Ususret opernoj premijeri u finalu sezone HNK u Zagrebu
Uspješni mladi glazbenici: Josipa Bilić
Ona je slavuj koji razgaljuje srca, lomi stakla, razbistruje um. Njezin sopran oduševljava fleksibilnošću i lirikom, čistoćom i slojevitošću kristalnih visina. No, tu je i promišljeno interpretiranje uloga, ulaženje u dubinu sadržaja i značenja koje prenosi, kao i nevjerojatan šarm te sceničnost mlade umjetnice koji ju izdvajaju iz mnoštva te čine dodanu vrijednost svake produkcije u kojoj sudjeluje.
Ona je mlada operna pjevačica Josipa Bilić, od prošlog mjeseca najnovija članica Opernog ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu koja će uskoro zablistati u novoj produkciji na samom kraju sezone – opernoj jednočinki Suzanina tajna Ermanna Wolf-Ferrarija na otvorenoj sceni Atrija Klovićevih dvora na zagrebačkom Gornjem gradu čija je premijera predviđena za petak, 5. srpnja.
Dolazite iz glazbeničke obitelji: od majke pijanistice Eve Kirchmayer Bilić, oca hornista Ante Bilića te starijeg brata dirigenta i čembalista Franje Bilića. Kako je bilo odrastati s glazbom?
Pasivno-aktivnim razumijevanjem različitih područja glazbe postala sam svojevrsni kulturni hibrid. Kroz djetinjstvo bila sam izložena svim glazbenim stilovima, ali i usvajala obrasce ponašanja u našoj profesiji.
Kako se naposljetku iskristalizirala Vaša želja za pjevanjem te taj nevjerojatan glasovni talent?
U dramskom studiju Zagrebačkog kazališta mladih početkom gimnazije shvatila sam da se u predstavama iz mjuzikla ističem od ostale djece lakoćom izvođenja koja je bila rezultat satova plesa i glazbenog obrazovanja. Želja da se nastavim razvijati u tom smjeru odvela me na prijamni ispit za pjevanje u Glazbenu školu Vatroslava Lisinskog kod prof. Kristine Beck Kukavčić.
Nakon toga završili ste studij solopjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u klasi prof. Lidije Horvat Dunjko. Koliko vas je njezin pedagoški pristup i apsolutni sluh oblikovao?
Profesorica Dunjko usadila je u mene prije svega važnost vlastite samostalnosti u ovom pozivu. Ohrabrivala je moj interes za biranje vlastitog programa, audicija i projekata, seminara i natjecanja. Za razliku od ostalih studenata pjevanja, imala sam prilike dijeliti pozornicu sa svojom profesoricom te iz prve ruke upijati od umjetnice koja, usprkos različitim životnim okolnostima, svaku probu interpretira kao da je premijera. Njezin je primjer oblikovao moju radnu etiku.
Imala sam prilike dijeliti pozornicu sa svojom profesoricom te iz prve ruke upijati od umjetnice koja, usprkos različitim životnim okolnostima, svaku probu interpretira kao da je premijera
Što smatrate početkom svoje pjevačke karijere?
Iako sam i dalje tek na početku karijere, svoje prve solističke korake, najvrijednije iskustvo vežem ponajprije uz Operu b.b., uz koju me vežu najljepše uspomene i kolegijalni odnosi.
Gledamo Vas već godinama u raznim predstavama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, gdje se jednako razvijate glasovno, kao i glumački. Koja Vam je najdraža predstava dosad?
Vjerovali ili ne, to je dječja predstava Vještica Hillary ide u operu! Kolege glumci Dora Lipovčan i Kristijan Potočki te ja nerijetko brišemo suze iza zastora. Nijedna naslovna operna uloga neće se mjeriti s ispunjenjem koje osjećam nakon što me djeca nakon predstave obaspu zagrljajima, pitanjima i iskrenim ushićenjem.
