23
pro
2021
Izvještaj

Hrvatska inačica Hollywooda u rukama Simfonijskog orkestra HRT-a

Hrvatska filmska glazba

SO HRT Hrvatska filmska glazba Foto: Jasenko Rasol/HRT

share

Hrvatska filmska glazba bila je u središtu koncertnog projekta čija se izvedba uživo (konačno) odvila u srijedu, 22. prosinca 2021., u studiju Anton Marti Hrvatske Radiotelevizije. Koncert hrvatske filmske glazbe, naime,  publika s nestrpljenjem očekuje još od ljetnih mjeseci i ciklusa Sunčana strana Prisavlja kada je, na žalost, ovaj koncert zbog kiše bio odgođen. Imala sam čast biti članicom kreativnoga autorskog tima, zajedno s rukovoditeljicom radne jedinice Glazba Ivanom Kocelj te urednikom za film Deanom Šošom, bez kojih ovaj multimedijski projekt usmjeren na očuvanje hrvatske glazbene i filmske baštine ne bi zaživio.

Zbog sve veće popularnosti koncertnih izvedbi filmske glazbe, hrvatska bi filmska glazba na koncertnim programima trebala imati posebno mjesto. No, koncerti s hrvatskom filmskom glazbom – unatoč izuzecima – ipak su odviše rijetki s obzirom na količinu odlične glazbe kojom se hrvatski film diči. Također, u prošlosti su se organizatori takvih koncerata, naročito ako se radilo o koncertima orkestralne glazbe koja se izvodila na različitim filmskim festivalima, odmah u početku suočili s velikim problemom – činjenicom da su partiture filmske glazbe teško dostupne. Već se u tom smislu Koncert hrvatske filmske glazbe Simfonijskog orkestra HRT-a razlikovao od ostalih: nije se stalo kada se shvatilo nije baš jednostavno doći do partitura, da su one vrlo često zagubljene ili da ih čak uopće nema.

Tako su na koncertu Simfonijskog orkestra HRT-a, kojim je ravnao maestro Aleksandar Marković, uspješno izvedena neka doista antologijska djela koja su u ranijim slučajevima ‘ispadala’ s programa iz praktičnih ili prozaičnih razloga. Izvedena je glazba iz prvoga hrvatskog zvučnog igranog filma Lisinski koju je skladao Boris Papandopulo, kao i glazba Tomislava Simovića za kratki animirani film Surogat, filma koji je njegovu autoru, Dušanu Vukotiću, donio nagradu Oscar. Tome bi se moglo dodati i – napokon, jer je doista riječ o slavnim filmovima i partiturama kojima je ovo, nakon tolikih godina slavljenja i hvaljenja, bila koncertna praizvedba.

Kao multimedijski projekt, Koncert hrvatske filmske glazbe bio je povremeno praćen filmskim insertima, a započeo je prikladno svečanom najavom. Na samom početku je, naime, izvedena skladba Starlight Davida Chapella, koju je orkestrirao Matko Brekalo, jedan od dvojice probitačnih skladatelja iz Vukovara specijaliziranih za izradu glazbe za filmske foršpane, pri čemu surađuju s velikim stranim studijima, kao što su Paramount, Warner Bros. i Fox.

A zatim je nastavljeno doista u zvjezdanu tonu. Dakako, izvedena su neka nezaobilazna djela, poput glazbe iz filma Glembajevi Arsena Dedića ili glazbe iz filma Seljačka buna 1573 Alfija Kabilja, no nastojalo se predstaviti i manje poznata ali podjednako dojmljiva djela kao što je prekrasna Dedićeva glazba za film Donator, te kao što je glazba Alfija Kabilja za engleski film Sky Bandits u kojoj je skladatelj odlično simulirao ‘kaubojsku’ glazbu američkih vesterna.

Programom Koncerta hrvatske filmske glazbe nastojalo se predstaviti najkvalitetnija orkestralna djela iz najboljih hrvatskih igranih filmova, čiji su autori važni hrvatski skladatelji, a mnogi od njih poznati autori klasičnih djela. Tako se tijekom koncerta moglo uživati u glazbi Igora Kuljerića za film Zvonimira Berkovića Kontesa Dora koja je uključivala i Kuljerićevu orkestralnu obradu impresionističkog Nocturna op. 50 br. 1 same Dore Pejačević; izvedena je bila nježna tema Slavuj pjeva iz filma Breza koju je napisao Anđelko Klobučar; kao i Valcer Brune Bjelinskog iz jednog od prvih filmova sportske tematike, Plavi devet Kreše Golika.

