30
svi
2024
Izvještaj

Duo Mravunac Fabijanić u Slavonskom Brodu

Snaga umjetničke interpretacije

 Duo Mravunac Fabijanić u Slavonskom Brodu Slavonski Brod

Foto: Fotoklub Kadar SB

share

Grad srednje veličine. Dvorana pristojnog kapaciteta i odličnih koncertnih uvjeta. Publika malobrojna, ali zanimljivo probrana. Koncert visoke kvalitativne razine. Pokušaj snage pljeska da nadomjesti brojčani nedostatak dlanova. Recepcija javnih medija nepostojeća.

Foto: Foto klub Kadar SB

U gledalištu zanimljivi profili. Izvođačev bivši učenik, sada voditelj vlastite saksofonističke klase. Skladatelj čijom skladbom započinje koncertni program. Nekoliko nastavnika glazbene škole u kojoj se odvija događaj. Solidan broj srednjoškolaca glazbenjaka na zadatku. Nekoliko mlađih učenika spomenute saksofonističke klase s roditeljem u pratnji. Ravnateljica ugledne galerijske ustanove. Dvoje gimnazijalaca koji su došli po ocjenu iz jednog predmeta i otišli na polovici koncerta. Jedan gospodin, stalan posjetitelj različitih kulturnih događaja. Jedna gospođa, baka izvođačeve bivše učenice, vjerna posjetiteljica koncerata. Još poneko iz bazena vjerne publike. Dvoje fotografa.

Foto: Fotoklub Kadar SB

U službenoj glazbenoj kritici koncertnog događaja ovakvim podatcima ne bi bilo mjesta, svakako ne na samom početku teksta. Međutim, ponekad je kontekst u kojemu se odvija događaj jednako važan kao i događaj sâm, s implikacijama koje može, ali i ne mora, imati na izvođača, recipijenta i organizatora. U nekoliko natuknica on je oslikan. No, umjesto tumačenja natuknutog konteksta zanimljivije je ostaviti prostora da čitatelj sâm iščita potencijalna pitanja i odgovore koji se mogu, ali i ne moraju nametnuti.

Suvremena i originalna literatura

Kontekst je to u kojemu se odvilo koncertno gostovanje Dua Mravunac Fabijanić u srijedu, 22. svibnja 2024. godine, u Slavonskom Brodu, na pozornici Velike dvorane Glazbene škole Slavonski Brod. Saksofonist Nikola Fabijanić te pijanistica i čembalistica Linda Mravunac Fabijanić istaknuti su glazbenici koji svoje izvođačko i pedagoško iskustvo grade već tridesetak godina, a u formi dua djeluju na hrvatskoj glazbenoj sceni od 2000. godine. Iako su pojedinačno već svirali u Slavonskom Brodu u nekim drugim sastavima, bilo je ovo njihovo prvo zajedničko gostovanje na slavonskobrodskoj pozornici.

Foto: Fotoklub Kadar SB

Odlučili su ovo gostovanje ostvariti u ruhu originalne glazbe skladane za njihovu kombinaciju instrumenata. Koncertni program je, stoga, činio odabir suvremenijeg repertoara u kojemu je najstariji bio Claude Debussy s početka 20. stoljeća, nakon kojega godinama rođenja slijede Amerikanac Robert Muczynski, samouki Japanac Takashi Yoshimatsu, a zatim dva hrvatska skladatelja različitih generacija, Davor Bobić i Filip Horvat, s dva recentna glazbena djela nastala na poticaj i narudžbu Dua Mravunac Fabijanić.

Odlučili su ovo gostovanje ostvariti u ruhu originalne glazbe skladane za njihovu kombinaciju instrumenata

Stilski je riječ o raznolikom repertoaru pa je utoliko izvođačima bilo moguće pokazati jednako raznolik potencijal suodnosa njihovih dvaju instrumenata. Iskustvo aktivnog muziciranja u različitim glazbenim formacijama i suradnjama dalo im je sigurnost i opuštenost kojima zrače na pozornici, što rezultira fascinantnom muzikalnošću koja proizlazi iz njihovih interpretacija.

Foto: Foto klub Kadar SB

Razmišljajući o dramaturgiji tijeka koncerta, glazbenici su uzeli u obzir specifičnosti kompozicijsko-stilskih izričaja pojedinih skladatelja, kao i činjenice da odabrani niz mora imati kulminacijski učinak, ali i da bi čitav program trebao ostvariti sadržajno zaokruženi lûk. Zato je Duo Mravunac Fabijanić obgrlio glazbenu večer djelima koja su omogućila upravo takav recepcijski učinak.

Otvarajući koncert, izveli su Capriccio stravagante Davora Bobića, djelo nastalo 2022. godine s posvetom Lindi Mravunac Fabijanić i Nikoli Fabijaniću, a koje su glazbenici praizveli 2023. godine u Križevcima. Zatvarajući koncert, odabrali su Fuzzy Bird Sonatu Takashija Yoshimatsua, djelo atraktivnog stila s utjecajima jazza, rocka i japanske tradicije te povremeno filmskog „štiha“.

