28
lis
2022
Izvještaj

Energija i muzikalnost umjetničkog dua Eve Mach i Petre Gilming

Eva Mach i Petra Gilming

share

Energija i muzikalnost. Samo te dvije riječi bile bi dovoljne za opisivanje koncerta koji su violinistica Eva Mach i pijanistica Petra Gilming održale 19. listopada 2022. godine u Slavonskom Brodu. Njihov nastup organizirala je Glazbena škola Slavonski Brod, kao zaključak seminara koji je tog dana Eva Mach održala s mladim violinistima. I dok im je na seminaru nastojala ukazati na određene tehničke i izvedbene specifičnosti violine kao instrumenta i učeničke violinske literature, stavši te večeri na koncertnu pozornicu pokazala je sve potencijale sviračkog umijeća i svu raskoš interpretativnih ideja.

Eva Mach magistrirala je 2015. godine, nakon toga kontinuirano se usavršavala u inozemstvu, provela tri godine u orkestru Opere HNK u Zagrebu, a od ove 2022. godine odlučila se posvetiti samostalnoj karijeri, nastupajući solistički i u komornim sastavima te kao stalna članica Cantus Ansambla.

U zadnje vrijeme često surađuje s Petrom Gilming, višom umjetničkom suradnicom na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, pijanisticom koja je već godinama izuzetno aktivna na hrvatskoj glazbenoj sceni i uz čiju korepetitorsku potporu stasaju mnogi mladi umjetnici.

Mach i Gilming već su održale priličan broj zajedničkih koncerata u mnogim hrvatskim gradovima što se uklapa u dugogodišnju, čak u nekim segmentima u zadnje vrijeme i rastuću ideju o disperziji glazbeno-kulturnih događanja diljem Hrvatske, ideju koju potiče nadležno ministarstvo, ali sve više podržavaju različite strukovne organizacije, pa i lokalne zajednice, a o pojedincima entuzijastima od kojih čitava priča najčešće kreće da i ne govorimo (no, to je drugi par rukava koji otvara niz drugih pitanja).

U svakom slučaju, muziciranje pred različitom publikom, u različitim kontekstima, pred glazbenika postavlja iskušenja u smislu koncepcije, interpretacije i recepcije. O odgovoru na ta iskušenja ovisit će uspjeh koncerta.

Eva Mach i Petra Gilming

Sedamdesetak slušatelja te večeri u Velikoj dvorani Glazbene škole Slavonski Brod imalo je priliku uživati u vrhunskom glazbenom doživljaju. Mach i Gilming odabrale su vrlo ambiciozan program za ovaj koncertni nastup, nimalo ne podcijenivši publiku pred kojom će svirati.

Večer su otvorile Sonatom za violinu i klavir br. 3 u d-molu, op. 108, Johannesa Brahmsa, kojemu ove godine obilježavamo 125 godina od smrti, a ‘proslavu’ možemo i produžiti jer će iduće godine biti 190 godina od skladateljeva rođenja. Brahms je gotovo mitska ličnost za sve koji se žele baviti komornom glazbom. Zreli romantičarski glazbeni jezik i savršeno poznavanje instrumentacije uvijek predstavljaju velik izazov za izvođače, a ako su u pitanju dva instrumenta koja svoj vrhunac dostižu upravo u drugoj polovini 19. stoljeća, izazov je k tomu veći.

Glazbenice znale prepoznati Brahmsovu romantičarsku idejnost temeljenu na čvrstim klasicističkim zasadama, na čemu su izgradile vlastitu interpretaciju djela

Brahms je i sâm bio pijanist te je imao osobnog iskustva u sviranju u duu s violinom, a iako ju je posvetio Hansu von Bülowu, pisao ju je zapravo za sebe (na praizvedbi je svirao klavirsku dionicu). I to se u skladbi jasno vidi.

