Hrvatska tradicija, ritmovi svijeta i ponešto jazza
Hojsak & Novosel i Elvis Stanić: Dijalog utroje

Tambura je jedan od najraširenijih tradicijskih instrumenata Jugoistočne Europe, kamo su je u 14. i 15. stoljeću donijeli Turci te je i danas, osim kod nas, popularna u Makedoniji, Srbiji i Bosni i Hercegovini, a njezine su inačice poznate i u drugim zemljama ovog područja. U Hrvatskoj je najprisutnija u tradicijskoj glazbi Slavonije i Hrvatskog Zagorja, a njezin se karakterističan zvuk u posljednje vrijeme pokušava iskoristiti i u drugim žanrovima.
Velik korak prema tom cilju napravile su Muzička akademija u Zagrebu koja je 2019. osnovala studij tambure te Glazbena tribina u Osijeku koja je 2022. bila posvećena tamburi u suvremenoj glazbi. U jazzu pak tamburu pokušava popularizirati Filip Novosel, koji je nakon magisterija na Muzičkoj akademiji na temu Tambura i tehnike sviranja tambure u jazz glazbi diplomirao na njujorškoj The New School for Jazz and Contemporary Music te postao jedini diplomirani jazz tamburaš na svijetu.

Foto: Davor Hrvoj
Novosel je godine 2016. s kontrabasistom Tihomirom Hojsakom – koji je diplomirao na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, magistrirao na MUZA-i te se specijalizirao za jazz – osnovao duo Hojsak&Novosel, također jedini takav duo u svijetu. Ovaj je sastav objavio već pet albuma i osvojio jednog Porina, a o njegovoj je popularnosti svjedočio i velik broj slušatelja koji se okupio na nastupu u subotu, 1. lipnja: mala dvorana Lisinski bila je krcata.
Put tradicije oko svijeta
Usprkos džezerskim pedigreima obojice izvođača, na koncertu nazvanom Priče o kontrabasu i tamburi jazza smo čuli vrlo malo. Duo Hojsak&Novosel izvodi i sklada crossover muziku kojoj je u prvom planu, kako je najavljeno, hrvatska tradicijska glazba. Iako su melodije iz raznih krajeva Hrvatske vrlo prepoznatljive, bilo da se radi o citatima ili o temama napisanima u duhu našeg folklora, one su uglavnom zaodjenute u raskošne ritmove koji s Hrvatskom nemaju puno veze.
Čuli smo tako Sambu iz Slavonije i elemente južnoindijske glazbene discipline solkattu, gdje je vokalno izvođenje perkusivnih slogova praćeno odbrojavanjem metra rukama, no najprisutniji su bili nepravilni ritmovi Istočnog Balkana: čak je i posljednji stavak Duo koncerta za brač i kontrabas, koji su Hojsak i Novosel napisali u povodu 1100. obljetnice Hrvatskog kraljevstva, skladan u 9/8 mjeri.

Foto: Davor Hrvoj
Obojica glazbenika sjajno vladaju svojim instrumentima: Tihomir Hojsak jednako je uvjerljiv na klasičnom i na električnom kontrabasu, dok je ljevoruki Novosel na braču i na električnom braču (i opet je naglašeno – jedinom takvom instrumentu na svijetu) pokazao zapanjujuću vještinu i brzinu, ali i izdržljivost: nastup, održan bez stanke, trajao je puna dva sata.

Foto: Davor Hrvoj
Na početku smo slušali skladbe pod utjecajima koji su se kretali od makedonske glazbe, preko zvuka lijerice do sladunjave kompozicije napisane u duhu dalmatinskog mandolinskog milozvučja. Upotrebom pedala muzičari su kreirali raznolike zvukove, ali i loopove te ritmičke podloge nad kojima su svirali, a povremeno i kontrolirano improvizirali.
Koncertni ekvilibrij u dijalogu
U središnjem dijelu večeri glazbenicima se pridružio Elvis Stanić, koji je koncert podigao na višu razinu. Ne samo zato što je glazbenoj mješavini dodao jazz, već najviše zbog smirene muzikalnosti koju je unio u dotad naglašeno tehnički orijentiran nastup. Svestrani jazz fusion gitarist, harmonikaš i skladatelj svojim je karakterističnim jednostavnim i pjevnim melodijama obogatio i oplemenio zvuk dua Hojsak&Novosel koji je s njegovom električnom gitarom ostvario vrlo lijepe dijaloge.

Foto: Davor Hrvoj
Hojsak i Novosel su u nastavku izveli još nekoliko kompozicija, od kojih je središnja bila već spomenuti Duo koncert s uspješnim drugim stavkom, temeljenim na međimurskom folkloru. Ostale su skladbe zvučale poprilično ukalupljeno: puno Istočnog Balkana, dosta Hrvatske i malo Indije uz sveprisutni tehnički vatromet. Na kraju večeri ponovno im se pridružio Elvis Stanić, ovaj put na harmonici, u izvedbi istarskog napjeva (pri čemu su momci i zapjevali) i obrade Gibonnija, na veliko oduševljenje publike.

Foto: Davor Hrvoj
A publiku, očito, imaju – ne samo u Hrvatskoj nego i u svijetu: iza Hojsaka i Novosela su uspješni nastupi u Europi, Sjevernoj Americi, Kini i Indiji te brojne suradnje s domaćim i regionalnim glazbenicima iz raznih žanrova. Crossover je već godinama vrlo popularan, a ovaj duo u svojim trenucima slave uživa nudeći vrlo jedinstven zvuk, virtuozno sviranje te simpatičan i neposredan nastup.

Foto: Davor Hrvoj