27
srp
2022
Izvještaj

14. Opera Selecta u Trogiru

share

Trogir – Kairosov grad pod zaštitom UNESCO-a

Trogir je prelijepi gradić na srednjem Jadranu, manja verzija starog Dubrovnika, koji bi svaki ljubitelj univerzalne ljepote trebao posjetiti. Njegova je povijesna jezgra smještena na otočiću između kopna i otoka Čiova, jedan je od najbolje očuvanih romaničko-gotičkih gradova u ovom dijelu Europe. Već desetljećima turiste ovdje privlače predivne okolne plaže i bogat nautički turizam, blizina otoka Čiova, Šolte te Drvenika Velog i Malog, ali i kameni dragulji poput katedrale sv. Lovre sa slavnim Radovanovim portalom i skrivenog reljefa Kairosa, boga sretnog trenutka.

Sreću je ovdje u kamenu kule Kamerlengo pronašla i klasična glazba dostojna slavne prošlosti ovoga kamena. Skupina trogirskih entuzijasta, zaljubljenika u opernu umjetnost i čuvara iskonskih urbanih vrijednosti nekoć mletačkog grada, okupljenih u svojevrsnu ‘glazbenu sekciju’ Udruge sv. Jakova, prije četrnaest je godina počela lijepu tradiciju. Svakoga srpnja priređuju koncerte operne i srodne glazbe na najvišoj mogućoj razini, najčešće u Kamerlengu. Ona je s otvorenim nebom, prava kombinacija male arene kvadratnog oblika i atrija dubrovačkoga Kneževog dvora, predivne akustike, idealna za pjevanje bez mikrofona.

Foto © Opera Selecta

Opera Selecta – gradeći ime za vrhunsku operu

Željeli su – i uspjeli – biti i više od toga, s dva elementa koji čine razliku. U prvom redu, odlučili su pozivati vodeće umjetnike iz svijeta koji još nisu bili u Hrvatskoj te im organizirati operne recitale uz klavir. Taj format je iznimno rijedak na našoj glazbenoj sceni jer je intiman, nezahvalan i traži maksimalnu dotjeranost i pripremu. A ni publika na recitale neće otprve pohrliti u velikom broju, na tako nešto treba privući pozornost i odgojiti trogirsku publiku naviklu na druge glazbene žanrove i tu su se organizatori dosjetili idealnog recepta: spojiti modnu reviju i klasičnu glazbu.

Format je iznimno rijedak na našoj glazbenoj sceni jer je intiman, nezahvalan i traži maksimalnu dotjeranost i pripremu

Jer Trogir ima povijest mode, tamo se sedamdesetih godina održavao prestižni modni festival Modafest International, a početkom prošlog stoljeća (1916.) u njemu je rođena slavna talijanska dizajnerica visoke mode Mila Schön (rodna joj je kuća prelijepa, ali već godinama zapuštena secesijska Villa Bianca). Modni je dio programa smješten u samo središte kamene gradske jezgre, na Trgu Ivana Pavla II., gdje manekenke u spektakularnim kreacijama izlaze iz portala Kneževa dvora u drevni ambijent, njihov hod prati klasična glazba. Tako festival dobiva na popularnosti i vidljivosti u medijima, dok modna industrija poprima onaj uvijek dobrodošao okvir klasičnog glamura.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Prošle su godine to bili neoklasični instrumentali Jurice Popovića uz glazbenoscenski program njegove partnerice Matije Vuice, a ove, 15. srpnja, svirka uživo ženskoga gudačkog kvarteta Vortex Strings u posve fluidnoj postavi (gotovo nitko od izvorne postave ansambla nije stigao u Trogir!), sa spletom popularnih klasičnih i filmskih tema koje su skladno ispratile novu kolekciju tvrtke Krié Design. Sve je to imalo za cilj tek privući pažnju Trogirana i masovnih turista, pa onda je preusmjeriti na one čisto glazbene sadržaje u Kuli Kamerlengo.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Ondje su već i prije toga, na otvorenju festivala 7. srpnja, četvero mladih hrvatskih opernih pjevača osvojili nove poklonike svoje umjetnosti. O njima smo već pisali na našem portalu: sopranistica anđeoska glasa Josipa Bilić, mezzosopranistica pastozne boje Emilia Rukavina, srčani tenor širokog spektra alikvota Filip Filipović i pjevni bariton Davor Nekjak. Nastupili su u raznim formacijama, opernim ulomcima, pojedinačno i zajedno, uz maestralnu pratnju vrsne komorne umjetnice, pijanistice Julije Gubajdulline.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Premda na početku karijere – svi su unatrag godinu dana diplomirali na Muzičkoj akademiji u Zagrebu – dobro su probrali repertoar koji ih idealno predstavlja, ali i osmislili vrlo razrađene scenske nastupe, prave filmske operne prizore.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Riječ je o naraštaju koji osim iznimnoga glumačkog i glazbenog talenta pokazuje veliku zrelost, ambicioznost i odgovornost u radu. Činjenica da im je klikom na pametnom telefonu dostupan cijeli operni svijet, djeluje na njih dodatno motivirajuće i oni žele publici uz čisto pjevanje dati nešto više.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Pritom, svaki od njih odabranim arijama pokazuje svoj repertoarni afinitet: Josipa se najugodnije osjeća u francuskim romanticima koji joj pristaju saliveno, Emilia se priprema za svoje omiljene mezzosopranske heroine, Saint-Saensovu Dalilu i Bizetovu Carmen, Filip se, osim ranom belcantu, raduje od srca Bizetu i Verdiju, a Davor Nekjak se, zasad, drži Mozarta i Bellinija.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Tkogod bio na tom koncertu ostao je osupnut vrhunskom vrijednosti ovih korifeja mlađega opernog naraštaja, a Trogirane je uz to osvojila emotivna izvedba lokalnog hita u dodatku, poznate pjesme trogirskog slavuja Vinka Coce, Mirno spavaj, ružo moja (autor teksta i glazbe: Nenad Ninčević) u spontanom aranžmanu za četiri glasa uz klavir.

