CHUI & JERKO JURIN QUARTET u Dubrovniku
U karanteni, onkraj jazza
Vjerujem da se je svatko tko ovo čita, a živi u nekoj manjoj sredini, barem nekad u životu suočio s problemom odlaženja na koncert u neki veći grad, traženja slobodnog dana na poslu, prijevoza i smještaja, pogotovo ako je dani koncert zakazan za neki dan usred radnog tjedna. U tom se kontekstu već sad pokazao prilično uspješnim projekt AJMO! Ureda za izvoz glazbe Hrvatska, a čiji je cilj decentralizacija koncertne aktivnosti i glazbenog života Hrvatske i u čijem je sklopu predviđeno 48 koncerata u periodu od 1. listopada ove do 1. ožujka sljedeće godine.
Art radionica Lazareti, koja je još od kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća sinonim za nezavisnu kulturu u Dubrovniku, tako je postala jednom od 12 dobitnica natječaja te na usklik AJMO! nadovezala pitanje ĐE ĆEMO? Nakon Kojota i lokalnog heroja Mate Granfarole u listopadu, u studenom je red došao na programski blok Novi instrumental & experimental, u sklopu kojeg su 14. studenog nastupili Jerko Jurin Quartet i Chui. Jurin i njegov kvartet tako su izvodili materijal s recentno izdanog albuma Deceptive Simplicity, dok je za Chui prostor Kluba Lazareti bio prva postaja u njihovoj kozmičkoj ekspediciji u kojoj promoviraju svoj zadnji album Do zvijezda.
Svaka prilika za čuti jazz u Dubrovniku stvarno zlata vrijedi, a odmah mogu reći – spoiler alert – kako su momci iz oba sastava dubrovačkoj publici priredili vrhunsku svirku. Ali ako znate išta o oba benda, to baš i nije neki spoiler, zar ne?
Dueling guitars
Kroz povijest jazz glazbe, sastavi i albumi vođeni upravo bubnjarima često su bili najzanimljiviji – od recentno preminulog velikana Roya Haynesa pa sve do Antonia Sáncheza, Larnella Lewisa, Natea Smitha i drugih – možebitno zbog drugog kuta gledišta na kompoziciju i formu. Kod nas je samo u proteklih 365 dana također izdan pozamašan broj bubnjarski pogonjenih diskografskih izdanja; nešto umjereniji bili su albumi Branimira Gazdika i Tončija Grabušića, a uz spomenuti Deceptive Simplicity Jurinova kvarteta svakako se ističe i Fragments Brune Matić kao predstavnik nešto eksperimentalnijeg pristupa.
Bilo kako bilo, te su večeri članovi Jerko Jurin Quarteta – sâm Jurin na bubnjevima, Hrvoje Kralj na bas gitari i Pavle Jovanović i Luka Čapeta na električnim gitarama – nonšalantno izašli na pozornicu i odsvirali odličan set, koji je bio pun zanimljivih grooveova i harmonija i sjajne međuigre između članova sastava. Počevši s numerom Bonus Level, kvartet je opetovano ilustrirao koliko je svaki do njegovih članova sposoban glazbenik; Jurin s čestim promjenama ritma i metra, nalik na, recimo, solo projekte Marka Guiliane ili Nerve Jojoa Mayera, a kad vidite toliko pedala na podu ispred basista i dvojice gitarista, znate da vas čeka nešto posebno.
Specifična tekstura uzrokovana prisutnošću dvojice gitarista svakako je jedan od zaštitnih znakova ovoga projekta, ali to ništa ne bi imalo učinak kakav ima da Jovanović i Čapeta jednostavno nisu toliko prokleto kreativni glazbenici. Čapeta nas je tako proveo kroz gotovo nebrojivu količinu različitih idioma dok je Jovanović do ekstrema doveo svaki komad opreme, uključujući i solo na jacku kabela pojačala à la Tom Morello. Svakako treba spomenuti i Kralja, koji je neprekidno ,,štancao“ najraznolikije bas linije, a u introdukciji jedne od pjesama iz njegove bas gitare kao da su odjekivali zvukovi cijele galaksije.
Doviđenja, i hvala na svim onim klavijaturama
S druge strane, Chui je kao sastav Dubrovčanima ipak nešto poznatiji; 2018. godine svoj prvi doticaj s njihovom glazbom uživo imao sam upravo u Dubrovniku, u Parku Orsula u sklopu 69. Dubrovačkih ljetnih igara. Međutim, to je sastav s kojim sam svih ovih godina imao jedan takoreći love-hate relationship s obzirom na to da sam oduvijek bio mišljenja da njihov tretman prog-jazz-rock žanrovske odrednice – s jedne strane glazba koja je suviše pretenciozna da bude rock, a s druge strane pre obuzdana da uistinu bude jazz – zamagljuje individualne adute članova benda. U tom mi se pogledu Do zvijezda kao njihov najnoviji album upravo dopao zbog nešto hrabrijeg i određenijeg iskoraka u žanrovskom smislu.
Iako su se pri snimanje albuma proširili na sedam članova, Chuijevci su u četvrtak u Lazaretima pred publiku istupili u dobro poznatom obliku kvarteta – Vojkan Jocić na saksofonu, Toni Starešinić na raznoraznim klavijaturama, Konrad Lovrenčić na bas gitari i Ivan Levačić na bubnjevima – te su prvi dio koncerta posvetili skoro cijeloj jednoj strani najnovijeg albuma, počevši s lead singlom, Svemir ima novi pozivni.
Ta njihova retro-futuristička, svemirska estetika (kakvu su, ne zaboravimo, često njegovali upravo prog-rock bendovi sedamdesetih godina prošlog stoljeća) svoje uporište svakako ima u obilatom oslanjanju na Starešinićeve klavijature unutar samoga glazbenog sloga, pa su me tako njegove dionice koji put podsjetile i na diskografske vrhunce legendarnog Camela.
U tom je pogledu Jocić na saksofonu praktički služio kao surogat za vokal, s često manje pokretnim melodijskim linijama i naglaskom na ponavljanju tonova kako bi se stvorio taj efekt vokala bez riječi. Naravno, kad bi došao njegov red za soliranje, itekako je otkrio svoju potkovanost, iako se i tad oslanjao pretežito na provjerene, mogli bismo reći vojkanovske, linije.
Za Chuijevu specifičnu teksturu svakako su zaslužni i Lovrenčić, koji svoj bas svira koristeći trzalicu, a što tom zvuku daje nešto prljaviju kvalitetu, i Levačić čije su dionice taman na toj tankoj liniji između rock’n’rolla i načela modernijeg jazz bubnjarstva.
Drugi dio koncerta bio je posvećen njihovim ranijim diskografskim izdanjima, pa su ga Chuijevci tako otvorili izvedbom pjesme Night s njihova prvog, eponimnog albuma Chui iz 2012. godine, a set su zatvorili kojom drugom pjesmom nego Eternautovom temom s albuma Iz kapetanovog dnevnika, jednom od njihovih najpoznatijih i najuspjelijih numera, i promptno iščezli.
Ne bojte se, bit će vidljivi golim okom sigurno još puta tijekom svoje zvjezdane putanje, zajedno s Jerko Jurin Quartetom s obzirom na to da su i došli i pošli zajedno, u istom kombiju sa svom opremom. Što se tiče Art radionice Lazareti i programa ĐE ĆEMO?, sljedeći bend na meniju je Portman, 29. studenog.