Ljetna Scena Amadeo
Aljoša Jurinić vs. neumoljivo ljeto i akustika 1:0
Recital Aljoše Jurinića održan u subotu, 31. kolovoza na Sceni Amadeo, bio je istovremeno i naporan i lijep doživljaj koji je zorno pokazao koliko dodatnog truda izvođač mora uložiti kad svira u teškim uvjetima.
Temperatura je i te večeri bila neumoljiva, kako vani tako i u gotovo punom atriju zagrebačkog Prirodoslovnog muzeja. Sjedeći na prilično neudobnim i tijesno zbijenim stolcima, znojna se publika pokušavala rashladiti lepezama i programskim listićima, što je rezultiralo nemirom u dvorani, a vjerojatno i nedostatkom slušateljske koncentracije.
S modernim krovištem do kojeg se uzdižu stare zidine okićene aulama i brojnim prozorima između kojih lebde modeli morskih životinja, prostor Scene Amadeo izgleda sjajno – kao spoj starog i novog, prirode i društva. Zvučna je slika, nažalost, sasvim drukčija: zbog obilja jeke akustički je neprikladan možda i za sve koncerte, a svakako za klavirske recitale.
Uz nesnosnu vrućinu, bio je to velik problem za Aljošu Jurinića koji je pokazao ogromnu koncentraciju i profesionalnost. Publici se požalio na akustičke uvjete te ispričao kako se pijanisti moraju snalaziti u takvim situacijama: sviraju sporije i s manje pedala nego inače, što se možda čini jednostavno, međutim – nije, nimalo, naročito pri izvođenju rasporeda temeljenog na glazbi romantizma i ranog 20. stoljeća.
A taj je raspored Jurinić sastavio vrlo ukusno. Uz Drugu sonatu u b-molu, op. 35 Frédérica Chopina i Treću sonatu u a-molu, op. 28 Sergeja Prokofjeva, na njemu su se našla i djela dviju skladateljica – u nas gotovo nepoznate francuske romantičarke Louise Farrenc te naše Dore Pejačević. Kako je sam rekao, Jurinić nastoji smanjiti nesklad između zastupljenosti skladateljica i skladatelja na glazbenim programima, pri čemu – i hvala mu na tome – izbjegava „večeri skladateljica“, a njihova djela radije uvrštava u redovne rasporede.
Jurinić nastoji smanjiti nesklad između zastupljenosti skladateljica i skladatelja na glazbenim programima, pri čemu – i hvala mu na tome – izbjegava „večeri skladateljica“, a njihova djela radije uvrštava u redovne rasporede
Tako smo na početku večeri čuli Air russe varié, op. 17 Louise Farrenc iz 1835., jedno od najcjenjenijih njezinih djela, sastavljeno od uvodnog preludija, teme s osam varijacija i finala, napisanih u tipičnom virtuoznom stilu tog vremena, ali i protkano kanonima i fugama kojima je skladateljica pokazala svoju ljubav prema staroj glazbi. Jurinić je ovoj partituri pristupio vrlo pažljivo, boreći se s odjekom koji je s vremena na vrijeme „progutao“ neke imitacije i pasaže, no uspio je postići efektnu izvedbu i dočarati romantičarski zanos Farrencove.
Najveća žrtva akustičkih uvjeta bio je gusti klavirski slog Chopinove Druge sonate iz 1839. godine. Tome ni najmanje nije kriv Aljoša Jurinić, koji je vrlo rafiniran pijanist, nesklon žestokim dinamičkim i agogičkim izljevima, pa je i njegov Chopin jednostavan i elegantan, gotovo u potpunosti bez rubata i lišen sladunjavosti. Međutim, ni takav pristup, očito i dodatno prilagođen prostoru, nije mogao obuzdati jeku pa su svi stavci osim izvrsno i muzikalno izvedenog polaganog trećeg (glasovitog Marche funèbre) povremeno zvučali nerazgovjetno, a posebno se to čulo u Finalu koji se velikom brzinom u kromatskim pomacima kreće u oktavama.
Aljoša Jurinić vrlo je rafiniran pijanist, nesklon žestokim dinamičkim i agogičkim izljevima, pa je i njegov Chopin jednostavan i elegantan, gotovo u potpunosti bez rubata i lišen sladunjavosti
Prozračna tekstura Života cvijeća, op. 19 Dore Pejačević (1905. – 1910.) bila je manje podložna jeci pa je ova izvedba bila najuspješnija u večeri. Prostor je pijanistu napokon dopustio svirati pa smo uživali u njegovom plemenitom i odmjerenom tonu, individualnosti i besprijekornoj muzikalnosti.
Ni kratka, energična i tehnički vrlo zahtjevna Prokofjevljeva jednostavačna Treća sonata, izvedena na kraju večeri, nije se pokazala najsretnijim izborom za mogućnosti prostora pa su njezini brojni detalji u gomili zvuka ostali neraspoznatljivi. Publika, međutim, s razlogom voli Aljošu Jurinića pa je burnim pljeskom od vidno umornog glazbenika (koji je program odsvirao bez stanke) izmamila i virtuozni dodatak.
Zagrebački je potres prouzročio velik manjak koncertnih prostora, ali vrlo dobro znamo da nije važno samo tko, kako i na čemu svira, već i gdje svira. Subotnji nastup Aljoše Jurinića bio je daleko od lošeg, ali na nekom adekvatnijem mjestu bio bi to vrhunski glazbeni doživljaj.