Ivan Krpan i Zagrebački solisti
Promišljeno i uvjerljivo, uz dirljivu posvetu Niniću
Uobičajeno gust prosinački koncertni raspored svojim su koncertom oplemenili i Zagrebački solisti, privukavši hladne subotnje večeri velik broj svojih poklonika na još jedan koncert iz ciklusa, za koji redovito vlada veliko zanimanje.
Odabravši za svoj treći koncert u 71. sezoni djela Ludwiga van Beethovena i Petra Iljiča Čajkovskog, u dupkom punoj Maloj dvorani Lisinski, 14. prosinca 2024., ugledni zagrebački ansambl ugostio je istaknutog hrvatskog pijanista mlađe generacije Ivana Krpana.
Višestruko nagrađivani glazbenik, dobitnik prve nagrade na jednom od najuglednijih pijanističkih natjecanja na svijetu, Međunarodnom pijanističkom natjecanju Ferruccio Busoni u Bolzanu 2017., uz ansambl Zagrebačkih solista nastupio je kao solist u Koncertu za klavir i orkestar br. 1 u C-duru, op. 15 Ludwiga van Beethovena, koji je za gudače obradio njemački skladatelj i dirigent Vinzenz Lachner. Rjeđe izvođeno djelo, dovršeno 1795. godine i namijenjeno skladateljevim osobnim izvedbama, zrcali utjecaje Mozarta i Haydna, a iako je skladano desetljeće nakon 2. koncerta, prvi je Beethovenov tiskani klavirski koncert koji je nedugo nakon nastanka privukao značajnu pozornost javnosti.
Delikatna obrada za klavir i gudače, nasuprot izvornoj inačici voluminoznog prizvuka, gotovo ogoljuje solističku dionicu koju je Ivan Krpan iznio promišljeno i uvjerljivo, s lakoćom ovladavajući njezinim nemalim zahtjevima. Dojmljiva artikulacija, staloženost i vješto iznošenje glazbenog sadržaja obilježili su njegovu izvedbu u cijelosti, počevši od iskričavog prvog stavka, Allegro con brio, s izazovnom, pomno oblikovanom kadencom, preko lirskog stavka Largo, do završnog, briljantnog Rondo. Allegro.
Krpanovu usredotočenu, odmjerenu i protočnu izvedbu bistrog, no mekog tona podjednako predano pratili su Zagrebački solisti, pružajući mu pouzdanu i stilski prilagođenu, u potpunosti nenametljivu podršku. Nagrađen dugotrajnim pljeskom, Ivan Krpan za dodatak je odabrao Mazurku u C-duru, op. 68, br. 1 Frédérica Chopina, oplemenivši njezin živahni karakter decentnim pristupom izvedbi.
Krpanovu usredotočenu, odmjerenu i protočnu izvedbu bistrog, no mekog tona podjednako predano pratili su Zagrebački solisti
Drugi dio koncertne večeri obilježila je izvedba jednog od najupečatljivijih komornih ostvarenja Petra Iljiča Čajkovskog, Sjećanje na Firencu, op. 70.
Osmišljena kao Gudački sekstet u d-molu, skladana u ljeto 1890., a prerađena i praizvedena dvije godine kasnije, skladba je svojevrstan hommage Firenci, u kojoj su nastale njezine prve skice. Nadahnut Italijom, Čajkovski je njezine raskošne boje i toplo ozračje, kao i elemente talijanskog lirizma, pretočio u vlastiti, bujni skladateljski izričaj, stvorivši ekspresivno djelo koje odiše dubokom sentimentalnošću.
Skladba je svojevrstan hommage Firenci, u kojoj su nastale njezine prve skice; Čajkovski je raskošne boje i toplo ozračje pretočio u vlastiti, bujni skladateljski izričaj
Upravo takva bila je i izrazito homogena izvedba Zagrebačkih solista, predvođenih uvjerljivim i sugestivnim koncertnim majstorom Sretenom Krstićem, kojoj su svi članovi ansambla pristupili s iskrenim angažmanom i predanošću, međusobno se osluškujući i nadopunjavajući te oblikujući zaokruženu i dorečenu glazbenu cjelinu. Skladnu i dostojanstvenu izvedbu Čajkovskijevog četverostavačnog ostvarenja, ansambl Zagrebačkih solista pomno je gradio u kontinuitetu, s osobitim naglaskom na dinamičke kontraste te izražajno iznošenje gracioznih, ali i strastvenih melodijskih linija.
Kraj emotivne glazbene večeri bio je u znaku još jednog sjećanja, osobito značajnog upravo za Zagrebačke soliste. Potresnu izvedbu Sonatine iz kantate Actus Tragicus, BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha, u obradi koncertnog majstora Sretena Krstića, članovi ansambla posvetili su uspomeni na nedavno preminulog violinista i pedagoga Tonka Ninića, koncertnog majstora Zagrebačkih solista u vrijeme velikih svjetskih uspjeha, koji je svojim djelovanjem i osobnošću ostavio trajan trag u hrvatskoj glazbenoj umjetnosti.
Potresnu izvedbu Bachove Sonatine iz kantate Actus Tragicus članovi ansambla posvetili su uspomeni na nedavno preminulog violinista i pedagoga Tonka Ninića