend, a to im je stvorilo i priliku za dodatnom zaradom.
S tim u vezi, među lokalnim seoskim glazbenicima, polovicom stoljeća počeo se mijenjati ekonomski model njihovog angažiranja i vodio je prema postupnoj profesionalizaciji. Ugrubo rečeno, još početkom stoljeća lokalni glazbenici koji su svirali na seoskim događajima, plesovima i vjenčanjima često nisu bili plaćeni novcem. Njihova je motivacija bila sudjelovanje u zajedničkim događajima, a često su bili nagrađeni hranom i pićem. Međutim, nakon 1950-ih, kada su se glazbenici oslanjali na stabilnu lokalnu socijalističku infrastrukturu, počeli su očekivati novčanu naknadu.
Masovna stilizacija folklora
Istovremeno, repertoar i tipovi sastava koji su još u prvoj polovici stoljeća predstavljali seosku glazbu, velikim su se dijelom trajno preselili u sferu folklornog amaterizma. Nakon Drugog svjetskog rata, uz seoske, počeli su se javljati i gradski folklorni ansambli. Za razliku od koncepcije izvornosti ranijih društava u okviru Seljačke sloge, u poslijeratnim gradskim folklornim društvima je pod utjecajem prosvjetiteljske kulturne politike socijalizma, njegovana koncepcija stilizacije folklora s manje naglaska na nacionalnom, a više na masovnosti, zajedništvu i emancipaciji nižih slojeva društva.
Tijekom 1960-ih dva različita pristupa folkloru (izvornost i stilizacija) isprofilirat će se kao dva paralelno postojeća modela oblikovanja folklorno-amaterskih društava koja se poštuju u Hrvatskoj do danas: društva koja izvode koreografirani folklor i ona posvećena izvornom folkloru. Također, Seljačka sloga, krovna organizacija koja se prije rata brinula o folklornom amaterizmu, nakon rata je zamijenjena novom: Savezom kulturno-prosvjetnih društava (današnji Hrvatski sabor kulture). Savez je od 1949. godine kad je osnovan, osim folklornog, preuzeo brigu i o organizaciji svih drugih oblika glazbenog i kulturnog amaterizma u Hrvatskoj, a o njima će više riječi biti u idućem nastavku.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.