Ansambl Synchronos otvorio 62. Glazbenu tribinu u Osijeku
Suvremeni zvuk kao izazov i dijalog

Večernjim koncertom Ansambla Synchronos, održanim u četvrtak, 16. listopada, u koncertnoj dvorani Franje Krežme, započela je ovogodišnja Glazbena tribina u Osijeku. Specijalizirani ansambl, pod ravnanjem Stevena Loyja, i ovoga je puta potvrdio svoju umjetničku dosljednost i visoku razinu interpretativne kompetencije. Posvećen izvedbi aktualnih skladatelja i istraživanju novih glazbenih jezika, Ansambl Synchronos ponudio je večer koja je istodobno bila promišljena i estetski poticajna.

Foto: Dubravka Petrić
Večer je otvorila praizvedba skladbe Lonterission Luke Rovisa, odabrana na pozivu Glazbene tribine za mlade skladatelje. Skladba se temelji na jednom glazbenom materijalu koji kroz kontrastne perspektive sam sa sobom komunicira, a djelomično se oslanja na elemente istarske ljestvice, ne u folklornom smislu, nego kao polazište za strukturiranje glasova. Synchronos je izvedbom jasno naglasio varijacije i unutarnju logiku, pokazujući preciznost i senzibilitet u obradi složenih kontrastnih segmenata.

Foto: Dubravka Petrić
Uslijedio je Trio Dubravka Detonija, dio ciklusa međusobno povezanih varijacija, nastao 2020., koji donosi kontrastne kontrapunktske sekvence u kojima se ističu virtuozne mogućnosti svakog instrumenta. Skladatelj je u kompoziciji igrao na sigurno, oslanjajući se na izvođački kapacitet potencijalnog ansambla koji će ga izvoditi, što je izazov na koji su članovi ansambla – violinistica Vlatka Peljhan, violist Viktor Lowrie Tafoya i udaraljkašica Ivana Kuljerić spremno odgovorili.

Foto: Dubravka Petrić
Veronika Reutz Drobnić u svojoj skladbi Three Thoughts on Folk Music istražuje teksturu hrvatske tradicijske glazbe, no ne citira je doslovno; materijal služi kao polazište za nove zvučne narative. Ansambl je skladbu interpretirao s jasnom artikulacijom i osjećajem za unutarnje kontraste, pokazujući sposobnost balansiranja između referenci i suvremenog izraza.

Foto: Dubravka Petrić
Skladba Sarah Nemtsov …beredtes Schweigen (… rječita tišina) proizlazi iz autoričinog proučavanja kriptičnog i hermetičnog narativa Edmonda Jabèsa, s naglaskom na koncept riječi i tišine. Ansambl je gradio napetost između zvuka i šutnje, uspješno pokrivajući „veliku tišinu koja se krije iza glazbe“, uz suptilnu kontrolu dinamike i teksture.

Foto: Dubravka Petrić
Tempus Spectrale Zorana Šćekića kombinira mikrotonalnu intonaciju i poliritmičku strukturu. Skladbu originalno zamišljenu za gudački kvartet, klavir u čistoj intonaciji i zvučnu instalaciju Federation Bells u Melbourneu, Ansambl Synchronos u osječkoj je izvedbi instalaciju elektronički prenio u dvoranu, integrirajući je u živu interpretaciju. Takav pristup omogućuje ansamblu povezivanje lokalnog izvođenja sa svjetskim praksama suvremene glazbe, stvarajući dijalog između akustičkog i elektroničkog te simbolički i između domaće scene i globalnog konteksta.

Foto: Dubravka Petrić
Skladba Taba Viktorije Čop inspirirana je igrom slaganja drvenih figura po obliku i boji, što skladateljica prenosi u glazbenu strukturu. Ansambl je artikulirao slojeve poput slagalica, s osjećajem igre i logike, jasno naglašavajući geometrijsku i kolorističku organizaciju glasova.

Foto: Dubravka Petrić
Konačni naglasak večeri donio je Insieme II Luce Francesconija, u kojem se susreću snaga i lirizam, nadahnuće iz avangarde, jazza i popularne glazbe te visoki izvođački zahtjevi. Premda skladba evocira energiju i ekspresivnost, izvedba je pokazala kontrolu i sklad, s jasnim oblikovanjem fraza i unutarnje dinamike.

Foto: Dubravka Petrić
Već iz koncerta otvorenja jasno je da ovogodišnja Glazbena tribina, koja je tradicionalno funkcionirala kao revija domaće produkcije suvremene glazbe, razvija širi koncept. Time se naglašava transnacionalna dimenzija suvremenog glazbenog diskursa, dok Ansambl Synchronos potvrđuje svoju ključnu ulogu u interpretaciji kompleksnih i raznolikih suvremenih stilova.

Foto: Dubravka Petrić
Naručio i uredio: Odjel za komunikacije HDS-a