Između Straussa i Mozarta, Zajca i Gotovca, koji Vam repertoar i skladatelj trenutačno najviše odgovaraju?
Uvijek kažem da jedan repertoar ne poništava drugi jer se oni nadopunjavaju, ali osobno osjećam da mi Mozartova djela pružaju mogućnost izražavanja široke lepeze mogućnosti, a da pritom ne moram biti ništa više iznad ili ispod onoga što jesam.
Kako se pripremate za neku ulogu? Uzimate li i dalje satove pjevanja i glume?
Otkako sam diplomirala, mentorica mi je sopranistica Ivana Lazar s kojom pripremam svaku novu ulogu. Za jednu opernu pjevačicu imala sam neuobičajeno puno prigoda biti upravo u glumačkim projektima, koji su formirali i moj proces kreiranja uloge, ali i razumijevanja redateljskih uputa.
Prije dvije ste godine debitirali i u Zagrebačkom gradskom kazalištu Komedija u naslovnoj ulozi Kalmanove operete Grofica Marica. Koliko se razlikuje rad u toj kući i Hrvatskom narodnom kazalištu kad su produkcije opereta u pitanju? Godinu kasnije pjevali ste Idu i Adele u opereti Šišmiš u sada matičnom kazalištu.
Ono što se u uvjetima evidentno razlikuje jest brojčanost ansambla i kvadratura kazališnog prostora. Ozračje u Komediji po svemu je intimnije. Kada je konkretno izvođenje operete u pitanju, u HNK-su protagonisti izričito operni pjevači, dok u Komediji glumci ravnopravno pariraju pjevačima u glavnim ulogama.
Prije nego što ste dobili poziv u stalni sastav Opernog ansambla HNK u Zagrebu, bili ste članica njegova Opernog studija. Od čega se sastojao taj program i koliko Vam je pomogao doći do ovog Vašeg prvog stalnog zaposlenja?
Operni studio prije svega omogućuje razvoj mladih talentiranih pjevača uz satove korepeticije, pripremu uloga s renomiranim dirigentima, priliku debitiranja na sceni… Taj mi je program pružio usavršavanje u praksi kojom sam stekla kredibilitet, ali još važnije, povjerenje i podršku ansambla.
Operni studio mi je pružio usavršavanje u praksi kojom sam stekla kredibilitet, ali još važnije, povjerenje i podršku ansambla
Očekuje Vas odmah i prva premijera gdje pjevate naslovnu ulogu, u jednočinki Suzanina tajna Ermanna Wolf-Ferrarija ovog petka u Klovićevim dvorima. To Vam nije prva uloga na toj pozornici, pjevali ste prošlog ljeta i Danicu u Gotovčevoj jednočinki Stanac. Kakav je osjećaj nastupati na novoj ljetnoj sceni, u toj specifičnoj akustici pravokutnog prostora s otvorenim svodo
Otvoreni prostor bez ozvučenja ima svoje zahtjeve s kojima sam se morala upoznati i pomiriti. Iako balans između orkestra i solista nikada neće biti kao u kazalištu za koje je djelo pisano, čarolija povjetarca, noći i zvijezda pruža poseban osjećaj slobode.
A mjesec se s neba „spušta” i u vidu scenografije na sceni. Nakon premijere, nova će se produkcija spojiti s onom prošlogodišnjom Gotovčeva Stanca. Koliko po Vama dvije predstave pašu u jednoj večeri?
Ove dvije opere skladatelja suvremenika dovoljno su međusobno kontrastne glazbenim izričajem, radnjom i kontekstom inscenacije da ostvare zanimljivu cjelinu u jednoj večeri te uz komičnu notu okrune ovogodišnju sezonu.
U oba slučaja radite s redateljima koji dosad nisu bili često prisutni u operi. Koliko Hrvoje Korbar i Saša Broz obogaćuju Vaš scenski napredak?
