18
tra
2023
Izvještaj

Živa vatra

Kries u Boogaloou: Selo na okuke, zavojiti riffovi

Kries u Boogaloou

Kries u Boogaloou /Filip Bušić

share

Među mnogim komentarima poklonika Kriesa na YouTubeu dva su me se posebno dojmila: „Ovo mi je tata pjevao kad sam bila mala“ i „Nitko nije učinio za vidljivost često zaboravljene Like i ličke kulture koliko je to učinio Kries“.

Kries su uspjeli spojiti često učinkovito nespojivo: tradicijsku glazbu, tradicijske instrumente u klasičan rock bend toliko plesan da mnogi izvjestitelji redovito pišu o transu i svojevrsnoj psihodeliji na koncertima te grupe.

Na plesni podij zagrebačkog kluba Boogaloo Kries je doveo jednu potpuno drugačiju vrstu plesa, onakvu kakva se na selu gajila stotinama godina.

Kries u Boogaloou

Kries u Boogaloou/Filip Bušić

Sve se vrtjelo oko kola, i kad Kries krene s ”Kočarina”, ”Skoči kolo” ili danas već kultnom pjesmom ”Selo na okuke”, nije pretjerano govoriti o transu, slavlju plesa i slavlju života. Ova sedmeročlana ekipa kao da je pala negdje iz svemira i po mnogočemu je različita od mnogih projekata sličnih umjetničkih pravaca u nas.

Mojmir Novaković, frontmen Kriesa, uzima narodne pjesme, ne samo iz Like već i mnogih drugih krajeva ovog područja. Od Žepča pa sve do nekog mjestašca između Dunava i Tise jer on nije pjesnik, kako sâm tvrdi, jer narodne pjesme i narodna umjetnost su „slikovitije“.

Dakako, odbija i tvrdnje da su folklorni bend, jer folklor je za njega nešto „muzejsko“. A ni poslanje mu nije mainstream pa ga u tim medijima nema, no, ono što je najvažnije, posjetioca koncerata je svaki puta dovoljno. Zbog svoje originalnosti prepoznati su i na inozemnoj sceni, u potpunosti očekivano.

Kries u Boogaloou

Kries u Boogaloou/Filip Bušić

Vatromet nastaje kada gitarist koji započne pjesmu s ubojitim, zavojitim riffom, na što se nastavi isto takva ritam sekcija na koju se pak nadograđuje muževni Mojmirov glas te višeglasje, gotovo liturgijsko. U Boogaloou ne samo da su bili nadahnuti, već i toliko dobro uvježbani, spontani, dramaturški učinkoviti; s pravom možemo reći da je samo uživo moguće Kries u potpunosti doživjeti, shvatiti i uživati.

Nevjerojatno maštoviti aranžmani sa solističkim dionicama električne gitare na jednoj strani, a na drugoj dionice lijerice ili gajdi. A između: rasturajući bubnjevi, vrhunska svirka koja nije puko udaranje. Rijetko sam imao prilike uživo čuti ovako unikatan zvuk, maštovitost u aranžmanima i izvedbu koja instantno izaziva ushit.

Možda će vas bend na trenutke odvući u arhaičnu prošlost, seosko gumno i nijemo kolo, pastoralnu livadu, a onda već idućeg trenutka pružiti doživljaj moćnog rock benda 21. stoljeća koji pršti od kreativnosti i izvedbene izvrsnosti.

Spoj je to drevne prošlosti, mitološke predaje, nabijenih simbola, ali i suvremenosti; čak i u pjesmi ”Ivo šeće”, čiji je spot smješten u  izbjeglički kamp u Siriji.

Kries u Boogaloou

Kries u Boogaloou/Filip Bušić

U Boogaloou je Kries izveo petnaestak pjesama, većinom klasike kao što su ”Sve vam zdravo”, spomenuto ”Selo na okuke”, ”Ivo se šeće”, ”Lepi Juro”, ”Skoči kolo”, ”Kočarina”, ”Sito to” i ”Dodole”, da bi sve završilo uzbudljivom pjesmom ”Zumba”, kao nekom vrstom sublimata cijele večeri i općenito Kriesova stvaralaštva.

Iako će Kries podsjetiti dakle i na liturgiju, muževno pojenje, i na narodno kolo od prije stotine godina, riječ je stvarno o izdvojenom umjetničkom suvremenom projektu tradicijske glazbe i rocka. Sinoć uživo – Kries nikad bolji. Publika oduševljena i neobično prisna s bendom na pozornici. Vrijedi i obratno.

Kries sinoć u Boogaloo: Mojmir Novaković, glavni vokal, Andor Vegh, gajde, Krešimir Oreški, udaraljke, Ivo Letunić, lijerica, vokal, Konrad Lovrenčić, bas gitara, Erol Zejnkovič, električna gitara i Ivan Levačić, bubnjevi.

A prije Kriesa u Boogaloou nešto sasvim drugo – folk-punk bend Ogenj iz Koprivnice. Bili su eksplozivni, osnaženi gostujućim violistom Lukom Ivercem. Jer teško je zamisliti folklornu glazbu sjevernih krajeva bez gudaćeg instrumenta, odlično uklopljenog u takvu hard rock i pravu punk tutnjavu. Pjesmama daju do znanja kojem kulturnom krugu pripadaju – jednim dijelom pankerskom nasljeđu koprivničkog Overflowa, a drugim onom folklornom. Zabavni, a mahniti u izvedbi.

Kries, Ogenj!

Sve je to živa vatra!

Moglo bi Vas zanimati