29
ožu
2023
Izvještaj

Konferencija

Kontakt u Beogradu: SUBAsoba, trijumf Koikoija, jazzeri i nova lica

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

share

Kontakt konferencija koja okuplja glazbene profesionalce iz regije i šire odvila se prošlog vikenda u Beogradu. Ovo je bilo njezino sedmo izdanje, a obilježili su je brojni paneli, koncerti i jedna posebna izložba, koju ćemo vjerojatno na jesen imati prilike vidjeti i u Zagrebu.

Kontakt konferencija otvorena je prošloga četvrtka kratkim razgovorom o važnosti ove manifestacije i predstavljanjem sudionika New Faces programa, koji je rezultat udruživanja četiri regionalna showcase festivala – Kontakta, MENT-a, SHIP-a i PIN-a – koji su odabrali deset mladih profesionalaca koji će dobiti priliku sudjelovati na sve četiri konferencije.

New Faces / Dušan Milenković

New Faces / Dušan Milenković

Upravo su showcaseovi bili jedna od tema na brojnim panelima. Na jednome od njih, naslovljenom Važnost showcase festivala u regionu, govorili su Oskar Strajn (jedan od bookera Eurosonic Noorderslaga iz Groningena), Login Kočiški (direktor PIN-a u Skopju), Daniel Somlo (BUSH iz Budimpešte) te Mirko Burazer (SHIP, koji će se prvi puta održati u rujnu u Šibeniku). Organizatori su pričali o važnosti povezivanja na regionalnoj, europskoj i svjetskoj razini, iznijeli su detalje o organizaciji ovakvih festivala, ali i najveće izazove s kojima se susreću. Objasnili su i kako imaju posebno razvijene alate kojima prate rezultate svojih evenata – njihovu uspješnost mjere u brojnim parametrima, koji idu od broja streamova bendova koji su dio festivala pa do toga da se prati u kojoj su mjeri sudionici međusobno bookirali druge sudionike za svoje festivale, koncerte, događanja…

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Kontakt Beograd (@kontakt_beograd)

Vječno pitanje koje muči balkansku publiku, ali i glazbene profesionalce, jest ono o manjku velikih koncerata na našim prostorima. Jedan od zaključaka panela Veliki koncerti u Srbiji – svetla budućnost? jest taj da Beogradu, primjerice, nedostaje konkretna velika koncertna dvorana koja bi mogla primiti više od deset tisuća ljudi, a kojoj su primarna namjena upravo koncerti. Odnosno problem je u tome što su troškovi produkcije često iznimno veliki jer stadioni i slični objekti nisu u startu opremljeni elementima koji su od velike važnosti za koncerte, poput pozornice te opreme za svjetlo i zvuk. U ljeto, kada postoji mogućnost da se takvi veliki koncerti održavaju vani, većina bendova je na turnejama po festivalima. Još jedan veliki problem je također financijske prirode: cijene karata kod nas još su uvijek prilično niske za europske i svjetske standarde, što reducira mogućnosti kod bookiranja. Na ovu su temu govorili Dmitry Zaretski (Honeycomb Live), Sara Gigante (Charm Music) i Vladica Radević (Sky Music).

Dio programa bio je posvećen i jazzu. Panel All That Jazz bio je posvećen ovome žanru, a dosta se govorilo o koncertnim i klupskim sezonama i tome kako doći do isplativosti, odnosno financijske održivosti jazza. Zanimljiv pogled na stvar dao je umjetnički voditelj Jazz orkestra HRT-a Miron Hauser.

All That Jazz panel na Kontaktu / Dušan Milenković

All That Jazz panel na Kontaktu / Dušan Milenković

„Jazz nije muzički žanr. On je melting pot raznih kultura, način na koji netko interpretira kulturu. Kad sam to shvatio, bilo mi je jasno da mogu sve što poželim. Radili smo koncert i snimili ploču s Darkom Rundekom. To je izdanje sada nominirano za Album godine na Porinu. Dakle, čak smo prešli i tu žanrovsku odrednicu i nismo nominirani u jazz kategoriji, koja je obično u kombinaciji s klasikom u nekoj zasebnoj skupini. Surađivali smo s TBF-om, Psihomodo popom, PEZNT-om… Što se tiče potonjeg, kad sam rekao da želim surađivati s DJ-em, pitali su me jesam li normalan jer je to ‘narkomanska glazba’. Ja sam im odgovorio da je, ako postoji narkomanska glazba, to jazz“, ispričao je uz smijeh pa nastavio:

„Tako sam dobio publiku na foru. Približio sam im ono što radimo kroz spajanje s popularnijim momentima u glazbi te postigao to da oni dolaze i na naše klasičnije koncerte. Jazz je kod nas na neki način stigmatiziran, no reakcije onih koji dođu su sjajne“, objasnio je Hauser.

