08
lip
2025
Intervju

Future Histories

Moraines: „Mi smo u ovaj album dali sve što imamo“

Moraines

Moraines /promo

share

Zagrebački instrumentalni prog rock bend Moraines održat će koncertnu promociju svog dugoočekivanog debitantskog albuma Future Histories u klubu Močvara u srijedu, 11. lipnja 2025.

Objavom spomenutog albuma bend obilježava 18 godina postojanja, a zagrebački koncert najavljuju kao audiovizualni napad na sva osjetila. Njihova glazba, kažu, donosi vlastitu viziju budućnosti post-rocka, progresivnog i atmosferičnog metala.

Future Histories obilježava 18 godina postojanja Morainesa. Kako biste opisali taj put od post-metal pionira do benda s albumom koji kritika naziva jednim od najboljih u žanru ove godine?

Mukotrpan, nemoguć, na rubu razuma. Mislimo da to manje više sublimira proces do Future Histories. Na singlici ”The Brute / Human, Titan” smo ugravirali u ploču „What is to give light, must endure burning.“ Pomicanje granica, stvaranje nečega jedinstvenoga očigledno zahtijeva žrtvu.

Album je nastajao gotovo petnaest godina. Što vas je vodilo kroz taj dugi kreativni i produkcijski proces i jeste li ikada pomislili da ga nećete dovršiti?

Mi smo u ovaj album dali sve što imamo. Nismo možda planirali tako, ali jednom kad se ta lopta ludila zakotrljala, više nije bilo povratka. Godine su prolazile, snimali smo dugo, miksali i masterirali još duže, pripremali izdanje… Što je više vremena odmaknulo, ulog je postajao sve veći. Odustati u svakom sljedećem trenutku bilo je besmislenije nego trenutak prije. Vjerovali smo u to da smo napravili nešto posebno i vrijedno pažnje fanova žestoke instrumentalne glazbe diljem svijeta i da imamo svojeg konja za utrku na toj sceni, a sada je vrijeme da to i pokažemo.

Kako je došlo do suradnje s velikim imenima poput Vlade Mellera, Howieja Weinberga i Michaela Pattersona? Što su oni unijeli u zvuk albuma što možda sami ne biste mogli postići?

Basist i glazbeni producent iz Sydneya, naš mentor zadarskih korijena Rick Kolanović, ispunio nam je želju i uspio nas spojiti s mix čarobnjakom Michaelom Pattersonom iz Los Angelesa, koji je te četiri godine vlastitog truda u konačnici htio okruniti vrhunskim masteringom pa je tako Vlado Meller masterirao dva najavna izdanja, a Howie Weinberg čitav album. Michael Patterson se tu također postavio kao mentor, vodio nas kroz četiri godine mixa, imao beskonačno strpljenje za bezbroj revizija kojima smo klesali zvuk koji danas možete čuti. Bez ovih velikana, naša gusta glazba bi se rasplinula na putu od studija do slušatelja i energija livea koju smo pod svaku cijenu htjeli zadržati na izdanju ne bi bila realizirana. Silno smo ponosni na zvuk koji su nam ti junaci glazbe složili.

Moraines - Future Histories

Moraines – Future Histories (album cover)

Glazbena kritika spominje „gustu teksturu“ i „zid buke krcat melodijama“. Kako balansirate kompleksne zvučne slojeve s emotivnom jasnoćom i atmosferom u svojoj glazbi?

Slušajući jednako koliko i svirajući. Puno smo slušali ono što smo svirali. Tražili prostora u zvuku, aranžmanima, idejama. Na kraju je i mnogo toga nastalo potpuno intuitivno. Snimali smo sesije, slušali i editirali ih, testirali alternativne pristupe. Nekad bismo sprintali, nekad bismo stajali u mjestu, koliko god je trebalo. Polirali smo svaki detalj do besvijesti, ali smo pazili da zadržimo energiju ili ako je moguće, eleviramo je.

Kako izgleda vaš kreativni proces s obzirom na to da nemate vokale? Kako prenijeti poruku, emociju ili priču isključivo instrumentalnom glazbom?