I dok je Bruni Bjelinskom Golikov Plavi devet bio jedini ‘izlet’ u filmsko skladanje, njegov sin Alan Bjelinski uglazbio je, aranžirao i orkestrirao brojne hrvatske filmove. Među njima je Neka ostane među nama Rajka Grlića, koji glazbeno donosi inventivnu suradnju dvojice skladatelja – Alana Bjelinskog i Alfija Kabilja, također predstavljenu na koncertu. Na koncertu je svirana i raskošna glazba Silvija Bombardellija za film Koncert Branka Belana, o sudbini jednog klavira i jedne pijanistice, čiji su putevi razdvojeni Drugim svjetskim ratom.

S druge strane, neki hrvatski skladatelji filmske glazbe ostali su tijekom brojnih godina u ‘zapećku’. O njima se malo zna, a njihova se glazba koncertno ne izvodi – unatoč tome što su pisali prepoznatljive, ponekad doista slavne teme za poznate filmove. Jedan od takvih je, primjerice, Živan Cvitković. Na koncertu je izvedena njegova glazba za popularnu televizijsku seriju Gruntovčani Kreše Golika, također prvi put u koncertnom obliku. Glazba te televizijske serije, uz nastup nezaobilaznih Ladarica, doživjela se baš kao što je bila i zamišljena – kao prvi vrhunac koncerta.

Hrvatska filmska glazba

Nakon nje pristupilo se izvedbama lepršavijih skladbi, a među njima i orkestralnih partitura gosta na ovom programu, velikoga slovenskog skladatelja Bojana Adamiča. Tako je izveden legendarni finale iz filma Ne okreći se sine Branka Bauera, kao i lepršava valcer-tema iz filma Samo ljudi.

U drugom dijelu koncerta izvedena je i glazba iz animiranih filmova, i to ne samo džezistički simpatičan ali iznimno zahtjevan Surogat, nego i besmrtna melodija iz crtanog serijala o profesoru Baltazaru, sve iz majstorskog pera još jednog velikog a na koncertima prilično zanemarenog skladatelja, Tomislava Simovića. Koncert je naposljetku okrunila izvedba glazbenih komada iz franšize video igara Serious Sam, pod nazivima Vatikan i Boss Fight koje je izradio talentirani mladi skladatelj Damjan Mravunac.

Kao svojevrsna hrvatska inačica Hollywooda, Koncert hrvatske filmske glazbe ne bi postigao takav dojam da nije bilo bravurozne izvedbe Simfonijskog orkestra HRT-a pod dirigentskim ravnanjem maestra Aleksandra Markovića. Rijetkost je, naime, da se koncertnoj izvedbi hrvatske filmske glazbe pristupa tako ozbiljno, s poštovanjem i duboko promišljeno, kao da se izrađuje kakav zahtjevni klasični program; maestro Marković pazio je na svaki glazbeni detalj, fraziranje i dinamiku, oblikujući od zasebnih filmsko-glazbenih fragmenata prave koncertne uspješnice.

Doživljaj također ne bi bio takav da nije imao predane ‘pozadince’, skladatelje-aranžere Franu Đurovića, Danijela Legina i Alana Bjelinskog, koji su djela – inače namijenjenih praćenju određenih filmskih scena – zaokružili, doradili i omogućili im da se predstave punim sjajem na koncertnoj pozornici.

Koncertu bi, k tome, sigurno manjkao uvid u zanimljivosti vezane uz hrvatske filmove, hrvatsku glazbu i njihove skladatelje da ga nije vodio uvijek nasmijan i ležeran televizijski voditelj Mirko Fodor.

Kao sudionica ‘male radne skupine’, kako nas je šefica orkestra Ivana Kocelj nazvala, Kocelj-Šoša-Paulus, uživala sam sudjelovati u multimedijskom projektu očuvanja hrvatske glazbe i filma. Ujedno, zahvalna sam Hrvatskoj radioteleviziji što je prepoznala veliki potencijal hrvatske filmske glazbe te što je snimanjem za emitiranje i za arhivu pridonijela njezinom očuvanju najprije od fizičkog propadanja (na filmskim trakama, naime, prvo propada ton), a zatim i od zaborava. U vrhunskoj izvedbi Simfonijskog orkestra HRT-a, pod dirigentskom palicom maestra Aleksandra Markovića, Koncert hrvatske filmske glazbe bit će emitiran na televizijskim programima HRT-a, pa će u koncertu moći uživati i svi oni koji nisu imali priliku slušati ga uživo na zagrebačkom Prisavlju.

Moglo bi Vas zanimati