Dio Kontakta koji je nužno spomenuti jest i izložba SUBAsoba, koja je otvorena nekoliko dana prije same konferencije i za nju je bila svojevrsna uvertira. Riječ je o multimedijalnoj i interaktivnoj izložbi posvećenoj liku i djelu Mitra Subotića Sube, novosadskog glazbenika i kompozitora, pionira elektronike i eksperimentalne glazbe ovih prostora. Suba, koji je glazbu objavljivao i pod imenom Rex Ilusivii, značajan je dio života proveo i u Brazilu, gdje je surađivao s tamošnjim najpoznatijim muzičarima i prometnuo se kao jedno od ključnih imena njihove scene. U toj je zemlji, nažalost, 1999. godine i preminuo, u požaru koji je zahvatio njegov studio.

SUBAsoba / Dušan Milenković

SUBAsoba / Dušan Milenković

Priča o Subi je na tisuće, a najbolja stvar kod ove izložbe je to što je izniman trud uložen u to da ih pričaju pravi ljudi, oni koji su u njima i sami protagonisti. Izložba je prvotno nastala kao jedan od programa u sklopu Europske prijestolnice kulture u Novom Sadu, no postav je, zahvaljujući gomili dostupnog materijala koji i dalje konstantno pristiže s raznih strana, u Beogradu bio ponešto drugačiji. Isto tako, svaki je dan izložbe izgledao drugačije jer su u predstavljanju materijala sudjelovali razni ljudi. Primjerice, Subina je majka Ruža pričala o tome kako su njezin sin i Milan Mladenović danonoćno stvarali glazbu u njihovu stanu, a cijenjeni ilustrator Zoran Janjetov prisjetio se kako je Suba uvijek želio da vizualni prikazi njegove glazbe budu pomalo uvrnuti i s pogreškom. DJ Vladimir Ivković, koji je zaslužan za reizdanja Rex Ilusiivija, govorio je o važnosti očuvanja njegove baštine, a u tome mu se priključio i DJ Brka, koji je imao i set inspiriran Subinim radom. Pričala je i Tijana T, održan je i jam session u kojem je, među ostalima, sudjelovala i Marina Perazić, iz Brazila se javio João Visconde

Ovu ćemo izložbu, vjerojatno na jesen, i moguće u Muzeju suvremenih umjetnosti, moći vidjeti i u Zagrebu.

Što se tiče koncertnog dijela Kontakta, on je velikim dijelom bio posvećen rock glazbi. Svirali su Bare i Majke, Mr. Lee & IvaneSky, Ministranti, Repetitor, Paraf, Vojko V

Ministranti / Dušan Milenković

Ministranti / Dušan Milenković  

Tradicionalno se kao dio Kontakta održava i festival u sklopu festivala Hali Gali, revija mlađih bendova koja je i puno više od toga, a kvalitetnim i pomno biranim alternativcima, osim kroz koncerte, vidljivost daje i na druge načine, od kojih je najupečatljivija i kompilacija koju periodično izdaju. Ovogodišnji se Hali Gali održao pod egidom #Rodeo u klubu Drugstore. Glavnim prostorom u kojem su se održavali koncerti dominirala je dvojna pozornica, napravljena tako da se zapravo sastoji od dvije pozornice koje su ‘leđima’ naslonjene jedna na drugu. Cijela stvar je funkcionirala tako da se bendovi na njima izmjenjuju kako između nastupa ne bi bilo čekanja – dok je jedan bend svirao na jednoj strani, na drugoj je drugi pripremao tehnikalije za svoju točku.

Na glavnoj su pozornici svirali Sitzpinker, Consecration, Vizelj, Koikoi, Proto Tip, Šajzerbiterlemon, Gazorpazorp i Sv. Pseta, a tu su bila i dva manja stagea s elektronikom na kojima se mogao čuti cijeli spektar žanrova, od glazbe kojom dominira bas do najčudnovatijih rejvom inspiriranih rap skladbi. Osjetilo se i vidjelo kako je u ovo događanje uložen izniman trud na svi razinama – od pristupa vizualnom dijelu koncerata pa do samih svirki svih bendova i DJ-a – no jednu stvar svakako treba istaknuti.

A to je nastup benda Koikoi.

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

Publika je za njima luda kao da je riječ o Beatlesima, lirika im je inteligentna i moćna kao da dolaze od Doorsa, riffovi snažni kao da ih stvara Metallica, a beatovi kao da su Prodigy. A najbolje od svega je što zvuče kao da nemaju uzore; jedinstveno, unikatno, baš posebno. Ono što sviraju je i rock, i pop, i elektronika, prizvuk im je i etno, i psihodeličan, i indie, pjesme su im i tmurne, i okultne, i ohrabrujuće… Energija im je sirova, a stav na pozornici ekstremno samouvjeren. Publika je na koncertu u jednom trenutku doslovno završila na koljenima, a glazbenici u publici. Eksplozija je to kakvu se ne viđa često, no bend nije samo koncertna atrakcija; Regionalna udruga nezavisnih diskografa (RUNDA) im je baš na Kontaktu dodijelila nagrade za Najbolji singl i Album godine. Oni su, bez pretjerivanja, jedan od najboljih regionalnih mlađih bendova i bit će iznimno zanimljivo vidjeti što će sve napraviti do idućeg, osmog Kontakta.

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

Kokioi na Hali Gali festivalu u sklopu Kontakt konferencije / Ilija Marjanović

Moglo bi Vas zanimati