Dani klasične gitare
Ladies' Night - pluralizam, autentičnost i svježina izraza
Međunarodni festival Dani klasične gitare (Split, 2. – 7. studenoga 2025.) i ove je godine donio šestodnevnu proslavu klasične gitare u različitim koncertnim prostorima u Splitu, ali i u obližnjim gradovima, Hvaru i Solinu.
Festival, koji je do sad okupio brojna svjetska i domaća gitaristička imena, ostvario je svoj cilj: pružiti platformu za umjetničko izražavanje, potaknuti publiku te afirmirati instrument koji u Hrvatskoj još uvijek često djeluje unutar zatvorenih mikrozajednica.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
U ponedjeljak, 3. studenoga, u Hrvatskom domu u Splitu, u sklopu festivala održan je koncert pod nazivom Ladies’ Evening , večer glazbenica, a repertoar su činila uglavnom djela skladateljica. Ulaz je bio besplatan, u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu, što je dovelo do zanimljive mješavine publike: u dvorani su sjedili i oni koji su znalački pratili svaki pokret ruke i dobiveni ton, kao i oni koji su jednostavno došli čuti pokoju lako uhvatljivu melodiju i napuniti se lijepom glazbom. Čini se da su i jedni i drugi koncertom bili jako zadovoljni.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Na početku se publici obratio umjetnički ravnatelj festivala Josip Dragnić pozdravio okupljene te, uz zahvale svima koji su pružili podršku festivalu, objasnio koncept večeri. Naglasio je da je riječ o programu „pretežito ženskih skladateljskih pera“, ponuđenom u izvedbi umjetnica. Odabir takvog koncepta „ženske večeri“ može se činiti dvosmislenim: s jedne strane afirmativan, a s druge potencijalno izdvajajući. Ipak, ovaj okvir nije bio mišljen kao ograničenje, već prilika za ulazak u raznolikost (ženskih) poetika – u interpretativne poglede izvođačica i stvaralačke jezike skladateljica.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Prva je na pozornicu stupila Carlotta Dalia, rođena u Grossetu (Toskana) 1999., jedna od najistaknutijih mladih klasičnih gitaristica današnjice. Diplomirala je 2017. na Accademia Chigiana u Sieni u klasi Oscara Ghiglie, a poslijediplomski studij završila 2022. na Mozarteumu u Salzburgu. Dobitnica je više od četrdeset nagrada na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima, među kojima su prva mjesta u Uppsali, Hong Kongu, Miamiju, Madridu i Parmi (natjecanje Niccolò Paganini). U programu se odlučila nasloniti na opus Ide Presti – gitaristice i skladateljice koja je i sama rušila rodne i umjetničke barijere.
Koncert je otvorila dvjema sonatama Domenica Scarlattija, Sonatom K. 208 i Sonatom K. 14. U njezinoj se izvedbi jasno čula pažnja prema melodijskim linijama; dok su diskanti istaknuti, donje su lage zvučale sonorno i zaobljeno, a svaka se fraza prirodno pretakala u sljedeću. Ton je bio topao, artikuliran i suveren.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Zatim je svirala skladbe Ide Presti. Bile su to: Segovia, Prélude en pensant à Bach i Danse rythmique. Prije izvedbe glazbenica se kratko obratila publici i objasnila kako je snimila integralni opus Ide Presti za nosače zvuka te da je upravo iz dubokog poznavanja njezina opusa i repertoara koji je Presti transkribirala za gitaru proizašao i odabir ostatka programa koji je svirala te večeri. U njezinu govoru jasno se osjećala glazbena zrelost i smisao za kontekst – njezin program nije puki izbor skladbi, nego specifično interpretirana cjelina.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Uslijedili su Capriccio br. 20 i Capriccio br. 18 Maria Castelnuova-Tedesca, skladatelja koji je gitari podario izrazitu lirsku dimenziju. Na kraju je Carlotta Dalia izvela skladbu suvremene meksičke skladateljice Gabriele Ortiz, Sydolira. Dalia je izvedbom svake od skladbi pokazala žar i sigurnost, ali iznad svega sposobnost brzog i prirodnog izmjenjivanja različitih boja. Ostavila je dojam umjetnice koja suvereno vlada repertoarom i spaja virtuoznost s osjećajem, pri čemu ne gubi jasnoću fraze, čistoću tona ni smisao za stil i epohu.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Nakon stanke, pozornicu su preuzele hrvatske gitaristice Ana Čižmek i Petra Stojaković, koje zajedno čine Duo Stojaković-Čižmek. Ana Čižmek diplomirala je 2021. na Institutu Luigi Boccherini u Lucci (Italija) kod Giampaola Bandinija, a potom nastavila studij na Sveučilištu glazbe i plesa u Kölnu kod Gorana Krivokapića. Petra Stojaković diplomirala je iste godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u klasi Tomislava Vukšića, a trenutno podučava u Osnovnoj glazbenoj školi Ivana Zajca.
