Slušati zatvorenih očiju, prepustiti se i poletjeti u visine
U Hrvatskom domu u Splitu 19. je svibnja nastupila Klasična hrvatska četvorka + 2. Bio je to promotivni koncert njihova briljantnog albuma Wes Meets Trane koji je još krajem 2020. godine objavila diskografska kuća Croatia Records, ali zbog pandemije nije uživo predstavljen pred publikom – sve do sad. Objavili su ga s drugom inačicom svog imena – ClassiCroatian Quiartette + 2.
Entuzijazam, strast, posvećenost i istraživački rad
Zašto baš u Splitu? U tom se gradu godinama sustavno štuje stvaralaštvo tenor i sopran saksofonista Johna Coltranea, jednog od najznačajnijih i najutjecajnijih glazbenika u povijesti jazza. Coltraneov fan klub svake godine za njegov rođendan – rođen je 23. rujna 1926. – organizira tematski koncert s njegovom glazbom iz raznih razdoblja velikanove karijere. Nije to ništa novo, takve posvete organiziraju se u cijelome svijetu, glazbenici sviraju koncerte i snimaju albume s njegovim djelima, a u San Franciscu je utemeljena crkva St. Johna Coltranea u kojoj se ukazuje na duhovni aspekt njegove glazbe.
Teme koncerata, od kojih su mnogi održani u predivnom dvorištu Božečević Etnografskog muzeja u Splitu – koji se nalazi u kompleksu Dioklecijanove palače – često se odnose na njegove kultne albume, one koji su ostavili neizbrisiv trag u povijesti jazz glazbe, primjerice Interstellar Space, Love Supreme, Live at the Village Vanguard, John Coltrane and Johnny Hartman i Crescent. No, ne i u ovom slučaju. Naime, riječ je o suradnji legendarnog jazz gitarista Wesa Montgomeryja s Coltraneovim sastavom iz 1961. i 1962. godine, što nikad nije dokumentirano na nekom diskografskom izdanju, a ni u digitalnom obliku. Zapravo, malo je okorjelih jazz fanova koji znaju da su dvojica velikana svirala zajedno.
Jedan od malobrojnih je Silvio Braica, ravnatelj Etnografskog muzeja u Splitu, koji je i pokrenuo cijelu ovu lijepu priču. Osim što je utemeljio i što vodi spomenuti ciklus koncerata, Braica je inicirao formiranje sastava Klasična hrvatska četvorka koji bi provodio njegove zamisli.
Od samog početka oslanja se na sviračko umijeće i znanje saksofonista Saše Nestorovića, velikog poznavatelja stvaralaštva Johna Coltranea čiji lik i djelo proučava od svoje mladosti do današnjih dana. Zahvaljujući velikom entuzijazmu, strasti i posvećenosti te ogromnom znanju o svim aspektima Coltraneova djelovanja, ali i istraživačkom radu i znanstvenom pristupu, Braica je otkrio da je Montgomery nastupio s Coltraneovim sastavom i pronašao vjerodostojne podatke o tome iz različitih izvora.
Između ostalog, otkrio je da su tom prigodom izvodili Coltraneove skladbe “Naima” i “Impressions” te standard “My Favourite Things” koja je bila njegov zaštitni znak. Svirajući sopran saksofon, tu je skladbu često izvodio tako čarobno, gotovo hipnotizirajuću slušatelje. Osim tih, Klasična hrvatska četvorka + 2 je za album Wes Meets Trane snimila izvedbe još dviju Coltraneovih skladbi: “Miles Mode” i “Alabama”. Osim što je inicirao i organizirao snimanje, Braica je rezultate svojih istraživanja objavio u knjižici Kada je Wes sreo Tranea…
Glazbenici su pokrenuli publiku da mašta s njima
U vrijeme suradnje s Montgomeryjem u Coltraneovom su sastavu svirali pijanist McCoy Tyner, kontrabasist Reggie Workman i bubnjar Elvin Jones te alt saksofonist, bas klarinetist i flautist Eric Dolphy. Četvorku i dvojicu, pak, uz sopran i tenor saksofonista Nestorovića, na snimanju albuma sačinjavali su pijanist Hrvoje Galler, kontrabasist Saša Borovec i bubnjar Šimun Matišić te bas klarinetist Željko Milić i gitarist Goran Cetinić Koća kao gosti. Sjajna postava s od reda vrhunskim improvizatorima! Ista postava nastupila je na koncertu u Hrvatskom domu u Splitu, a na programu su bile spomenute skladbe s CD-a.
Glazbu Johna Coltranea nije moguće uvjerljivo tumačiti onima koji nisu proniknuli u njegovu glazbenu filozofiju, ali i u duhovnu sferu njegova stvaralaštva, a ovi glazbenici su to zasigurno učinili. Instrumentalistička vještina svakog ponaosob nije upitna. Osim toga, tako su dobro proučili njegove skladbe da si mogu dozvoliti slobodu, odmak od verzija koje su snimili za album, bez straha da će ući u slijepu ulicu… Nadalje, poznaju se u dušu i znaju da se u svakom trenutku mogu osloniti jedan na drugoga, upravo kao što je to bilo s legendarnim Coltraneovim sastavom.
Također, pronašli su vlastiti pristup, ali i zvuk. Naime, formacija seksteta nije bila česta u Coltraneovoj karijeri, a pogotovo ne postava s gitaristom. No, upravo su gitara i bas klarinet na poseban način obojili zvuk sastava. U izvedbama predivnih Coltraneovih skladbi svi članovi briljirali su i kao solisti, a njihove su improvizacije u sviračkom zanosu potrajale puno duže nego na snimanju albuma.
Za to, kao i za sve ostalo, posebne zasluge idu Saši Nestoroviću, organizatoru i pokretaču koji svojim perfektnim, neobuzdanim sviranjem, ali i diskretnim, gotovo neprimjetnim gestama, potiče ostale članove benda na predanu i nadahnutu svirku. Uz njegovo vodstvo Klasična hrvatska četvorka + 2 ne oponaša Coltranea već donosi vlastito viđenje njegove umjetnosti. U slučaju projekta Wes Meets Trane nisu imali što oponašati jer snimka njihova nastupa ne postoji. Morali su zamišljati i prepustiti se maštarijama.
Svojim su uvjerljivim izvedbama pokrenuli i mnogobrojnu publiku u Hrvatskom domu u Splitu da mašta s njima. Mnogi posjetitelji koncert su slušali zatvorenih očiju, kao da se žele prepustiti i stopiti s glazbom, poletjeti s glazbenicima u visine u kojima već pedeset i pet godina obitava St. John Coltrane. Ako upućuje blagoslov, Nestorović, Milić, Koća, Galler, Borovec i Matišić će zasigurno biti poškropljeni svetom vodicom.