13
stu
2025
Intervju

Ususret zagrebačkom koncertu

Richard Bona: „Ne spremam se, nego – ostajem spreman“

Foto: Leesa Richards

share

Richard Bona, svjetski poznati basist, pjevač i skladatelj, poznat po svojoj karizmi, inspirativnim i virtuoznim nastupima, nerijetko u jednako sjajnim suradnjama, dolazi u Zagreb.

Koncert se održava za točno deset dana u sklopu sezone JazzHR, glazbenog projekta Hrvatskog društva skladatelja koje ove godine obilježava 80. obljetnicu djelovanja, te u partnerstvu s Francuskim institutom u Zagrebu.

Nakon koncerta ovog jazz velikana slijedi još jedno ugodno iznenđenje – otvaranje vrata legendarnog BP Cluba! Ondje će se jazz večer nastaviti koncertom sastava Jazz Continuo, formiranog u čast jazz legendi Bošku Petroviću.

Ususret povratku u Hrvatsku, Bona se prisjetio ranijih gostovanja, komentirao je odnos s publikom i gradovima u kojima nastupa te planova za nadolazeću godinu.

Foto: Leesa Richards

Kako biste najavili svoj koncert u Zagrebu 24. 11.?

„Zagrebe, 24. 11. dođite pjevati sa mnom!” Priče iz Afrike i iz cijelog svijeta, grooves odasvud i prostori u kojima dišemo glazbu. Vraćam se u Zagreb s glazbom koja putuje – nasljeđe makosse, jazz-radoznalost.

Na ovom dijelu turneje naizmjence svirate u triju i u kvintetu. Ima li razlike i u tome kako se pripremate za nastupe?

Zapravo ne, jer ne spremam se, nego – ostajem spreman. Riječ je o različitim projektima, ali moj pristup njima je isti: s ljubavlju i posvećenošću.

Pišući o koncertu koji ste održali u Zagrebu 2019., Zoran Stajčić je, uz ocjenu da je riječ o jednom od najboljih koncerata u Tvornici Kulture, istaknuo da se radilo o jednom od najtiših – i da ste tim pristupom uspjeli publici „odčepiti uši”, usmjeriti njihovu koncentraciju na glazbu. Do koje je mjere takav pristup bio namjeran?

Citira također da ste rekli: „Možete dizati buku, ali tada nitko neće obraćati pažnju”. Što biste rekli, koja je danas uloga „tihih dijelova”, u ovako bučnom svijetu?

Slažem se s duhom tog opisa. Tišina nije odsustvo glazbe; ona je jedna od naših najsnažnijih nota. Kad je tiho, možete čuti priče koje se nalaze unutar zvuka; dah na flauti, kože bubnja, osmijeh u zboru. Nisam protiv porasta dinamike, glasno može biti lijepo, ali ako nema kontrasta, glasnoća postaje tek tapeta.

U svijetu ispunjenom obavijestima i glasnim naslovnicama, tihi dijelovi djeluju poput lijeka. Prizivaju povjerenje. Govore: „Ovdje smo na sigurnome; možemo slušati jedni druge.” Ako u tome ima i šamanskog rada, prihvaćam to – s poniznošću.

Vaša glazba okuplja mnoge tradicije: od onih Vaše domovine preko Pastoriusa i Davisa do karipskih i latino-korijena. Biste li rekli da ovi elementi izmjenjuju, tako da su katkad neki od njih u prvom planu, dok drugi privremeno ostanu u pozadini ili su se stopili u jednu cjelinu?

Oboje. Za nekih sezona, vode me otkucaji makossa srca; drugih noći, clave upravlja, poput kormila. Katkad harmonija progovara Milesovim cool jezikom – prostor, strpljenje, jedan prekrasni ton. S vremenom, ovi sastojci postaju materinskim jezikom. Ne mijenjam stilove, ne idem iz stila u stil: samo progovorim i pojave se različiti akcenti.

Foto: Collins T

Nastupili ste i u Dubrovniku, s Jazz orkestrom HRT-a. Kakvo Vam je bilo to iskustvo?

Oh, wow, to je bilo 2021., s Alfredom Rodríguezom – možete li zamisliti da su prošle već četiri godine? Bilo je to doista prekrasno iskustvo, imate zbilja talentiranih glazbenika. Volio bih ponovno s njima raditi.

Vaši koncerti često uključuju aktivno sudjelovanje publike, call-and-response. Biste li rekli da ima razlike u tome kako koja publika reagira (i kako gdje) ili je riječ o univerzalnim reakcijama?

Svaki grad ima svoj naglasak, ali impuls je univerzalan. Svugdje ima ljudi koji vole plesati i vole se smijati – u međusobno vrlo udaljenim mjestima možete naići na vrlo sličan smisao za humor. Ono što je važno jest način na koji ih pozovem na sudjelovanje: ako ponudim poštovanje i radost, prostorija će uzvratiti na vlastiti, prekrasan način. U Hrvatskoj sam čuo ljude kako pjevaju iz srca – točno podešeni na melodiju i podešeni na slušanje.

Richard Bona, JazzHR, jazz, Zagreb, HDS

Kakvi su Vam planovi za 2026.? Turneja se nastavlja, po zapadnoj Europi, a imate li i studijskih planova, novih suradnji?

Turneja se nastavlja, da. Vrlo sam posvećen podučavanju: na više sveučilišta održavam majstorske tečajeve. Posvećen sam također proširenju svojih projekata s big bandom i orkestrom; svakako bih želio više snimati. Nedavno sam objavio flamenco pjesmu, Baila, niña, pa bih želio vidjeti kamo me, glazbeno, može odvesti ta španjolski začinjena vibra.

Kažete da biste željeli još nešto poručiti Zagrebu prije 24.?

Da, hvala. Držite uši otvorenima. Dolazim stvarati glazbu s vama!

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli JazzHR (@jazzhrfestival)

Moglo bi Vas zanimati