više od 10 milijardi dolara
Spotify se pohvalio rekordnom isplatom glazbenoj industriji u 2024. godini

Bikini statistika i glazbena ekonomija Spotifyja u 2024. godini
“Loud & Clear” naziv je godišnjeg izvješća kojim Spotify predstavlja vlastitu ekonomiju glazbenog streaminga te analizira ključne sudionike i procese. Upravo su objavljeni podaci za 2024. kako bi, navode, istaknuli transparentnost isplate tantijema kreativcima i nositeljima prava.
U protekloj godini Spotify je glazbenoj industriji isplatio preko 10 milijardi dolara, što je više nego bilo koji drugi streaming servis. “Naša isplata od 10 milijardi dolara najveća je u povijesti glazbene industrije — više nego što je bilo koji trgovac ikada platio u jednoj godini i preko 10 puta više od doprinosa najveće trgovine pločama na vrhuncu CD ere”, ističe se.
Također, sve je više glazbenika koji zarađuju sve više – prije deset godina, top artist zaradio bi 5 milijuna dolara, dok je danas taj iznos dostiglo više od 200 glazbenika. S njima, naravno, raste i broj prisutnih imena na “policama” Spotifyja koji iznosi oko 12 milijuna uploadera. Naravno, ta količina znači i da se udio onih koji postignu uspjeh s vremenom čini manjim, a s time i pojedinačni iznosi zarade.
Prvi milijun
U 2024. dobili smo oko 1500 glazbenika milijunaša, samo od prihoda Spotifyja – tu nije riječ isključivo o poznatim i legacy imenima, već o glazbenicima koji karijeru nisu ni započeli prije 2010, ali su itekako koncertno aktivni. Zanimljivo je i da smo dobili uvid u uvjete za “prvi Spotify milijun” – glazbenici se toj čarobnoj brojci mogu približiti s oko 4-5 milijuna slušatelja mjesečno ili 20-25 milijuna mjesečnih streamova! Za usputnu ilustraciju, Grše je u trenutku pisanja teksta na 560.664 mjesečnih slušatelja, Baby Lasagna na 637.614, Hiljson na njih 455.411, a pobjednik Dore, Marko Bošnjak, na 108.521 slušatelja.
Autorima glazbe, odnosno njihovim kolektivnim društvima i nakladnicima, isplaćeno je oko 4,5 milijardi dolara te su oni, sudeći po izjavama iz Spotifyja, u 2024. ostvarili rekordne i “dosad nezamislive” prihode od glazbenog streaminga. Platforma također postaje sve raznolikija: umjetnici koji su u 2024. zaradili najmanje milijun dolara na Spotifyju snimali su glazbu na 17 različitih jezika što je više nego dvostruko u odnosu na 2017. Oni koji su zaradili najmanje sto tisuća dolara tantijema snimili su glazbu na više od 50 jezika — također više nego dvostruko više od broja jezika na toj granici 2017. godine.
Ukupne “Loud & Clear” podatke Spotifyja saznajte na linku.
Unatoč ovim naoko impresivnim brojkama i transparentnosti Spotifyja, teško ćete pronaći glazbenika, čak i iz višeg ešalona, koji će vam se pohvaliti svojim digitalnim honorarima. Uostalom, ovih 10 milijardi dolara u 2024. isplaćeno je diskografskim kućama, kolektivnim društvima i nakladnicima, a koliki će dio doći do tekućih računa samih glazbenika i autora ovisi o njihovim (ispregovaranim) ugovorima i uvjetima. Primjerice, stručna služba ZAMP izborila je oko 15 posto iznosa za svoje članove i autore: “Navedenih 15 posto definirano i službenim Cjenikom Hrvatskog društva skladatelja koji je prošao zakonom predviđenu proceduru donošenja. HDS-u je kratkoročni cilj svakako pregovarati s pojedinim servisima te sa svima postići barem tu trenutno zadanu razinu od 15 posto“, ističe Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.
Istovremeno, suosnivač i izvršni direktor Spotifyja, Daniel Ek, unovčio je gotovo 700 milijuna dolara u dionicama tvrtke od 2023., dok je Martin Lorentzon, drugi suosnivač tvrtke, unovčio 556,8 milijuna dolara u dionicama samo u 2024. Dionica ove tvrtke trenutno iznosi 537,91 dolara, a samo u posljednjih godinu dana porasla je za 109,20 %.