"Domaće je najbolje"
Full house u Lisinskom na koncertu Solo-Tutti Cantus Ansambla
U maloj dvorani Lisinski, u ponedjeljak, 5. veljače, pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera nastupio je Cantus Ansambl s programom nazvanim Domaće je najbolje. Riječ je o jednom od koncerata u formi Solo-tutti, na kojima se članovi ansambla, uz zajedničku svirku, predstavljaju i u manjim komornim sastavima ili kao solisti, a ovaj smo put u solističkim ulogama čuli harfisticu Mirjanu Krišković, pijanisticu Srebrenku Poljak i trombonista Marija Šinceka.
Na rasporedu, sastavljenom od djela istaknutih hrvatskih autora 20. stoljeća Stjepana Šuleka, Natka Devčića i Krešimira Šipuša, našla se i jedna skladba Ivana Josipa Skendera, a uokvirile su ga dvije praizvedbe suvremenih skladateljica Danijele Bošnjak i Sare Jakopović.
Obljetnice velikana 20. stoljeća
Izvedbama djela iz prošlog stoljeća obilježene su obljetnice njihovih autora: 110. obljetnica rođenja Devčića i Šuleka te 10. obljetnica Šipuševe smrti. Tri skladbe koje smo čuli nastale su u rasponu od tridesetak godina, a najstarija od njih – Devčićeva Structures transparentes za harfu solo iz 1966. – odlikuje se istraživanjem tehničkih i zvukovnih mogućnosti instrumenta u skladu s tendencijama tog vremena.
Mirjana Krišković uspješno je svladala brojne izvedbene zamke Devčićeve skladbe u studioznoj izvedbi, pokazavši nam harfističke vještine, trikove i zvukove kakve rijetko imamo priliku čuti. Structures transparentes djeluju još efektnije zbog činjenice da je harfa – iako se smatra jednim od najstarijih instrumenata – kroz čitavu povijest klasične glazbe tek ponekad dobivala solistički tretman.
Mirjana Krišković uspješno je svladala brojne izvedbene zamke Devčićeve skladbe u studioznoj izvedbi, pokazavši nam harfističke vještine, trikove i zvukove kakve rijetko imamo priliku čuti
Sasvim drukčiji pristup čuli smo u Šulekovoj Sonati Vox Gabrieli za trombon i klavir iz 1973., napisanoj na narudžbu Međunarodnog udruženja trombonista i posvećenoj Williamu F. Crameru. Riječ je o djelu koje je nakon praizvedbe u Sjedinjenim državama postalo vrlo popularno te je postalo dio standardnog solističkog trombonističkog repertoara.
Anakroni neoromantičarski glazbeni jezik u kojem se bujna melodika neprestano isprepliće u dionicama trombona i klavira sušta je suprotnost analitičkom Devčićevom izričaju, no pred solista postavlja jednako visoke tehničke zahtjeve. Mario Šincek prvi je u Hrvatskoj snimio Šulekovu Sonatu, a u ponedjeljak ju je, uz odličnu Srebrenku Poljak, izveo besprijekorno te je bogatim i čistim tonom i s velikom muzikalnošću izvukao maksimum iz instrumenta koji se također ne može pohvaliti obiljem solističke literature.
Treći doajen 20. stoljeća, Krešimir Šipuš, predstavljen je skladbom Nonetto per Opera Cent’uno za klavir, puhački i gudački kvartet, praizvedenom 1997. godine. Ovo djelo, još više od Šulekovog, poseže u prošlost: temelji se na temi polaganog stavka Beethovenove Sonate za klavir u A-duru, op. 101 na kojoj je Šipuš izgradio fantaziju s tri varijacije.
Beethovenova je tema povremeno izmijenjena do neprepoznatljivosti, a u posljednjoj ju varijaciji u originalnom obliku djelomično donose truba i rog. Istaknutu ulogu nosi klavir (svirala ga je ponovno izvrsna Srebrenka Poljak) koji na kraju svake varijacije iznosi kadencu, kao u Beethovenovoj Sonati.
Između ovih skladbi čuli smo Cinq croquis za klarinet, violončelo i klavir Ivana Josipa Skendera iz 2015. koji su izveli klarinetist Danijel Martinović, violončelist Jasen Chelfi i Srebrenka Poljak kojima je bio prepušten i izbor redoslijeda pet kratkih stavaka. Skenderovi su se krokiji retro izričajem, koji povremeno podsjeća na skladbe Bruna Bjelinskog, uklopili u kontekst prošlostoljetnih velikana, a najzanimljiviji je bio onaj posljednji, prozračne strukture i s istaknutim zvučnim bojama visokih registara violončela.
Tutti praizvedbe
Koncert je započet i završen praizvedbama djela Danijele Bošnjak i Sare Jakopović. Čembalistici i skladateljici Danijeli Bošnjak (1997.) ovo je već druga praizvedba ove godine: u siječnju je Zagrebačka filharmonija odsvirala njezinu diplomsku kompoziciju Go Crystal Tears, a u ponedjeljak smo čuli The Silver Swan za komorni ansambl, obje nazvane prema djelima engleskih renesansnih skladatelja Johna Dowlanda i – u ovom slučaju – Orlanda Gibbonsa.
No to nije jedini pokazatelj skladateljičine sklonosti prema prošlosti: ona se očituje i u tonalnom jeziku, kao i u strukturi djela temeljenog na dvjema temama koje se isprepliću iznad jednoličnog ritmičkog ostinata u dionici klavira. Premda autorica, uz Gibbonsa, ističe i nadahnuće Koncertom za violinu i orkestar Albana Berga, njezinom djelu nedostaje Bergove uzbudljivosti i tenzije, a nažalost i glazbenog sadržaja.
Koncert je završen još jednom praizvedbom, skladbom Repetitive Patterns Sare Jakopović. Za razliku od vršnjakinje Danijele Bošnjak, Jakopović se služi velikim ritmičkim i kolorističkim kontrastima na kojima gradi kompoziciju koja, iako minimalistički strukturirana, pruža širok dijapazon ugođaja i dinamike – od gotovo rasplinute liričnosti do stravinskijevske agresivnosti.
Cantusovci i Skender ponovno su dokazali svoju kvalitetu, ali i edukativno prikazali raznolikost novije i nove hrvatske glazbe
Bio je to efektan kraj koncerta na kojem su Cantusovci i Skender ponovno dokazali svoju kvalitetu, ali i edukativno prikazali raznolikost novije i nove hrvatske glazbe.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.