31
svi
2023
Izvještaj

Dorotea Pavlinić u Osijeku

Samostalni autorski koncert mlade skladateljice

Foto: Foto Anita

share

Suvremeni skladatelji rijetko imaju priliku organizirati i izvesti samostalan autorski koncert pa je autorski koncert mlade skladateljice Dorotee Pavlinić održan 16. svibnja bio poseban događaj. To je prepoznala i osječka publika koja je dobro popunila prostor u holu Kulturnog centra.

Iako Dorotea Pavlinić pohađa završnu godinu diplomskog studija kompozicije na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku (klasa prof. art. Sanje Drakulić), već drugu godinu živi u Beogradu, gdje u sklopu Erasmus+ programa studira na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi Draška Adžića. Ovaj je koncert stoga imao i međunarodni karakter jer su u izvedbi, uz Doroteu na klaviru, sudjelovali i njezini kolege iz Hrvatske te Srbije.

Dorotea Pavlinić

Foto: Foto Anita

Mlada je skladateljica pripremila koncert koji se sastojao od skladbi nastalih u posljednje dvije godine napisanih za komorne sastave s klavirom te jedne skladbe napisane za klavir solo. Programske knjižice koncerta, nazvanog In Search of a Soul prema jednoj od izvođenih kompozicija, sadržavale su detaljne biografske podatke svih mladih umjetnika, dok je skladateljica tijekom koncerta opisivala i svaku od izvedenih skladbi.

Ovaj koncept vođenog koncerta bio je dobro zamišljen i izveden jer je skladateljica elokventno te sažeto opisivala okolnosti nastanka svake skladbe uz kratki opis inicijalnog poticaja za skladanje, no nije ulazila u detalje opisivanja samog skladateljskog postupka, što je publici ostavilo prostora i za vlastiti doživljaj onoga što su čuli.

Foto: Foto Anita

Koncert je otvoren skladbom posvećenoj Osijeku, gradu u kojem je ostvarila inicijalno glazbeno obrazovanje: Vodena vrata (2021). U izvedbi ove „dvije reminiscencije za klavirski kvintet“ sudjelovali su Teo Devčić i Matea Kasaić Drakšić (violine), Filip Nemet-Gužvić (viola) i Janko Franković (violončelo). Iz biografija ovih mladih glazbenika iščitava se interes i iskustvo u izvođenju suvremene glazbe, a skladba im je pružila puno prilika u kojima mogu pokazati svoje interpretacijske sposobnosti.

Ova skladba izvođački sastav tretira izrazito orkestralno i povremeno koristi puni volumen zvuka koji ti instrumenti mogu proizvesti. Iako vrlo deskriptivnog karaktera, ipak nije ilustrativna, a pejzažni naslov zavarava idejom da će publika čuti meditativne improvizacije inspirirane pogledom na rijeku Dravu ili baroknu jezgru Osijeka, koji se vide s Vodenih vrata. Umjesto toga, skladba donosi čvrste i dinamične blokove zvuka kojima je u drugom dijelu suprotstavljena motivska razrada melodije koja započinje u violini.

Dorotea Pavlinić

Foto: Foto Anita

Iako je svoje glazbeno školovanje započela kao klaviristica, Dorotea Pavlinić klavir ne tretira tipično „klavirski“ već više u maniri harfe, kao instrument koji nadopunjuje gudački kvartet.

Druga izvedena skladba bila je melankolični broj iz baleta Usta puna zemlje (2020./22.) naziva Pod bukvom, napisan za flautu, violu, violončelo i klavir. Taj relativno mali sastav također je povremeno tretiran kao veliki s korištenjem njegovog punog zvuka, iako se ovdje, za razliku od Vodenih vrata, Dorotea Pavlinić ipak ne koristi velikim blokovima punog zvuka, već se koncentrira na rad s motivima. Na flauti se predstavila fantastična Ana Kovačev, trenutno studentica treće godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a prava je šteta što je ovom prilikom sudjelovala u izvedbi samo jedne skladbe.

Slijedila je izvedba Meditacije (2022.) za klavir solo. Iako je skladateljica skladbu najavila kao vlastito studentsko istraživanje izvođačkih mogućnosti klavira inspirirano orijentalizmima, u toj klavirskoj minijaturi, kao uostalom i drugim njezinim skladbama, nije bilo ničeg studentskog, osim možda izvođačkog veselja u korištenju proširenih tehnika sviranja. Melodija koja je nastala iz naizgled nasumičnog prebiranja po otvorenim žicama klavira nije odavala dojam orijentalne melizmatike, već je asocirala na europsko srednjovjekovlje kombinirano sa suvremenom instrumentacijom.

Foto: Foto Anita

Nakon Meditacije slijedilo je pet minijatura za gudački kvartet naziva In Search of a Soul (2022.). Slično kao i s Vodenim vratima, vrlo desktriptivni naslovi stavaka publici nisu donijeli ilustrativni opis sadržaja, već iznenađenje time na koji način se opisu pojedinog stanja može pristupiti. Time streched out lakonsko je istraživanje toga koliko se melodiju može usporiti, a da ona još uvijek traje. Psalm, međutim, ne donosi koralnu melodiju, a Tango nije napisan u plesnom ritmu, već su oba stavka zapravo skladateljičine reakcije na kanoniziranu asocijaciju na te naslove. Hysteria također nije naročito histerična, već više živahna pizzicato igra, dok Ambguity donosi neočekivano smireni kraj skladbe.

Dorotea Pavlinić

Foto: Foto Anita

Posljednju skladbu večeri Dorotea Pavlinić izvela je sa svojim beogradskim kolegama: aranžman solo pjesme Lili Lalauna za sopran, klavir i udaraljke izvela je s Dorotejom Aranđelović i Milanom Milićem.

Pjevačica je i scenski i pjevački vrlo atraktivno izvela skladbu, čime je uspjela zasjeniti izvedbu na udaraljkama, za koje povremeno nije bilo jasno koju imaju ulogu, pa je skladba djelovala nedovršeno. Literarni predložak skladbe bila je vrlo melodijski napisana Andrićeva pjesma, čiji je jedini sadržaj poigravanje slogovima naslova koji bi trebali činiti grčko žensko ime.

Foto: Foto Anita

Osim u posljednjoj skladbi, Dorotea Pavlinić posegnula je za književnim predloškom u realizaciji svog prvog baleta Usta puna zemlje, koji je napisala prema istoimenom romanu crnogorskog književnika Branimira Šćepanovića. Osim ovog podatka, valja izdvojiti i onaj o tome da skladateljica pokazuje veliku brigu za plasman svojih djela: potrudila se organizirati snimanje svih svojih skladbi koje su time postale dostupne široj publici. Iako vrlo mlada, uspjela je plasirati svoja djela na brojnim festivalima, mahom u inozemstvu, a od hrvatskih izvedbi izdvaja se sudjelovanje na studentskom projektu KNAPANJE u sklopu Muzičkog biennala Zagreb.

Ovaj koncert organizirala je samostalno koristeći sredstva dobivena na ovogodišnjem natječaju za stimulaciju stvaralaštva mladih skladatelja iz sredstva Fonda Rudolf i Margita Matz, kojim raspolaže Hrvatsko društvo skladatelja, pokazavši tako da itekako zna iskoristiti priliku koja joj je pružena. Koncert je ujedno i dobra najava njezina skorašnjeg diplomskog koncerta, za koji se nadamo da će biti barem jednako tako uspješan kao i ovaj.

 

_______

Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Moglo bi Vas zanimati