03
pro
2024
Digital & Biz

transformacija nagrade publike

Frane Tomašić, direktor Cesarice: „Hit godine mora osvojiti pozornice, radijski eter i online tržište"

Frane Tomašić, direktor Cesarice foto: Matej Grgić

share

Frane Tomašić novi je direktor Cesarice, glazbene nagrade publike za hit godine

Pravnik i glazbeni profesionalac (te bivši basist!) Frane Tomašić preuzeo je ulogu direktora nagrade Cesarica u travnju 2024. Uoči završne manifestacije koju ekskluzivno najavljujemo za 7. veljače 2025., Tomašićev zadatak je koordinacija tima i direkcije nagrade. Ne manje važno, jedna od važnijih zadaća je i jasno komuniciranje pravilnika nagrade i odabira dobitnika. “Nagrade se ne dodjeljuju iza zatvorenih vrata, o njima ne odlučuju pojedinci već je proces utemeljen na objektivnim podacima i dostupnim metrikama”, naglašava Tomašić: “Cesarica nije samo nagrada za popularnu pjesmu, već za onu koja se istinski etablira kao hit, a naš je cilj postaviti jasne kriterije koji definiraju taj status, oslanjajući se na precizne i mjerljive podatke koji su većini ljudi vrlo lako dostupni i provjerljivi”.

Koja je najvažnija novost koju tim Cesarice priprema za nadolazeće izdanje?

Najvažnija novost je transformacija završne dodjele Cesarice iz televizijske emisije na HRT-u u event. Smatramo da će ovakav format biti puno slobodniji u organizaciji što znači puno novih sadržaja, neočekivanih iznenađenja i dobre zabave. Cilj je pružiti nezaboravan doživljaj za sve sudionike iz glazbene industrije kako bi se Cesarica profilirala u jedan od zaista ključnih događanja u godini. Završna dodjela, koja će se održati 7. veljače 2025., uključivat će koncertne nastupe izvođača čiji su hitovi obilježili godinu. Očekujemo da će ovaj događaj postati nezaobilazan u kalendaru svih dionika glazbene scene. Još jedna novost u Cesarici je uvođenje nagrade Cesarica Legend kojom želimo odati počast umjetnicima koji su svojim radom ostavili neizbrisiv trag u glazbenom svijetu, to su ljudi čija su djela postala dio kolektivnog sjećanja te služe kao inspiracija budućim generacijama.

Kako biste opisali dosadašnju glazbenu godinu u Hrvatskoj i koliko je, po dosadašnjim hitovima mjeseca, Cesarica “pogodila” ono u čemu je zaista publika uživala proteklih mjeseci?

Naša metodologija omogućuje vrlo visok stupanj preciznosti. Podaci koje prikupljamo gotovo pa onemogućuju da propustimo hit koji je osvojio publiku. Svakodnevno pratimo trending na digitalnim servisima, analiziramo objave novih snimaka i kontinuirano nadziremo kako se pjesme “ponašaju” na različitim platformama. Naravno, događa se da pojedine pjesme dosegnu svoj vrhunac popularnosti s vremenskim odmakom, no i to smo predvidjeli pravilima te takve pjesme mogu biti uključene u kasnije odabire. Ova glazbena godina bila je dinamična i žanrovski raznolika, a kroz rad i preciznu metodologiju osigurali smo da nijedan značajan hit ne ostane nezapažen.

Kako konkretno izgleda metodologija odabira kandidata za hit mjeseca, koji su sve parametri u igri?

Proces započinje računalnom analizom svih pjesama koje ulaze u izbor prema nizu jasno definiranih parametara. Na temelju dobivenih rezultata biraju se tri pjesme s najboljim rezultatima koje ulaze u glasanje za hit mjeseca. Nakon završetka glasanja publike ponovno se analiziraju svi ažurirani podaci i brojke, pri čemu svaka od kategorija nosi određeni broj bodova. Pjesma s najviše bodova proglašava se hitom mjeseca. Iako proces djeluje jednostavno, važan je i ljudski faktor – kako bismo kontrolirali i provjerili podatke te spriječili eventualne anomalije na pojedinim servisima. Parametri koje uključujemo u metodologiju su YouTube pregledi, interakcije korisnika, trending i sva ostala dostupna metrika, broj Spotify preslušavanja, Instagram interakcije, korištenje zvuka na TikToku, broj pretraživanja na Shazamu, pozicija na Billboard listi, pozicija na Deezer Top 100 Croatia listi, zatim Soundcharts i Chartmetric ukupna metrika i trendovi, zastupljenost na radio i TV postajama putem Fokuskontrola i, naravno, glasovi publike. Bitno je naglasiti da se snimke ponderiraju brojem dana od službene objave snimke do dana izbora, tamo gdje je primjenjivo. Ista metodologija koristi se i za izbor hita godine, uz dodatno sagledavanje cjelogodišnje metrike.

