16
lis
2024
Izvještaj

International Sound and Film Music Festival

Još jedan festivalski uspjeh samoborskih DreaMakera

Foto: ISFMF

share

„Svi smo mi jedna obitelj“, rekao je umjetnički ravnatelj International Sound and Film Music Festivala, Ozren K. Glaser, na dodjeli nagrada Crystal Pine koje Festival dodjeljuje sad već dvanaestu godinu za redom

Doista, Međunarodni festival filmskog zvuka i glazbe jedinstven je – ne samo kao jedan od tri najveća i najvažnija festivala filmske glazbe u svijetu – nego i po toplini kojom se obraća svojim sudionicima, ne radeći razliku između dobitnika Oscara, studenata, novinara, glazbenika, znanstvenika, filmaša i ljubitelja filmske glazbe. Zato na International Sound and Film Music festivalu nije sramota pitati koja je razlika između pojmova sound editing i sound mixing – objasnit će vam ako ne znate, a ako ih dubinski poznajete, za čas ćete zaći u diskusiju s najvećim svjetskim imenima filmskog zvuka i filmske glazbe.

ISFMF i zvjezdani gosti

Ove je godine International Sound and Film Music Festival održavan od petka, 11. listopada do nedjelje, 13. listopada 2024. Gost festivala je, kao i uvijek, bio legendarni producent Robert Townson koji je producirao više od 1400 albuma svjetski najpoznatijih filmskih skladatelja, uključujući albume Jerryja Goldsmitha, Johna Williamsa i Hansa Zimmera.

Foto: ISFMF

Među stalnim gostima Festivala je i Mark Ulano, snimatelj zvuka, za čije smo ime mislili da ćemo ga samo s poštovanjem moći pročitati na odjavnim špicama filmova Titanic, Inglorious Bastards, Ad Astra, Bilo jednom u Hollywoodu i drugima – nije nam na pamet padalo da bi holivudskog snimatelja zvuka mogli susresti na ulicama Samobora ili u samoborskom kinu, gdje se Međunarodni festival filmskog zvuka i glazbe održava. Ulanu i Townsonu ove su se godine pridružili snimatelj zvuka Stuart Wilson (Star Wars, James Bond, Harry Potter, 1917) te dizajner zvuka Wayne Pashley (Mad Max: Fury Road, Veliki Gatsby, Happy Feet, Elvis).

Foto: ISFMF

Svoja iskustva rada s terena Ulano, Wilson i Pashley, kao i nezaobilazni Ozren K. Glaser, podijelili su s publikom u subotu ujutro na panelu The Sound of Silence: Paths of the Industry, koji je pred dupkom punim auditorijem kina Samobor vodio snimatelj zvuka i sound mixer Novica Jankov iz Srbije. Tom smo prilikom saznali kako su se za film Elvis koristili stari mikrofoni iz vremena Elvisa Presleya, kako se ozvučava glumac koji (poput C3PO-a iz Ratova zvijezda) nosi masku, na koji način redatelji poput Jamesa Camerona i Baza Luhrmana traže pripremu za snimanje zvuka i koliko su ti isti redatelji posvećeni svom filmskom poslu.

Filmske projekcije

International Sound and Film Music Festival započeo je projekcijama filmova, koje su se održavale u kinu Samobor i u Pop Up Art kinu na samoborskom autobusnom kolodvoru. Filmske projekcije krenule su već u petak ujutro, prikazivanjem animiranog filma Izumitelj za učenike osnovnih škola (koji je za odraslu publiku ponovljen u nedjelju), a nastavile su se održavati tijekom poslijepodneva svakog festivalskog dana.

U subotu se tako u kinu Samobor moglo gledati vizualno i auditivno iznimno zanimljivo koncipiran rumunjski film o skladatelju Georgeu Enescuu – Ennescu Skinned Alive, dok su u Pop Up Art kinu prikazani animirani film I’m Perfectly Fine, kratkometražni film L E V A i mnogi drugi. U nedjelju je Festival bio zaključen također projekcijom: prikazivanjem blockbustera Joker: ludilo u dvoje u kinu Samobor, koji su organizatorima i gledateljima preporučili Oscarovci.

