25
srp
2023
Digital & Biz

Šou mora ići dalje!

Što o glazbenom poslovanju možemo naučiti od grupe Queen?

Queen PR foto

share

Od 1991. i smrti frontmana i autora, Freddieja Mercuryja, do danas je prošlo više vremena nego je Queen bio diskografski aktivan bend, od 1973. do 1991.

No, pedeset godina nakon objave njihova albuma prvijenca, trideset dvije godine od Mercuryjeve smrti te petnaest godina otkad je Queen (s Paulom Rodgersom) objavio posljednji autorski album, poslovanje benda nikad nije bilo bolje!

Tvrtka koja objedinjuje poslovanje benda, Queen Productions Ltd., objavila je svoje godišnje izvješće poslovanja za fiskalnu 2022., donosi specijalizirani portal Music Business Worldwide. Uz godišnju zaradu od 40,89 milijuna funti (50,41 milijun dolara) preživjeli članovi Brian May, Roger Taylor, John Deacon te nasljednici Freddieja Mercuryja bilježe rast prihoda od 4,3% u odnosu na prethodnu 2021. godinu.

Nastavak je to uspješnog poslovnog niza započetog 2019. kada je, prvenstveno zahvaljujući uspjehu filma Bohemian Rhapsody, bend zabilježio rekordne prihode u iznosu od 72,77 milijuna funti! Oscarom nagrađeni film bendu je donio dodatnu pozornost javnosti i nove fanove, što je rezultiralo „skokom“ njihova kataloga na streaming servisima, rasprodanim koncertima Queena + Adama Lamberta te licenciranjem niza pjesama u serijama, filmovima i reklamama. Štoviše, te se godine Mercury „progurao“ i u godišnju listu najuspješnijih inozemnih autora u Hrvatskoj, po službenim podacima HDS ZAMP-a!

Za ilustraciju, samo godinu prije objave filma godišnji prihodi Queen Productions Ltd. iznosili su „mizernih“ 21,94 milijun funti.

 

Dubljom analizom izvješća dolazi se do zaključka kako većinu prihoda čine tantijemi benda, bilo oni autorskih ili diskografskih prava. Queen su, naime, vlasnici svojih mastera i ostvaruju ta prava u cijelom svijetu, osim SAD-a i Kanade. Također, zadržali su i svoja autorska prava te publishing koje ostvaruju putem vlastite podružnice, Queen Music Ltd. U prijevodu, autorski honorari za svako emitiranje, izvedbu ili streaming pjesme benda odlaze njihovu autoru u stopostotnom iznosu.
Zanimljivo, Mercury, May, Taylor i Deacon individualno su se potpisivali kao autori pjesama sve do 1989. i albuma The Miracle, da bi tada odlučili kako će autorstvo potpisivati kolektivno i sve prihode dijeliti na četiri jednaka dijela. (Odluka je, pak, bila rezultat HIV dijagnoze Freddieja Mercuryja i promjene atmosfere u bendu…).

“Filmski” nastup na Live Aidu 1985.

Queen Productions Ltd. pravi je holding koji, uz publishing podružnice, čine tzv. tvrtke kćeri vezane za organizaciju koncertnih turneja benda, zatim produkciju mjuzikla We Will Rock You, licenciranje filmske glazbe pa čak i službeni tribute bend, Queen Extravaganza.

Basisti uvijek prođu najbolje

Kao najveći dobitaš u poslovnom carstvu Queena nameće se umirovljeni basist, John Deacon. Ovaj samozatajni, ali talentirani glazbenik sa scene se povukao nakon veličanstvenog koncerta u čast Freddieja Mercuryja na londonskom Wembleyju 1992. I dok njegovi bivši kolege, Brian May i Roger Taylor, neumorno nastavljaju tradiciju Queena održavajući koncertnu formu u suradnji s mladim Adamom Lambertom, Deacon živi povučeno u londonskom predgrađu, brojeći svoje milijunske tantijeme od pjesama kao što su “Another one bites the dust”, “You’re my best friend”, “Under pressure”, “I want to break free”, “Friends will be friends” i niza drugih.

Uz sve glazbene uspjehe i postignuća, članovima Queena mora se priznati i dobar nos za biznis. Odluka koja im se dugoročno pokazala najisplativijom bila je ona o zadržavanju vlastitih autorskih i diskografskih prava – licenciranje samo jedne pjesme, primjerice, za Super Bowl reklamu jednako je godišnjem proračunu neke slabije razvijene afričke zemlje. Kada se to pomnoži s nekoliko reklamnih kampanja, TV serija i filmova, ali i gotovo 50 milijuna mjesečnih slušatelja na Spotifyju, točno 10.830.996.922 pregleda na službenom YouTube kanalu u trenutku pisanja teksta te najavom turneje Queena i Adama Lamberta po SAD-u na jesen 2023., jasno je onda i otkuda ovi impozantni poslovni rezultati benda.

Na prodaju svojih glazbenih kataloga i „mirovinsko osiguranje“ već su se odlučile brojne glazbene legende, od Boba Dylana i Brucea Springsteena do Davida Bowieja i Paula Simona. Odluče li se ikad na taj potez i Queenovci, kako se priča u kuloarima, njihov katalog mogao bi oboriti sve rekorde prodaje.

Cijena? Sitnica od milijardu dolara…

Moglo bi Vas zanimati