DSO i Ivan Hut na 75. Dubrovačkim ljetnim igrama
Dojmljivi Obradović i klimava posveta Sorkočeviću
Luka Sorkočević je Dubrovnik, i Dubrovnik je Luka Sorkočević. Generacije školaraca svoje prve dodire s glazbom dobivaju u školi koja nosi njegovo ime, dok srednjoškolci uče osnove dirigiranja upravo na njegovim simfonijama, istim simfonijama koje valjda svaki učenik nekog gudačkog instrumenta u svakoj generaciji ima, što bi se reklo, u malom prstu.
2024. godine na razne se načine obilježava 290. obljetnica njegova rođenja, a 10. kolovoza na programu 75. Dubrovačkih ljetnih igara mjesto je našao jedan koncert dvojake funkcije – s jedne strane posveta Sorkočeviću, a s druge strane novo djelo dubrovačkoga skladatelja Petra Periše Obradovića, praizvedeno pred koji dan na 49. Osorskim glazbenim večerima.
Te gotovo nesnosno vruće ljetne večeri mnoštvo okupljene publike u Atriju Kneževa dvora tako je dočekao Dubrovački simfonijski orkestar sa svojim šefom dirigentom Ivanom Hutom, a prva skladba koja se našla na programu bila je Suita Pintarichiana Borisa Papandopula.
I tu je nastao prvi problem. Taj problem nije bio interpretativne prirode – orkestar je to djelo, koje ima svoje stalno mjesto na njegovu repertoaru, izveo sasvim korektno – nego konceptualne, jer ta suita, nastala kao Papandopulova reinterpretacija minijatura za instrumente s tipkama franjevca, orguljaša i skladatelja Fortunata Pintarića, u tkivu koncerta činila se gotovo poput uljeza, kao da je samo tu da koncert vremenski dovede do neke standardne duljine od nešto više od sat i pol.
Taj nedostatak očito nije toliko smetao publici, koja je u svojoj prerevnosti da nagradi orkestar tako pljeskala između svih stavaka kao da je posljednji, što je čak i Huta nagnalo da im, okrenut leđima, dâ neverbalni znak koji kao da je govorio ,,strpite se još malo“.
Nakon Papandopulove skladbe vrijeme je bilo za svojevrsni main event koncerta, ili bar njegovoga prvog dijela, suita za gudače i klavir Le lacrime della magnolia skladatelja i trubača Petra Obradovića. Obradovićevo ime se često može naći na programima Dubrovačkih ljetnih igara, što koncertnim što dramskim, budući da redovito sklada glazbu i za dramske izvedbe, a one pandemijske 2020. bio je valjda najizvođeniji autor na Igrama uopće, što mu je te godine donijelo i nagradu Orlando.
Njegove Magnolijine suze sedmerostavačna su suita s dvojakom inspiracijom; indirektno je tu svakako riječ o liku i djelu Luke Sorkočevića (sedam stavaka korespondira s njegovih sedam simfonija) dok su nešto izravniji izvor inspiracije svakako stihovi Davora Mojaša, još jednog od dobrih duhova Dubrovačkih ljetnih igara.
Početni motiv prvoga stavka – koji svakako širi definiciju onoga što bi se moglo svesti pod Dolce – upravo su kaplje, gotovo poentilistički razasute dužinom orkestra, što u gudačkim pizzicatima, što u dionici, uvjetno rečeno, ,,solistice“, dubrovačke pijanistice Ivane Jelače, koja je takoreći utopljena u Obradovićev orkestralni slog iz kojeg tek mjestimice izranja u solističkoj ulozi, dočim u nekim drugim situacijama gotovo kao da s vremenskim odmakom prati ostatak orkestra, naročito prve violine čije fraze iskrivljeno ponavlja.
Obradović zapravo puno više ,,solistički“ tretira vođe dionica u orkestru, dajući im pozamašne uloge u svakom od stavaka. Ti se stavci ugrubo mogu podijeliti u dvije cjeline – jedna se sastoji od prva tri stavka, a druga od zadnja četiri, utoliko da se završetak Valzera, impresivan kakav jest (jer Obradović je sposoban orkestrator i odličan poznavatelj orkestra), činio kao tek za dlaku izbjegnuti završetak skladbe, što je nagnalo i publiku da ruke drži u nekom vidu niskog starta za aplauz.
Centralni stavak i os vrtnje skladbe svakako je četvrti, Partenza, koji možda na najukusniji način dočarava koncepciju programa, inspiriran Sorkočevićevom tragičnom, preranom smrću, a nakon tog odlaska slijede tri energična stavka, prepuna blještavih tutti momenata čija su motivička okosnica svakako opetovani rastavljeni septakordi, puni dramatske tenzije i lažnih rješenja.
Ono pravo, konačno razrješenje posljednjeg stavka, Energico, upravo je i njegova jedina mana; naime, njegove završne taktove obilježavaju zvuci D-dura, koji će svakome biti prepoznatljivi kao citat iz Sorkočevićeve Simfonije u D-duru tj. melodijski incipit njegova početnog Allegra, i koliko god se u momentu taj citat možda činio slatkim, istovremeno je i jedini trenutak u Obradovićevoj inače vrlo dobroj skladbi u kojemu se čini kako je potreba za programskom kohezijom nadvladala potrebe skladbe same, što je velika šteta.
Nakon prijeko potrebne pauze, uslijedio je drugi, kraći dio koncerta, koji je nažalost samo dodatno ilustrirao manjkavost programske koncepcije koncerta. Orkestar je tako izveo dvije Sorkočevićeve simfonije, br. 4 i br. 7 (iako je izbor simfonija zapravo mogao biti sasvim proizvoljan), u revizijama Stjepana Šuleka, što je istovremeno i prednost i mana, ovisno o tome koga pitate, a koncert su zaključili još jednom skladbom Borisa Papandopula, Hommage á Sorkočević.
Sve skupa se radilo o tek desetak minuta glazbe samog Sorkočevića, i još dvanaestak skladbe izravno inspirirane njegovim stvaralaštvom, što je za ovako važnu obljetnicu ipak premalo, te se na koncu koncerta, a i dan nakon, teško oteti dojmu kako je 290. obljetnica Sorkočevićeva rođenja mogla i morala biti bolje i cjelovitije obilježena.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.