Program Festivala bio je bogat popratnim događanjima, a među njima je bilo otvorenje izložbe slikara Slavena Macolića i Roberta Gečeka pod nazivom Sve je Pinocchio u samoborskoj galeriji Prica. Nastavno na otvorenje izložbe, a pod naslovom Skladatelj u fokusu, na istom je mjestu predstavljen bogati i raznovrsni opus kompozitora Mirka Krstičevića. Krstičevića javnost zna kao utemeljitelja i člana rock skupine Metak, međutim on potpisuje i niz klasičnih glazbenih ostvarenja, a uz to i mnogobrojna djela za kazalište kao i značaj broj filmskih partitura.

Njegova je primijenjena glazba nedavno objavljena na albumu All and Nothing at All izdavačke kuće Fox & His Friends, čime je otvoreno novo poglavlje u slušanju kazališne i filmske glazbe sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća na vinilu i mrežnim aplikacijama. Predstavljanje Krističevićevog skladateljskog rada vodio je Dalibor Grubačević, a Krstičevićeva je djela tom prilikom prezentirao gitarist Srđan Bulat.

Koncerti

Festivalski je program uključio i niz koncertnih zbivanja. Među njima je bio program Love Clavi u svijetu filmske glazbe, koji je ostvaren zahvaljujući suradnji ISFMF-a i Malog muzičkog ateljea u nedjelju, 13. listopada. Na radost prisutnih, mladi su glazbenici interpretirali poznate melodije iz omiljenih filmskih klasika.

Dva dana ranije, 11. listopada, održan je ekskluzivni koncert filmske glazbe Cinema Morricone: An Intimate Celebration, naslovljen prema albumu koji je pod producentskom kapom izdavačke kuće Sony Classical snimila američka flautistica Sara Andon uz klavirsku pratnju talijanskog pijanista Simonea Pedronija. Program je osmislio legendarni Robert Townson, koji je u Samoboru i rekao nekoliko uvodnih riječi o Enniu Morriconeu te interpretima njegovog glazbeno-filmskog nasljeđa.

Andon i Pedroni izveli su koloplet Morriconeovih popularnih melodija iz filmova Bilo jednom na Divljem zapadu, Legenda o pijanistu (The Legend of 1900), Cinema Paradiso, I Guardiani Del Cielo (Tower of the Firstborn), Misija, Za šaku dinamita, Dani raja, Bilo jednom u Americi, Nedodirljivi i Niz drevne stepenice (Per le antiche scale). Nakon službenog dijela programa oduševljena je publika bila nagrađena s dvije skladbe dodatka. Bili su to: koncertna praizvedba teme iz filma Čovjek bez sudbine (Fateless) i raskošni, svima poznati broj ”The Ecstasy of Gold” iz filma Dobar, loš, zao.

Tijekom dodjele nagrade Crystal Pine – što je bio događaj koji su svi s nestrpljenjem očekivali – također se sviralo. Dodjelu su, naime, obogatile izvedbe samoborskog Hollywood Film Music kvarteta, koji su majstorski odsvirali nekoliko filmskih uspješnica: od tema iz filmskog serijala o Jamesu Bondu do glazbe iz televizijskog serijala Igra prijestolja. Svirka Hollywood Film Music kvarteta bila je šlag na tortu koja je, ako se možemo metaforički izraziti, u tom trenutku već bila s užitkom pojedena. Naime, nagrade su podijeljene uz (ovdje parafrazirani) moto umjetničkog ravnatelja Festivala Ozrena K. Glasera: „Budi sretan što si nominiran, jer to je kao da si dobio nagradu – a ako nagradu doista dobiješ, budi još sretniji.“

ISFMF

Foto: ISFMF

Međutim, ovdje treba naglasiti da je ISFMF jedan od izuzetno rijetkih, ako ne i jedini svjetski filmski festival koji pri izricanju imena nominiranog filma uglavnom ne podrazumijeva redatelje, producente ili glumce koji iza njega stoje, nego podrazumijeva čarobnjake filmskog zvuka – od dizajnera zvuka, preko miksera zvuka, snimatelja zvuka, skladatelja, montažera zvuka i tako dalje. Dodjeli nagrada Crystal Pine prethodio je crveni tepih po kojem su prošetali svi slavni (i oni manje slavni) uzvanici, a zatim se napeto čekalo objave nagrada u nizu različitih kategorija.