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Ovogodišnja zvijezda

Nakon prethodno spomenute modne revije, žarište ovoga festivalskog godišta bio je prvi nastup u Hrvatskoj svjetske operne dive Olge Peretyatko, ukrajinsko-ruske pjevačice koja se školovala u Berlinu, a danas živi u Švicarskoj. Riječ je o jednoj od najtraženijih opernih diva velikih kazališnih kuća, koja redovito nastupa na podijima poput veronske Arene, milanske Scale, Bečke državne opere, londonske Kraljevske opere i njujorškoga Metropolitana. Istodobno, operne angažmane skladno isprepliće s koncertnim recitalima i izvođenjem filmske, popularne i jazz glazbe.

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Njezin je dugogodišnji koncertni partner, njemački pijanist Matthias Samuil, sada peti put nastupio na Operi Selecti, jer riječ je o umjetniku koji radi s mnogim pjevačima svjetskog kalibra i svoje profesionalne i osobne kontakte rado dijeli s organizatorima festivala.

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Svoje je sviračke finese otkrio u Chopinovim Nocturnima pruživši pjevačici predah između pjevanih točaka. Njihov je koncert 20. srpnja bio prepun dodatnih neplaniranih zvukova, poput ptičjeg pjeva s kojima je Olga skladno dijalogizirala i brujanja aviona u niskom letu koji su slijetali u obližnju zračnu luku. Nisu je uspjeli omesti u maksimalno koncentriranoj izvedbi, čak je koketirala s njima i iz njihove prisutnosti izvukla dramaturšku dinamiku.

Žarište ovoga festivalskog godišta bio je prvi nastup u Hrvatskoj svjetske operne dive Olge Peretyatko koja je s publikom razmijenila emocije koje će kad-tad dovesti do idućeg susreta

Pritom je nizala zahtjevni izbor arija Mozarta, Puccinija, Gounoda, Bizeta, romansi Sergeja Rahmanjinova, šansonijerskih brazilskih pjesama Cláudija Santora i Altina Pimente, sve do završne prigodne Summertime iz Gershwinove opere Porgy and Bess, pokazavši nevjerojatnu preciznost i ‘šiljatost’ tona te fleksibilnost i prilagodljivost različitim stilovima i jezicima. Ovacije na nogama bili su razlog za još tri dodatka kojima je otkrila da se ni u dva sata muziciranja u predivnoj kamenoj akustici nimalo nije umorila, kao i da je s publikom razmijenila emocije koje će kad-tad dovesti do idućeg susreta.

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Suradnički projekt za kraj

Završna je večer Opere Selecte donijela nastup švicarskog zbora Beper Chor (amaterski) i hrvatskog orkestra Camerata Zagreb (profesionalni) ujedinjenih pod dirigentskim vodstvom njemačkoga opernog redatelja Mathiasa Behrendsa koji se pokazao kao spretni amaterski dirigent.

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Njegov amaterski pristup muziciranju vjerojatno idealno odgovara članovima najstarijega švicarskog zbora u kojemu pjevaju ljudi najrazličitijih profesija i naraštaja, mahom studentskih i mirovinskih statusa, što čini rijetko viđenu međugeneracijsku solidarnost. Sve ih povezuje ljubav prema glazbi najrazličitije provenijencije, od klasike do pop pjesama u obradi vrsnih aranžera.

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Poseban je ukras programa bila Hrvatica-profesionalka, Nikolina Pinko Behrends (inače Behrendsova supruga s kojom u suradnji ovaj maestro-redatelj slaže svoje glazbene programe), čiji je lirski sopran dominirao opernim i klasičnim ulomcima poput Griegove Solvejgine pjesme, arije iz Bellinijeve Mjesečarke, kao i zapjeva Liu iz završnog broja s mozaikom tema iz Puccinijeve Turandot.

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Ona i limeni puhači iz orkestra isprobavali su na početku i na kraju i akustiku s vrha zidina kula, što je sasvim dobro rezoniralo s ostatkom većeg dijela izvođačkog korpusa na podiju u suterenu. Kako Behrends kao voditelj Švicarskog opernog studija na Sveučilištu umjetnosti u Bernu često surađuje s našim dirigentom i skladateljem Mladenom Tarbukom, zamolio ga je za dva posebna aranžmana: zbora Rajninih kćeri iz Wagnerove glazbene drame Rajnino zlato i filmsku temu Table for Two poljskog autora mlađeg naraštaja, Abela Korzeniowskog. Koncert je pokazao da, jedni uz druge, vrlo dobro funkcioniraju visoka i popularna umjetnost, klasičari i zabavnjaci, Hrvati i Švicarci, glazba i govorni tekst popratne priča o prijateljstvu, koju smo u formi radio-drame mogli slušati između glazbenih brojeva.

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Posljednju je večer festivala pohodio i gradonačelnik grada Berna, Alec von Graffenried, kao i hrvatska veleposlanica u Švicarskoj, nj. e. Andrea Bekić, koji su dodatno učvrstili veze između dviju zemalja i dvaju gradova s povijesnom kamenom jezgrom pod zaštitom UNESCO-a. Dobar je to predznak za budući međunarodni plasman festivala koji za svoj petnaesti rođendan iduće godine to i zaslužuje.

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta, jadran

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Opera Selecta

Foto © Joško Herceg / Opera Selecta

Foto © Dino Čaljkušić / Opera Selecta

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati