sam svoj diskograf
Kako samostalno objaviti svoju glazbu na streaming servisima?
Nezavisni glazbenici, oni bez potpore diskografa i nakladnika, danas više nisu nikakva rijetka vrsta unutar glazbene industrije, pogotovo njenog streaming segmenta.
Takvi izvođači, (kant)autori i bendovi sami su sebi izdavači, PR-ovci, manageri, često i booking agenti, tehničari, vozači… Za svoje neuspjehe ne krive nikog osim sebe, no istovremeno, bilo kakav uspjeh isključivo je njihova zasluga!
Oni koji se odluče za takav put, svakako su odabrali teži način bavljenja glazbom, ali eventualni (financijski) povrat u tom slučaju je značajno izdašniji. Za mnoge je prijelomni trenutak onaj kad se odluče na igru „s velikima“, kada se nakon Bandcampa, SoundClouda i YouTubea odluče na plasman svoje glazbe na streaming servise poput Spotifyja, Apple Musica, Tidala, Deezera i drugih.
No, kako kao nezavisni samostalni glazbenik plasirati svoju glazbu na streaming servise? Odgovor je: u 2023. nikad lakše!
Dominantni servisi i platforme ne posluju direktno s glazbenicima već putem specijaliziranih glazbenih distributera (agregatora). Riječ je o web siteovima putem kojih direktno uploadate svoje pjesme, njihove metapodatke i vizuale. Također, ti distributeri nude informacije o demografiji vaše online publike, odnosno tko, gdje i koliko najčešće streama vašu glazbu, kao i brojne alate za promociju novih izdanja na društvenim mrežama.
Halo, Bing, kako brat?
Pitanje koje se nameće je: koliko to sve košta? Iznos i model plaćanja ovisi o pojedinom distributeru – neki će od vas tražiti jednokratnu naknadu za upload singla ili albuma, s drugima zasnivate pretplatnički odnos, dok će vam treći zaračunati postotak od online zarade.
Evo nekih od najpopularnijih digitalnih distributera te najvažnijih informacija koje vam mogu pomoći pri odluci o online plasmanu glazbe…
Distrokid – za 20,99 eura godišnje možete uploadati neograničeni broj albuma i pjesama. Uz glavne streaming servise, Distrokid distribuira vašu glazbu na niz svjetskih platformi i „dućana“ poput TikToka, Instagrama, Facebooka itd. Sebe opisuju kao „najbrži i najlakši način da svoju glazbu predstavite na streamingu“.
CD Baby – sebe nazivaju najvećim svjetskim digitalnim distributerom nezavisne glazbe. Za objavu singla ili albuma CD Baby uzima jednokratnu naknadu od 9,99 dolara te 9% od digitalne zarade.
TuneCore – nude distribuciju na preko 150 digitalnih platformi i „dućana“ te detaljne podatke o prodaji i publici. Nude nekoliko pretplatničkih modela: od besplatnog do 49,99 dolara godišnje, kao i tzv. pay per release – za jedan singl 9,99 dolara, za album 29,99 dolara godišnje.
AWAL – ponose se kao adresa za dugotrajnu izgradnju karijere. Shodno tome, nude tri modela suradnje: od početnika preko glazbenika s potencijalom do već etabliranih imena. Također, za svoju uslugu ne uzimaju jednokratnu naknadu već 15% zarade.
Level Music – za 20 dolara godišnje nude plasman na streaming servise i platforme poput TikToka, Instagrama i Facebooka. Glazbenik zadržava 100% iznos prihoda, a moguće je uploadati do pet različitih glazbenih imena/izvođača.
Ovo su tek neki od prijedloga digitalnih distributera koji se broje u desetcima, ako ne i stotinama. Razlike među njima su minimalne i uglavnom se odnose na cijenu, ali oni veći i skuplji uglavnom imaju i bolju korisničku podršku te analizu podataka.
Di su pare?
Putem ovih distributera ostvarujete zaradu kao vlasnik snimki – najčešće jednom mjesečno i/ili kvartalno na vaš račun isplaćuje se iznos koji su vaše pjesme zaradile ovisno o platformi, broju i teritoriju streaminga. Kao autor, svoju ćete digitalnu zaradu ostvariti putem HDS ZAMP-a koji dvaput godišnje, u travnju i listopadu, autorima i nositeljima prava isplaćuje honorare s digitalnih servisa. Što se tiče izvođača, HUZIP i Hrvatska glazbena unija najavljuju uvođenje kolektivne isplate digitalnih izvođačkih prava počevši od listopada 2024.
Odluka samostalnog plasmana glazbe na digitalne servise, kao i eventualna odluka o suradnji s diskografima, isključivo je na glazbenicima – svaki odabir ima svoje prednosti i nedostatke. Gledajući širu sliku, upload glazbe na servise ionako je tek prvi korak nakon kojeg je potrebno tu istu glazbu promovirati i omogućiti joj doseg do šire publike…