Cantus Ansambl & Ansambl Icarus u Maloj dvorani Lisinski
Gdje je nestao čovjek?
Još jednom su se udružili dugogodišnji partneri, domaći Cantus Ansambl i talijanski Ansambl Icarus, kako bi na drugom koncertu sezone domaćeg ansambla, pod vodstvom Berislava Šipuša izveli zanimljiv i ponešto predug multimedijalni rad talijanskog umjetnika Fabija Cifariella Ciardija naziva Voci vicine (Blizi glasovi) 2.0, pasiju u četiri dijela za novinara, video, ansambl i elektroniku.
Znak pobune
Kao uvod poslužila je skladba reproducirana s digitalnog nosača zvuka, Inter-ludium, nedavno preminulog enfant terriblea hrvatske glazbe, Silvija Foretića. Međutim, ona nije bila samo uvodna skladba, već i stanovita najava društvene angažiranosti te glazbenog promišljanja svijeta oko sebe. U svojoj skladbi Foretić se duhovito poigrava citatom herojske Internacionale – što može biti teško dokučivo mlađim naraštajima, koje nije dotaknula njezina sveopća popularnost kao kod generacije kojima je bila revolucionarni znak – znak pobune potlačenih protiv društvenih nepravdi.
Drukčiji tretman istog problema donosi i Ciardijeva pasija Voci vicine 2.0, potaknuta pobunom sicilijanskih seljaka protiv ignorancije vlasti te problematiziranjem medijske stvarnosti koja je iz toga nastala.
Odgovor na pitanje postavljeno u naslovu koncerta Gdje je nestao čovjek? pomalo je postajao teško dokučiv i nikako jednoznačan
Cijeli projekt – premda se mogao u izvedbi činiti dugotrajućim i ponešto plakatnim u svojoj društvenoj angažiranosti od koje skladatelj ne bježi, već ju i ističe – mogao je obiljem prikazanog, uzbudljivo složenog i presloženog glazbenog materijala i videa, bez sumnje naći još mogućih kombinacija. Pri snalaženju u spomenutom obilju trebala je pomoći uloga novinara/naratora Branimira Pofuka, koji je angažirano i kreativno dodao začin svog sličnog iskustva. Tako je odgovor na pitanje postavljeno u naslovu koncerta Gdje je nestao čovjek? pomalo postajao teško dokučiv i nikako jednoznačan. Nekoga je pak to pitanje isprva moglo asocirati na pjesmu Put ka sreći Gorana Bareta. Tamo je pak odgovor drukčiji.
Pasija zaboravljenih
Ciardi, ma koliko to ispočetka izgledalo zbunjujuće, svoju deklariranu angažiranost i kritičnost prema vlastima te medijskoj stvarnosti vrlo domišljato i dojmljivo slaže u opsežnu četverodijelnu cjelinu, označujući je na kraju pasijom zaboravljenih. Ona se ipak, unatoč pomno smišljenoj dramaturgiji, može učiniti nekako djetinje naivnom. Iz malih isječaka glasova naroda i poruka skladatelj sigurnim potezom slaže veliku cjelinu koja se zgušnjava do eksplozije.
U cijelom tom konglomeratu videa i pripovjedača osobnog štiha, razaznaju se stoljeća opernog iskustva s Apeninskog poluotoka kojemu skladatelj ne bježi
Videosnimke pobune i karakteristični glasovi te riječi pune bijesa, očaja, ironije nigdje se ne utapaju u rezignaciji ili eskapizmu tako karakterističnom u stvarnosti adventskog vremena.
No u cijelom tom konglomeratu videa i pripovjedača osobnog štiha, razaznaju se stoljeća opernog iskustva s Apeninskog poluotoka kojemu skladatelj ne bježi, već ga vješto i smišljeno inkorporira u svoje Voci vicine. Cijelu dramaturgiju posebno naglašava instrumentalni ansambl sedmero sudionika instrumentalista i dvije snimljene harfe, a složenu fakturu zapisa razgovjetno je i pregledno predvodio Berislav Šipuš.
Ciardi je svojim djelom posvjedočio tome kako iskreno vjeruje da i umjetnička kap može postati slap u zajednici svjesnih ljudi
U Ciardijevom djelu Voci vicine 2.0, nastalom deset godina poslije izvornog multimedijskog projekta na narudžbu teatara iz Reggio Emilia, ni nakon proteklog vremena nema mjesta rezignaciji ili mirenju s kaotičnom stvarnošću u stilu „kako je, tako je“. Nema mjesta ni okretanju glave, a jednako se takva situacija može biti bilo gdje drugdje. Ciardi je svojim djelom posvjedočio tome kako iskreno vjeruje da i umjetnička kap može postati slap u zajednici svjesnih ljudi. On je, eto, svoju priložio već drugi put na koncertu Cantus+Icarus.
Naručio i uredio: Odjel za komunikacije HDS-a