Intenzivna turneja Hrvatskom
çhâñt élečtrónïqùe u Močvari
Široko polje nazvano world music posijano je najrazličitijim pristupima glazbi, najčešće onoj tradicijskoj. Iako su diskografi često posezali za ovom etiketom kako bi prodali i ono što ne razumiju, upravo su tradicijske glazbe ostale jedna od njezinih temeljnih pretpostavki. Od „čiste“ tradicije i obrada preko crossovera do eksperimenta, world music može biti izazov ako mu se tako pristupi. U današnjem svijetu koji istovremeno vozi kolosijecima pluralizma i mainstreama teško je ponuditi nešto „novo“ ili „nečuveno“, a kada u jednadžbu uvrstite i tradicijsku glazbu, teško je pronaći pristup koji će se oduprijeti aproprijativnom tretmanu tradicjie.
Kolektiv çhâñt élečtrónïqùe pronašao je tu alternativu.
çhâñt élečtrónïqùe okuplja glazbenike iz Irske, Francuske, Portugala, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a prvom albumu çhâñt élečtrónïqùe vol. 1 doprinijela je i Helena Helft iz Argentine koja trenutno nije u mogućnosti nastupati s kolektivom. Ovaj iznimno uspješan album u svojoj punoj formi praizveden je u Močvari 2021. godine, kamo se kolektiv vratio sinoć u okviru kratke, ali intenzivne turneje po Hrvatskoj.
Naziv kolektiva dobro opisuje glavna sredstva njihove glazbe, kojima bi svakako trebalo dodati ritam kao bitan i pažljivo oblikovan elemen
Domaće članove kolektiva, Dunju Bahtijarević (Dunjaluk, Mimika Orchestra) i Nenada Kovačića (Antenat, Afion) zagrebačka publika poznaje jako dobro te je osvježenje čuti ih u ovako šarolikoj kombinaciji glazbenika.
Naziv kolektiva dobro opisuje glavna sredstva njihove glazbe, kojima bi svakako trebalo dodati ritam kao bitan i pažljivo oblikovan element. Album kao kompilacija obrada napjeva iz spomenutih zemalja ne pripada ni tipičnim kompilacijama, ni albumima koji će osvojiti na prvo slušanje. Naprotiv, aranžmani ostavljaju prostor za uvijek drukčiju živu izvedbu, kako u vokalnom, tako i onom elektroničkom aspektu. Od snimanja albuma do sinoćnjeg koncerta prošle su tri godine te je uvijek zanimljivo čuti kako se sastavi vraćaju svojim prvijencima nakon određene količine nastupa i iskustva prikupljenog na tom putu.
Specifičnost kolektiva çhâñt élečtrónïqùe je u tome što nije riječ o sastavu koji redovno vježba i nastupa, već se njegovi članovi okupljaju na rezidencijama te u tom intenzivnom periodu rade na svojoj glazbi. Mnogo je šarma u takvom pristupu: çhâñt élečtrónïqùe postaje biljka koja se pažljivo i sporo uzgaja, povremeni odmak od stalnih projekata kroz koje su se glazbenici afirmirali, te prostor za introspektivu, u kojem se krije i ključ uspjeha kolektiva.
çhâñt élečtrónïqùe postaje biljka koja se pažljivo i sporo uzgaja, povremeni odmak od stalnih projekata kroz koje su se glazbenici afirmirali, te prostor za introspektivu
S druge strane, osjetljivost takvog projekta najbolje se ocrtava na samom nastupu, koji tek treba dostići kvalitetu izvedbe kakvu smo čuli na albumu.
Raznorodan instrumentarij (brojne udaraljke, elektronički instrumenti, električne gitare, violina), manipulacije vokala i mikrofona naprosto traže osmog člana kolektiva za tonskim pultom koji bi realizirao sve glazbene ideje koje smo sinoć mogli nazrijeti, ali ne i u potpunosti doživjeti. Tih ideja bilo je zaista pregršt: nijedan aranžman nije bio nalik drugome, a potencijali svakog instrumenta i glasa istraživani su tijekom cijelog koncerta.
Pravo osvježenje bili su kreativni vokalni aranžmani, koji su možda i najzahtjevniji posao za çhâñt élečtrónïqùe, jer se osim vokalnim tehnikama treba pozabaviti izgovorom i balansiranjem različitih boja glasa. Da taj proces još traje, posebice se čulo u zajedničkim nastupima triju vokalistica: Louise Calzade, Dunje Bahtijarević i Terese Campos.
Sinoćnji nastup uključivao je izvedbu skoro cijelog albuma, te je publika vidno uživala u izvedbama Kamen gori i Inti Ukana, a publici su predstavljene i pjesme koje tek trebaju naći svoje mjesto na novom albumu. Međutim, kako će zaista zvučati vol. 2, teško je predvidjeti s obzirom na jasnu tendenciju ovih glazbenika da pronalaze nova muzička rješenja.
Među sjajno primljenim pjesmama je i nedavno objavljeni singl “Biograd na Moru” kojim je najavljena turneja po Hrvatskoj.
Nakon Pazina, Silbe, Knina, Buja i Zagreba, posljednja postaja je Koprivnica, gdje će večeras nastupiti u FUNK-u.