Future Histories je rezultat više od pet godina instrumentalnog istraživanja granica mogućnosti naših izričaja unutar relativno klasičnog okruženja dvije gitare, basa i bubnja. Svirali smo, snimali, preslušavali, editirali, puno ideja odbacivali, malo prihvaćali i tako u krug. Vokal smo već imali na našem EP-ju iz 2008. godine. Nećemo tajiti, imali smo u međuvremenu neke probe s potencijalnim vokalima, ali je balans naše glazbene ideje ulaskom vokala jednostavno poljuljan i nakon koketiranja s idejom, finalno smo odlučili da vokal ipak neće nikada postati sastavni element naše glazbe – što ne znači da ga u budućnosti nećemo koristiti kao instrument na budućim ili reimaginiranim trenutnim (i prošlim) izdanjima i svirkama.

Nakon godina pauze s koncertnih pozornica, kako se osjećate zbog povratničkog nastupa uživo u Močvaru – klubu gdje je sve započelo?

Iako se čini prikladnim nazvati naše izbivanje s pozornice pauzom, svo to vrijeme dok nas publika nije mogla vidjeti na bini, mi smo se fokusirali na album. Naša ideja 2015. bila je: koncerti nas odvraćaju od rada na albumu, ‘ajmo sići s bine dok ga ne završimo i izdamo. Nikom nije ni na kraj pameti bilo da će to biti 2025.

Zašto ste se odlučili svirati cijeli album na promociji? Hoće li publika u Močvari doživjeti nešto što se neće ponoviti?

Nakon godina improviziranja i brušenja dionica na koncertima, vrijeme je da publika konačno može poslušati album doma pa ga čuti live. S obzirom na to da smo već počeli pričati o tome kako ćemo sigurno opet početi raditi male improvizirane segmente unutar pjesama i koncerata, možda Močvara i ostali datumi na turneji budu jedini koncerti. gdje će publika moći čuti Future Histories točno onako kako je snimljen na izdanju. Nakon toga je sve moguće.

U svojoj glazbi spajate elemente post-rocka, shoegazea, noisea, gothic rocka i još mnogo toga. Kako birate što zadržati, a što odbaciti u tolikom bogatstvu utjecaja?

Mislim da će publika slušajući naš album čuti kako stvarno nismo donosili svjesne odluke na toj razini, već intuitivno sklapali nesklopivo, tražeći izlaze i ulaze iz dionica u dionice, nadajući se da će se takvi rizici isplatiti.

Mass Culture iz Atene pridružit će vam se kao gosti. Kako je došlo do tog odabira i kakva vam je povezanost sa DIY scenom u regiji i šire?

Kada nas je Damir Batarelo iz Crnilo Bookinga zvao za koncert, već je ugovorio Mass Culture, pa mu se učinilo kako bi mi bili prikladni partneri kolegama Grcima. Na kraju smo mi to, kao i puno toga, zmorejnsirali i na zajedničku ideju pretvorili večer u promociju albuma. Dodali smo u zadnjoj etapi zagrebačke old skulere Prisonplanet, te dobili jednu posebnu večer koja će, nadamo se, dugo svima ostati u pamćenju. U bendu uz sve navedene utjecaje postoje i nenavedeni, a to su sigurno oni vezani uz DIY punk estetiku, jer nas je barem polovica u bendu odrasla integrirano s hrvatskom scenom od kasnih devedesetih do danas.

Kakvi su vam planovi nakon promocije albuma? Možemo li očekivati turneju, novi materijal ili ponovno višegodišnje povlačenje u studio?

Svirati do besvijesti. Nakon hermetičke dekade vrijeme je da naša glazba ugleda dnevnu svjetlost festivala, noćne reflektore klubova, i sve između. Močvara će biti jedan od tri datuma preliminarne mini turneje u sklopu promocije albuma Future Histories, 13.6. smo u Rijeci, u Nemo klubu s Cosmic Jenny, a 14.6. u Puli s lokalnim herojima Stormera. Nakon toga kre ću planovi za internacionalne turneje, a dok konačno nadoknađujemo svirke, već polako pričamo o konceptu idućeg izdanja. Nećemo puno obećavati, ali ovaj put bismo svi mogli ostati iznenađeni dinamikom njegovog nastanka.

Moglo bi Vas zanimati