Hrvoje Korbar i Saša Broz oboje su prije svega ponizni ljudi koji brinu o svakom članu svog ansambla. Smireni u procesu rada, rijetko im promaknu detalji na sceni i zaista bi mi bilo drago raditi s njima i neki veliki operni naslov.
Suzanina tajna iz naslova opere u stvari je njezino uživanje u duhanu. Kako ste pušenje pomirili s njegom kristalnog glasa?
Pravu cigaretu zapalila sam tek kad smo došli u atrij Klovićevih dvora. I dalje se tu i tamo zakašljem, ali uvijek imam bombon i čaj za nakon probe i vidim da na glasu nema posljedica.
Vidite li u temi opere izraz buntovništva žene u patrijarhalnom društvu i koliko ga smatrate aktualnim?
Patrijarhat je proizveo mnoga očekivanja koja nitko ne preispituje pa se tako i mnoge žene i dalje odriču prava na slobodno vrijeme i užitak radi svojih ‘društvenih vrijednosti’ kao supruge i majke.
Patrijarhat je proizveo mnoga očekivanja koja nitko ne preispituje
Suzana se bori za svoj prostor, sigurna u to da ljubav i sloboda moraju ići ruku pod ruku.
I prošlogodišnjeg Stanca, kao i sada Suzaninu tajnu, na premijeri dirigira maestro Ivo Lipanović, naš najveći stručnjak za talijanski i domaći operni repertoar. Kako Vam je raditi s njime?
Maestro Lipanović uvijek je vjeran partituri. Prije svake naše probe osjećam laganu nervozu i uzbuđenje jer imam veliko strahopoštovanje prema njemu i znam da sam sigurno u partituri previdjela bar dvije sitnice. Posebno sam sretna kada uspijem implementirati svaku njegovu dragocjenu i minucioznu uputu.
Prošloga ste mjeseca ušli u finale prestižnog Međunarodnog pjevačkog natjecanja Mirjam Hellin u Helsinkiju. Čestitamo od srca! Koliko Vam je taj uspjeh otvorio vrata svjetskih opernih pozornica?
Već nakon polufinala počeli su mi stizati brojni mailovi casting direktora iz Švicarske, Njemačke, Austrije i Italije, a nakon finala broj audicija, posebice za naslovne uloge baroknog repertoara, se povećao. Nisam očekivala da će mi natjecanje Mirjam Hellin donijeti toliku vidljivost i zbilja sam prezahvalna na uspješnom plasmanu.
Ponuda intendantice Ive Hraste Sočo za stalni posao u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu je došao u pravi trenutak da spriječi još jedan potencijalni odljev glasova. Hvala što ćete barem još neko vrijeme ostati ovdje, u svojoj domovini, obogaćivati našu koncertnu i opernu ponudu. Za kraj, u kojoj biste operi hrvatskog skladatelja najradije nastupili? Kojem biste hrvatskom skladatelju najradije šapnuli da napiše operu?
Još od studentskih dana pratim mladu skladateljicu Saru Jakopović kojoj priželjkujem veliku karijeru pa i hit operu! Na mojoj listi želja mnogobrojni su hrvatski naslovi, ali Ero će uvijek ostati na vrhu popisa, dakako, za kasniju, zrelu fazu karijere.
Na mojoj listi želja mnogobrojni su hrvatski naslovi, ali Ero će uvijek ostati na vrhu popisa
Uspješni mladi glazbenici serija je portreta i predstavljanja trenutno najistaknutijih glazbenika mlađe generacije za koje trebate čuti. Riječ je o upečatljivim mladim glazbenicama i glazbenicima iz različitih glazbenih područja koji su svojim djelovanjem već zauzeli perspektivan položaj na glazbenoj sceni, pišući, izvodeći i (re)interpretirajući glazbu na zavidnoj razini. Glazba.hr predviđa im jednako uspješnu profesionalnu karijeru, a u našim tekstovima i video pričama saznajte zašto.