Cesarica prepoznaje dva vrlo važna terena, digitalni i koncertni – kako biste ocijenili njihovu važnost za naš glazbeni ekosustav? Gdje su tu radio i tv eter?

Hrvatski glazbeni ekosustav podijeljen je na nekoliko segmenata koji često nisu u korelaciji. Netko tko koncertno briljira možda nema snažnu prisutnost na radiju ili digitalnim platformama, i obrnuto. Upravo zato Cesarica ima zasebne godišnje nagrade, digitalni i koncertni Bestseller.
Digitalni Bestseller je nagrada izvođaču za najveći broj preslušavanja i pregleda na digitalnim glazbenim servisima u godini na svim snimkama pjesama izvođača objavljenih u izbornom razdoblju. Koncertni Bestseller je godišnja nagrada izvođaču za najveći broj prodanih ulaznica u protekloj godini prema službenim podacima HDS ZAMP-a za komercijalna glazbena događanja u godini. Ipak za Hit godine nagrade Cesarica, ta pjesma mora biti zastupljena u svim do sada navedenim kategorijama jer samo onda možemo govoriti da je ta snimka nesumnjivo došla do svih slušatelja glazbe i postala istinski hit.

Cesarica 2024.

Cesarica 2024.

Prošle godine, a čini se i ove, Dora se profilira kao “inkubator” hitova. Što iz slučajeva Leta3 i Baby Lasagne mogu naučiti hrvatski glazbenici, ne nužno samo eurovizijskog usmjerenja?

Dora se pokazala kao izvrsna platforma za promociju nove glazbe, a posljednje dvije godine Hrvatska je pokazala znatno više hrabrosti u odabiru za pjesme za Eurosong. U samo tri i pol minute izvođač na Eurosongu mora ostaviti snažan dojam, a za malu i talentiranu zemlju poput Hrvatske to je moguće jedino uz drugačiji i hrabri pristup koji odmiče od ustaljenih okvira. Umjesto oslanjanja na klasične obrasce vrhunskih vokalista i tradicionalnih pop pjesama, vidimo iskorak prema inovativnim i originalnim pristupima. Primjer Leta3 koji je u svom nastupu nastojao na sebi svojstven način prenijeti ozbiljnu društvenu poruku, privukao je na Doru glazbenike koji su dugo mislili da tamo nemaju što tražiti. Nastavilo se s Baby Lasagnom s najvišim plasmanom u Hrvatskoj povijesti. Vjerujem da će i ove godine Dora privući velik broj novih izvođača, poučenih strelovitim uspjehom Baby Lasagne.

Lockroom, Miach i Grše, Cesarica 2024.

Lockroom, Miach i Grše, Cesarica 2024.

Također, prošle godine imali smo Gršu kao dobitnika nagrade Digital Bestseller, Lockrooma kao hit autora te niz mlađih izvođača među hitovima mjeseca. Možemo li tu govoriti o konkretnom i značajnom pomlađivanju hrvatske pop scene?

Imamo iznimno bogatu scenu i trend pomlađivanja je morao početi prije ili kasnije. Konzumacija glazbe se vrši na razne načine i vrlo su različite navike između generacija. Ove godine Grše je intezivirao izdavanje singlova osvojivši dvije Cesarice za hitove mjeseca u 2024. te možemo reći da se on etablirao u pravu zvijezdu na glazbenoj sceni. Isto se dogodilo i Baby Lasagni koji je znao iskoristiti platformu Eurosonga na pravilan način. Iskreno se radujemo se svakoj novoj uspješnoj pojavi na hrvatskoj sceni i vjerujem da trebamo dodatno raditi na stvaranju sustava koji mladim izvođačima omogućuje lakši ulazak na veliku scenu.

Konačno, kako vidite Cesaricu za nekoliko godina, u kojem će se smjeru nagrada razvijati u budućnosti?

Radimo i nastaviti ćemo raditi na podizanju relevantnosti ove nagrade, kao i stvaranju neizostavnog i prepoznatljivog eventa za struku kojim se zaključuje glazbena godina i prisjećamo se svih hitova koji su nastali u minuloj godini. U budućnosti planiramo koristiti prikupljene metrike kako bismo analizirali glazbene trendove, možda birali hitove desetljeća ili stvarali druge zanimljive formate. Mogućnosti su velike, a podaci su tu, samo ih treba pametno iskoristiti.

Moglo bi Vas zanimati