Duo je 2022. započeo projekt Život cvijeća, temeljen na vlastitoj obradi istoimenog ciklusa hrvatske skladateljice Dore Pejačević. U sklopu tog projekta surađivale su s kanadskom skladateljicom Dale Kavanagh (1958.), koja je za njih napisala djelo Three Collages – Hommage à Dora Pejačević.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Od samog početka nastupa uspostavile su topao kontakt s publikom. Nakon izvedbe prvog stavka iz ciklusa Dore Pejačević, Visibaba, obratile su se gledateljima i ispričale kako su odabrale upravo taj opus te kako su skladbu klavirskog idioma prenijele na dvije gitare. Publika ih je dočekala oduševljenim pljeskom – čak i prije završetka posljednja dva stavka – što su izvođačice s osmijehom i zahvalnošću prihvatile. Potom su pročitale ulomak iz Dorina oproštajnog pisma, koji se naslanja na njezine refleksije o rodu i jednakosti talenata bez obzira na spol.
Program su zaokružile izvedbom trećeg stavka skladbe Clarice Assad Hocus Pocus, pod nazivom Klutzy Witches. Tijekom najave skladbe izvođačice su se s dozom humora poistovjetile s naslovnim junakinjama – nespretnim vješticama.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Koncept večeri Ladies’ Evening omogućio je vidljivost skladateljskih pristupa žena unutar gitarističke scene. Izvedene skladbe same po sebi nose zanimljive priče: Presti, Pejačević, Kavanagh, Assad, Ortiz – svaka od njih na svoj način razbija granice, bilo rodne, estetske ili žanrovske. Program Carlotte Dalie pokazao je kako jedna mlada umjetnica može prirodno spojiti različite pristupe i smjernice, a sve to uz interpretativnu zrelost i preciznost.
Duo Stojaković-Čižmek donosi dodatnu dimenziju: ženski tandem na gitari koji ne donosi tek izvedbu, već promišljen proces – istraživanje, autorsku obradu, refleksiju i dijalog s publikom. Naročito kroz njihovu izvedbu Pejačević i Assad te kroz njihove upute za slušanje, koncert je postao više od glazbe same: pretvorio se u čin učenja, razmišljanja i dijeljenog iskustva.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare
Večer Ladies’ Evening u sklopu festivala Dani klasične gitare nije bila tek „ženska večer“ u smislu rodne kategorije: bila je to večer u kojoj su izvođačice predstavile svoje osobne glasove. Bez patroniziranja ili programskog nametanja, dano im je da u slobodi oblikuju svoj pogled na to kako bi večer posvećena ženama u gitarističkom svijetu trebala izgledati. Odgovorile su na najbolji mogući način – pluralizmom, autentičnošću i svježinom izraza.

Foto: Maja Prgomet/Dani klasične gitare