31
lis
2024
Izvještaj

Zagreb Jazz Festival

Gregory Porter potvrdio potpuno osvajanje hrvatske publike

Gregory Porter

Gregory Porter Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

share

Razina prihvaćenosti i popularnosti jazza u Hrvatskoj oduvijek je bila nepravilnog uzorka, povremeno bi festivali s jakim PR-om postigli veliki uspjeh i u cijelosti se rasprodali, a istodobno se događalo da vrhunska imena jazza nastupe u maloj dvorani Lisinskog pred vrlo malobrojnom publikom – uglavnom istinskom zagrebačkom jezgrom ljubitelja i poznavatelja jazza. Gregory Porter spada među one koji su uspjeli zaintrigirati fascinantno širok opseg publike u Hrvatskoj, nakon gostovanja u Dubrovniku, već dvaput rasprodavši koncerte u šibenskoj Tvrđavi sv. Mihovila – i to mjesecima unaprijed, što je rijetkost kad je riječ o jazz glazbenicima.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

30. listopada nastupio je u Zagrebu, u Kinu SC, u sklopu Zagreb Jazz Festivala, a ulaznice i za ovaj koncert davno su se rasprodale. Organizator festivala Dražen Kokanović u svojem je prepoznatljivome humorističnom stilu kratko najavio svjetsku zvijezdu, referirajući se na skupoću Portera kao koncertnog izvođača. Inače, Porter je u Zagrebu proveo nekoliko dana i osobno se pohvalio što je sve obišao u našem gradu, a iduća mu je postaja na turneji – Dubai.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Iako je Kokanović rekao da Portera ne treba predstavljati, zanimljivo je spomenuti da su ga Međunarodna udruga jazz novinara i časopis DownBeat više puta proglasili najboljim jazz pjevačem na svijetu, a osvojio je niz nagrada i priznanja, uključujući dva Grammyja. Njegov album Liquid Spirit, koji je 2013. snimio za Blue Note postao je jedan od najslušanijih albuma na streaming platformama svih vremena (više od 20 milijuna streamova). Inače, osim što je pjevač, Porter je ujedno i glumac, skladatelj i pjesnik.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Naravno, Porter nije samo jazz glazbenik, soul čini snažnu komponentu njegova stilskog izričaja i to je vjerojatno ključ do srca najšire publike, kao i njegov prepoznatljiv, baršunasti bariton. Porter većinom piše vlastite kompozicije, ali 2017. je izdao album posvećen jednom od svojih najvećih uzora, Nat King Coleu, naziva Nat King Cole & Me. Jednom je ispričao kako je u dobi od pet godina skladao pjesmu i otpjevao je majci, koja je zatim rekla da zvuči kao Cole, i tada se Porter zainteresirao za Coleovu glazbu.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Na zagrebačkom smo koncertu čuli većinom Porterove originale, pa je tako nastup otvorio svojim najvećim hitom Holding On. Uslijedile su hitovi On My Way to Harlem i Take Me to the Alley (s njegova drugog albuma za Blue Note, iz 2016.), a pritom je malo ispričao publici o svojim glazbenim počecima i nadahnuću koje je našao u jazzu, gospelu i bluesu. Posebno se istaknula izvedba Porterove trademark pjesme Liquid Water, koju je izveo u potpuriju sa slavnim spiritualom Wade in the Water – pjesmom koja, iako poletnog tempa, pripada tzv. tužnim pjesmama (Sorrow Songs), spiritualima koji su izražavali patnju porobljenih Afroamerikanaca tijekom razdoblja ropstva u SAD-u.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Nakon ovog vokalističkog tour-de-forcea uslijedio je niz više croonerskih izvedbi – Hey Laura, Bad Girl Love (intimistička izvedba uz samo klavir i Hammond orgulje) te Water Under Bridges. Ipak su na red došli i neki standardi, pa smo tako čuli potpuri dva velika hita Temptationsa – My Girl i Papa Was a Rolling Stone – koji je počeo impresivnim solom na kontrabasu, a koji nam je pokazao da bend itekako zna svirati punokrvni jazz.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Službeni dio koncerta završio je pjesmom No Love Dying, a za bis su glazbenici izveli Mister Holland, pjesmu znakovitog teksta, koji treba slušati s pozornošću. Riječ je o dirljivoj pjesmi o prihvaćanju i rasnim predrasudama, u kojoj se Porter zahvaljuje bijelom ocu svoje simpatije iz tinejdžerskih dana što mu njegova boja kože nije bila problem. Naravno, ta je zahvala istodobno i ironični protest, jer prihvaćanje bi trebalo biti norma, a ne nešto izuzetno na čemu se treba zahvaljivati.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Inače, vizualni zaštitni znak Portera je kapa s balaklava dodatkom (nekom vrstom podstave koja mu prekriva vrat, uši i bradu) – bez koje valjda nije nikad nastupio niti viđen u javnosti. Novinarima je ispričao kako je taj „modni dodatak“ isprva koristio kako bi prekrio ožiljke od operacije, ali kako su ga ljudi počeli prepoznavati baš po tom osebujnom looku, zadržao ga je.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Porter je ovim sjajnim nastupom od devedesetak minuta potvrdio svoj status velike glazbene zvijezde – publici nudi savršeno doziran miks jazza (taman koliko je “prihvatljivo” široj publici), soula i popa, njegov izražajan, zavodljiv glas ističe se prepoznatljivom bojom među suvremenim muškim jazz-soul vokalima, a pjesme pričaju osobne, životne priče u koje se lako uživjeti. Po načinu na koji je publika prepoznavala i reagirala na pjesme, očito je da u Hrvatskoj Porter ima ozbiljnu fanovsku bazu. Treba pohvaliti i virtuozan prateći bend, koji je stvarao bogatu zvučnu kulisu za Porterov snažan vokal.

Gregory Porter

Foto: Matej Grgić/Glazba.hr

Moglo bi Vas zanimati