Foto: Foto klub Kadar SB

Bobićevo djelo otvorilo je zvukovno područje izvođačkih i artikulacijskih efekata koji su rezultat onoga što se često naziva proširenim tehnikama sviranja i to prvenstveno u dionici klavira, dok je Yoshimatsuova sonata prenijela i znatno razradila tu efektnost u dionici saksofona. Tematsko-motivička zaigranost glazbenog materijala Capriccia stravagante i artikulacijska zaigranost unesena u glazbeni pokret ptice koja trči, pjeva i leti u Fuzzy Bird Sonati nadopunili su se u karakternom lûku koji je obuhvatio koncertni program.

I u smislu privlačenja slušateljske pažnje, postignuta je zaokruženost

Sugestija trodijelnosti kao lûka u oblikovnom smislu također je bila prisutna, kako u repriznom karakteru unutar jednostavačnog Capriccia, tako i u Sonati čija su tri stavka stopljena u kontinuiranu izvedbenu cjelinu. Pa i u smislu privlačenja slušateljske pažnje, postignuta je zaokruženost – karakterno dojmljiva Bobićeva skladba na početku koja od saksofonista traži da svira na dvama instrumentima, alt i sopran saksofonu, te efektima obilata Yoshimatsuova skladba na završetku koncerta. U smislu atraktivnosti spram publike, Yoshimatsu će sigurno odnijeti pobjedu, no gledamo li iz perspektive kompozicijske razrade, Bobić odnosi kvalitativnu pobjedu. U smislu, pak, programskog oblikovanja: i jedan i drugi su pametni odabiri.

Foto: Foto klub Kadar SB

Zasjali u Debussyjevoj Rapsodiji

Nakon početka s Bobićem, na repertoaru se našla Mala suita, op. 12, mladoga skladatelja Filipa Horvata nastala 2021. godine. Duo ju je praizveo 2022. godine u Novskoj. Ova dopadljiva trostavačna skladba otkriva autora koji vješto vlada znanjima i iskustvima stečenima dvama magisterijima, iz orgulja i primijenjene kompozicije. Svaki Horvatov stavak Nikola Fabijanić i Linda Mravunac Fabijanić izveli su izvlačeći pojedinačne karakterne izražajnosti – suptilnu motivičko-polifonu suigru instrumenata u Tarantelli, izraženu muzikalnost saksofona u središnjoj Melody te ritamsku pokretljivost i harmonijsku obojanost koje je nosila klavirska dionica u završnom Divertissementu.

Foto: Foto klub Kadar SB

Slijedila je izvedba dvostavačne Sonate za alt saksofon i klavir, op. 29, američkog skladatelja poljskog porijekla Roberta Muczynskog. Melodije dugog daha Fabijanić je izvodio s velikim smislom za fraziranje, osvajajući zvukovni prostor, reagirajući na svaku dinamičku nijansu i akcentualnu promjenu zadanu u partituri, a Mravunac Fabijanić podupirala je solista vrlo angažiranom izvedbom, bojeći harmonijama polagani prvi stavak, ravnopravno parirajući saksofonu u poletnijem drugom stavku, precizno ističući svaku motivičku igru sa solistom i time jasno podižući ulogu klavira na mjesto ravnopravnog sukreatora glazbene interpretacije.

Energija postignuta u Muczynskijevom drugom stavku vodila je ka pretposljednjoj skladbi na večernjem repertoaru, Rapsodie Claudea Debussyja iz 1911. godine. Poput povratka na izvorište, u Debussyjevom glazbenom tkivu dva su instrumenta mogla zasjati u punom izvedbenom kapacitetu. Vještina sviračke tehnike i golema koncentracija svojstvene su obama glazbenicima, a posvećenost minucioznim detaljima i težnja oblikovanju nepreglednog bogatstva zvukovnih boja učinile su interpretaciju Nikole Fabijanića i Linde Mravunac Fabijanić vrijednima pamćenja. Dvoje instrumentalista u zajedničkom su dahu iznijeli interpretativno izazovnu skladbu, nalazeći dubinsku muzikalnost među svakom Debussyjevom zapisanom notom.

Vještina sviračke tehnike i golema koncentracija svojstvene su obama glazbenicima, a posvećenost minucioznim detaljima i težnja oblikovanju nepreglednog bogatstva zvukovnih boja učinile su interpretaciju Nikole Fabijanića i Linde Mravunac Fabijanić vrijednima pamćenja

Kada su pred vama vrsni interpreti u naponu umjetničke snage, jedino o čemu preostaje govoriti jest ton. Pojam koji jest i nije glazbeni, koji nadilazi vlastite nutarnje granice i o kojemu svaka umjetnost mora govoriti da bi mogla objasniti svoju suštinu. Boje, okusi, mirisi i teksture tona koje su u svojim interpretacijama postizali ovo dvoje glazbenika promijenili su mnoga obličja, slijedivši put transformacije ka kreiranju jedinstvenog interpretacijskog trenutka. Ton Fabijanićeva saksofona ima moć osvojiti prostor svake skladateljske zamisli, a uz podršku pažljivog pratitelja, kakva je bila Linda Mravunac Fabijanić, nastaje muzikalni moment koji se zatvara u svijet za sebe. Lijepo je biti, kao slušatelj, na trenutak uvučen u taj svijet.

Foto: Foto klub Kadar SB

_______

Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Moglo bi Vas zanimati