U strukturnoj dotjeranosti sonate i briljantnosti izvođačkih zahtjeva obiju dionica Eva Mach i Petra Gilming izvrsno su se snašle predstavivši uistinu nadahnutu interpretaciju. Energija, koja se u valovima prelijeva kroz dionice, i muzikalnost, na kojoj se temelji svaka glazbena ideja unutar četverostavačne strukture, bile su vodilje Evi Mach i Petri Gilming u kreiranju glazbene izvedbe. I violina i klavir traže u ovome djelu svoju virtuoznost, dionice su potpuno ravnopravne u značenjskom smislu, a bujnost skladateljskih ideja i gustoća strukturne razrade (Brahmsov klavir, po uzoru na Beethovena, u sebi sadrži čitav simfonijski orkestar) traže od izvođača potpunu usredotočenost i posvećenost.

Važno je istaknuti da su glazbenice znale prepoznati Brahmsovu romantičarsku idejnost temeljenu na čvrstim klasicističkim zasadama, na čemu su izgradile vlastitu interpretaciju djela.

Eva Mach i Petra Gilming

Nakon izvrsne izvedbe Brahmsove sonate slijedila je Slavenska sonata za violinu i klavir, op. 5, hrvatskog skladatelja Josipa Štolcera Slavenskog. Novo doba, potpuni kontrast, suvremeni tretman glazbenog jezika, suptilno prožimanje folklornih elemenata (osobito u melodioznim dijelovima skladbe), fragmentarnost pojedinih glazbenih misli, mantrička repetitivnost glazbenih ideja – posve novi izazovi stavljeni su pred interpretkinje.

Novo doba, potpuni kontrast, suvremeni tretman glazbenog jezika, suptilno prožimanje folklornih elemenata, fragmentarnost pojedinih glazbenih misli, mantrička repetitivnost glazbenih ideja – posve novi izazovi stavljeni su pred interpretkinje

Eva Mach dala je glavnoj temi potrebnu snagu, čvrstoću i izražajnost, što je Petra Gilming popratila bujnom, a kristalnom jasnom, repetitivnom klavirskom pratnjom. U kontrastnoj drugoj temi mogle su pokazati Slavenskijev osjećaj za melodiju koju, očekivano, nosi violina, ali njene fragmente potom preuzima klavir dajući im drukčiji karakter. Slavenski je violini namijenio i solističku kadencu s raznim zahtjevima violinske tehnike u kojima se Eva Mach uglavnom dobro snašla, međutim, nedostajalo joj je malo preciznosti i koncentracije u tom trenutku osamljenosti violinskoga zvuka.

Završna skladba večeri bila je prava violinistička poslastica, jedan od ‘hitova’ kojim instrumentalist može pokazati svoje umijeće. Bila je to Carmen fantazija, op. 25, Pabla de Sarasatea, španjolskoga violinističkog virtuoza koji je sav svoj skladateljski opus (54 numerirana i još nekolicinu nenumeriranih djela) posvetio svom instrumentu u kombinaciji s klavirom i manje uz orkestar.

U ovome djelu, koje evocira poznate teme i motive iz Bizetove Carmen, Petra Gilming prepustila je glavnu ulogu Evi Mach, kako to i zahtijeva violinistička skladba ovakvoga tipa čija je osnovna svrha istaknuti solista u prvi plan. Razni elementi violinističke tehnike nizali su se jedan za drugim, a kako je skladba tekla, tako je rasla kvalitativna razina interpretacije Eve Mach. Kreirajući zaokruženu Sarasateovu glazbenu priču, obje glazbenice postigle su snažan i upečatljiv dojam ove izuzetno karakterne skladbe.

Veličina koncerta ne ovisi o količini publike niti o mjestu koncertiranja

Eva Mach i Petra Gilming nisu otišle s pozornice bez dodatka, pa su oduševljenu publiku počastile prekrasnom skladbom Pjesme kojima me majka učila iz ciklusa Ciganskih pjesama, op. 55. A nakon što su otišle s pozornice, među publikom su se mogli čuti komentari kako se već dugo vremena ovakva violina i ovakav klavir nisu čuli na slavonskobrodskim pozornicama.

Veličina koncerta ne ovisi o količini publike niti o mjestu koncertiranja. Veličinu koncerta ostvaruju njegovi glavni protagonisti, glazbenici interpreti, i njihova posvećenost umjetničkom činu.

Eva Mach, Petra Gilming

Moglo bi Vas zanimati