Foto: ISFMF

Crystal Pine

U kategoriji najboljeg spota (best music video) nagradu su dobili Vladimir Andrijasevic i Didier Chanot za francuski spot Old Horse; u kategoriji najboljeg filma, nagradu je dobio američki film naslova Film Is Dead, Long Live Film! redatelja Petera Flynna; a u kategoriji najuspjelije glazbe za trailer, nagradu je dobila glazba za najavu američkog filma Longlegs. U kategoriji najboljeg kratkometražnog filma nagrađena su dva filma: švedski L E V A (Felix Wallén, Jimmie Jannerfjärd) i kanadski Sounds Like Fame (Robert D. Morais).

Foto: ISFMF

U kategoriji najbolje originalne glazbe za seriju nagradu je dobio britanski skladatelj Martin Phipps za korištenje glazbe u šestoj sezoni serije The Crown. U kategoriji najbolje originalne pjesme, nagradu Crystal Pine dobila je pjesma “Aidan’s Song” autora Nicka Blytha, Chrisa Cheatera, Davida Goode i Michaela Llewelyna Barkera iz britanskog filma What We Wished We Could Be.

Foto: ISFMF

U kategoriji najbolje originalne partiture za kratki film nagradu su dobili Hans Nieuwenhuijsen za nizozemski film I’m Perfectly Fine i Georges Tomb za američki kratki film Inferno in Paris. Za najbolju montažu zvuka nagradu Crystal Pine dobio je Richard King za film Oppenheimer.

Foto: ISFMF

Za najbolju upotrebu glazbe nagrađen je Hsuan-Hung Chou iz Tajvana za upotrebu glazbe u filmu Whispers, a za najbolju originalnu partituru u dokumentarnom filmu nagrađeni su Bernhard Falkner za glazbu u austrijskom filmu Ride Back To Best Age i Rebekka Karijord za glazbu u norveškom filmu Songs of the Earth. Za najbolju tonsku obradu (sound mixing) nagradu su dobili Mark Ulano, Tom Fleischman i  Eugene Gearty za obradu zvuka u filmu Killers of the Flower Moon. Nagradu za najbolju originalnu partituru u igranom filmu dobio je rumunjski skladatelj Sebastian Androne Nakanishi za film Enescu, Skinned Alive.

Nagradu Horizon – koju Festival dodjeljuje za najuspjelije projekte koji su se istaknuli temom i sadržajem, kao i za korištenje glazbe i zvuka u njima – dobio je Silvestar Kolbas kao autor hrvatskog filma Tvornica filmova koji govori o bivšoj tvornici filmova iz Samobora, Fotokemika.

Naposljetku, počasnu je nagradu Crystal Pine za cjeloživotno postignuće u karijeri dobio škotski inženjer zvuka (mikser zvuka, snimatelj zvuka) Stuart Wilson. Primajući nagradu, Wilson je zahvalio članovima DreaMaker productions tima, Željku i Ozrenu Glaseru te Marijani Knezoci, jer tako revno organiziraju ovaj jedinstveni europski festival koji privlači brojne talente – od studenata na početku karijere do vrhunskih profesionalaca kojima je glavna preokupacija rad s filmskim zvukom – kako bi dijelili ideje te slušali i gledali filmske radove te u njima uočavali različita postignuća na području filmskog zvuka.

Foto: ISFMF

Njegov je zaključak da je kreativna energija u Samoboru doista iznimna i da će se ti razgovori i diskusije, kao i inspirativna međusobna druženja, nastaviti tijekom sljedećih godina. Isti bi se zaključak mogao prenijeti na kraj ovog teksta, naročito kad se zna da DreaMaker produkcija ne miruje i da u planu ima još jedan veliki projekt za sadašnje te buduće profesionalce na području filmske glazbe i filmskoga zvuka – osnutak Akademije za zvuk u filmu i medijima (Film & Media Sound Academy) čiji će predavači biti mahom dobitnici nagrada Oscar, BAFTA i Emmy. DreaMaker produkciji zaista je samo nebo granica.

Moglo bi Vas zanimati