12
svi
2023
Digital & Biz

Prva milijarda

Beatlesi, dobrodošli (konačno) u Spotify Billions club!

The Beatles

The Beatles /Linda McCartney/2020 Apple Corps Ltd.

share

“Here Comes the Sun” prva je pjesma Beatlesa koja je dosegla milijardu streamova na Spotifyu!

To je, začudo, prva pjesma liverpulske četvorke koja se našla u prestižnom billions clubu Spotifya, a zabavlja i intrigira činjenica da njeni autori nisu Lennon/McCartney, već tihi Beatle, George Harrison.

Pjesma je nastala početkom 1969. godine u vrijeme Harrisonove frustracije stanjem u bendu i njihovoj tvrtki Apple. Štoviše, tijekom snimanja albuma Let It Be, Harrison je na nekoliko dana postao i „bivši Beatle”, što je sjajno dokumentirano u trilogiji Get Back redatelja Petera Jacksona.

Razlozi nezadovoljstva krili su se i u posvemašnjoj Harrisonovoj kajdanki koja se iz dana u dan punila sjajnim pjesama i budućim klasicima, no Mali George nije imao pristup „igri na velike branke” s Lennonom i McCartneyjem. Njihove pjesme dominirale su singlovima i albumima, dok se Harrison morao zadovoljiti s jednom do dvije pjesme po albumu. Nije to bio samo udarac u ego, već i na novčanik s obzirom na to da je veliki novac pristizao upravo od autorskih prava od prodaje ploča i radijskih emitiranja.

Više pjesama na albumu, više tantijema!

Predah od nezadovoljstva Harrison je jednog proljetnog dana potražio u vrtu imanja Erica Claptona u Surreyju gdje je uz akustičnu gitaru posađeno sjeme za “Here Comes the Sun”. Svoje mjesto konačno je pronašla na Abbey Roadu, posljednjem albumu koji su Beatlesi snimili i objavili u rujnu 1969. S godinama se pjesma prometnula u fan favorite, a sa “Something”, “While My Guitar Gently Weeps” i “I Me Mine” tvori esencijalan Harrisonov doprinos u katalogu ostavštine Beatlesa.

Iako je vijest o milijardu streamova na Spotifyu obradovala zajednicu fanova Beatlesa, pogotovo onih naklonjenijih Harrisonu, u širem okviru glazbene industrije riječ je tek o fusnoti.

Zašto?

Beatlesi možda jesu najveći bend u povijesti popularne glazbe, ali nisu najveći izvođač na Spotifyu. Po posljednjim podacima, najstreamanija pjesma na toj platformi, i to s preko tri i pol milijarde streamova, jest “Blinding Lights” The Weeknda. Njemu za leđima puše Ed Sheeran čija “Shape of You” broji 3,47 milijardi, a na trećem mjestu je “Dance Monkey” (Tones and I) sa „skromnih” 2,8 milijardi.

Usmjerimo li pažnju na legacy artiste, Beatlese su već odavno prešišali njihovi kolege iz Queena koji imaju čak pet pjesama u billions clubu. “Hotel California” Eaglesa već je na 1,2 milijarde koliko broji i TikTok senzacija “Dreams” Fleetwood Maca. U tom društvu još su Creedence Clearwater Revival, The Police, AC/DC, Michael Jackson i drugi.

Pa dobro, zapitat ćete se, što dovraga radi menadžment Beatlesa zajedno s Paulom i Ringom te nasljednicima Johna i Georgea?!

They’re not paying attention!

Iako redovito objavljuju remasterirana i proširena izdanja albuma s kojima im je, kažu, „namjera doći do novih generacija”, te nove generacije nisu baš toliko zainteresirane. To, dakako, ne znači da su Beatlesi nestali iz percepcije glazbenih fanova današnjice, ali njihov katalog danas nije ni približno iskorišten kao, primjerice, katalog pjesama Queena.

May, Taylor, Deacon i Freddiejevi nasljednici široke su ruke kada je u pitanju korištenje pjesama Queena u reklamama, pogotovo onim najskupljima u terminima Superbowla. Njihov film Bohemian Rhapsody nije osvojio samo glasače Oscara već i aplauze ekonomskih analitičara: sa skromnih 52 milijuna dolara budžeta, zaradili su preko 900 milijuna na kino blagajnama.

S mladim Adamom Lambertom proputovali su planet nekoliko puta, a upravo pripremaju i nove datume sjevernoameričke turneje. Drugim riječima, plasirali su svoj katalog kroz sve dostupne medijske kanale i pronašli sasvim novu (i mladu!) publiku, više od tri desetljeća nakon smrti Freddieja Mercuryja.

Beatlesi su, s druge strane, imali polu-uspješan filmski eksperiment s romantičnom komedijom Yesterday i dokumentarac Petera Jacksona koji ste, ako niste zagriženi fan, ugasili nakon 45 minuta gledanja njihovih neinspirativnih probi iz siječnja 1969. Njihova glazba se gotovo nikad ne pojavljuje u reklamama, a preskupi su čak i za raskošne budžete Netflixa.

Čini se i da “Here Comes the Sun” svoje brojke duguje čestoj zastupljenosti u feel good Spotify playlistama nego nekom promišljenom poslovanju menadžmenta i aktivnosti izdavača. Svejedno, prema kalkulatoru zarade, milijardu streamova na Spotifyu nositeljima će prava donijeti otprilike 4,3 milijuna dolara. Puno ili malo, to je već druga priča…

Što se tiče ostalih pjesama Beatlesa, Lennonova “Come Together” na drugom mjestu najstreamanijih broji „smiješnih” 600 milijuna, slijede je “Let It Be” s 500 i pol milijuna te McCartneyjeva “Yesterday” s nešto više od 500 milijuna. Daljnja sudbina njihova kataloga će po svemu sudeći najviše ovisiti o budućem plasmanu pjesama u serijama, filmovima, reklamama i/ili video igrama.

U konkurenciji Eda Sheerana, Miley Cyrus, Drakea i The Weeknda, Beatlesi su bez sumnje izgubili borbu na digitalnom terenu.

Pobjedu, pak, odnosi George Harrison koji se sad sa zadovoljstvom smješka, u inat babarogama Lennonu i McCartneyju.

Moglo bi Vas zanimati