19
ruj
2024
Izvještaj

Otvorenje 8. Natjecanja Antonio Janigro i izložba "Valter Dešpalj: Čista radost"

Ispreplitanje vrijednog nasljeđa Antonija Janigra i Valtera Dešpalja

antonio janigro, valter dešpalj, natjecanje

Foto: Natjecanje Antonio Janigro

share

Ispreplitanje vrijednog nasljeđa dvojice iznimnih umjetnika, violončelističkih velikana Antonija Janigra i Valtera Dešpalja, obilježilo je emotivnu subotnju večer u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski, gdje je koncertom In memoriam Valter Dešpalj obilježeno svečano otvorenje 8. izdanja Međunarodnoga violončelističkog natjecanja Antonio Janigro.

Uoči koncerta, u sklopu službenog početka natjecanja, Josip Nalis, Thomas Demenga, Nina Čalopek i Ana Vidić u razgovoru s Janom Haluzom predstavili su program, ocjenjivački sud i kandidate drugog kruga natjecanja. U predvorju Velike dvorane posjetitelji su potom mogli pogledati izložbu Valter Dešpalj: Čista radost muzikologinje Ane Vidić, u spomen na prošle godine preminulog, međunarodno priznatog violončelista i pedagoga Valtera Dešpalja (Zadar, 1947. ‒ Zagreb, 2023.). Riječ je o nastavku zadarske izložbe, upriličene u sklopu Glazbenih večeri u Sv. Donatu, na inicijativu muzikologinje Dine Bušić, predsjednice Upravnog vijeća festivala, čije je cijelo izdanje 2023. bilo posvećeno upravo Valteru Dešpalju, pripadniku ugledne zadarske obitelji.

Natjecanje Antonio Janigro i izložba “Valter Dešpalj: Čista radost”

Istodobno sistematičnim i toplim prikazom životnog i umjetničkog puta jednog od naših najznačajnijih glazbenika, istaknutog violončelista, cijenjenog pedagoga i glazbenog redaktora, autorica izložbe proširila je njezinu prethodnicu, donoseći presjek njegovih važnih postignuća i životnih trenutaka. Uz povijesne fotografije Ante Brkana i drugih istaknutih fotografa, velik dio izložbe čine fotografije u vlasništvu samog Valtera Dešpalja, njegova nećaka Žorža Draušnika, ali i vrijedni doprinosi Dešpaljevih studenata i suradnika. I dok će se svi koji su poznavali Valtera Dešpalja kroz ovaj živopisni hommage prisjetiti njegova iznimnoga znanja i umijeća, visokih umjetničkih dometa i postignuća te samozatajne osobnosti, ostali će dobiti vrlo pristupačan i dinamičan uvid u život i djelo toga svestranog umjetnika.

Međunarodno violončelističko natjecanje Antonio Janigro

Međunarodno violončelističko natjecanje Antonio Janigro utemeljeno je sredinom 1990-ih na inicijativu prof. Dobrile Berković-Magdalenić, u organizaciji Koncertne direkcije Zagreb, s ciljem očuvanja umjetničke ostavštine uglednog violončelista, dirigenta i pedagoga koji je diljem svijeta proslavio Zagrebačke soliste. Ovogodišnje izdanje Natjecanja održava se u organizaciji Umjetničke organizacije Cristoforium i Platform for Culture, u suradnji s Koncertnom dvoranom Vatroslav Lisinski, Zagrebačkom filharmonijom i Glazbenim učilištem Elly Bašić, pod pokroviteljstvom Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.

Članovi međunarodnog ocjenjivačkog suda: Thomas Demenga (Švicarska) ‒ predsjednik, Hans Jørgen Jensen (Danska/SAD), Martti Rousi (Finska), Nikola Ružević (Hrvatska/SAD) i Meehae Ryo (Južna Koreja), između više od stotinu prijavljenih kandidata, na temelju audiovizualnih snimki odabrao je 25 natjecatelja. Nakon drugog kruga natjecanja u Glazbenom učilištu Elly Bašić, u završnici natjecanja koja će se održati u Velikoj dvorani KD Vatroslav Lisinski, 19. i 20. rujna nastupit će šest finalista uz Zagrebačku filharmoniju i maestra Dawida Runtza.

Iz violončelističke klase Valtera Dešpalja, koji je već u dobi od 25 godina postao docent na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, potekli su uistinu brojni, danas uspješni i ugledni violončelisti, koji vlastitim djelovanjem pronose vrijedno nasljeđe svoga profesora, baš kao što je i sâm, preko svoga srednjoškolskog profesora Milana Nagyja, bio dijelom pedagoškog nasljeđa Antonija Janigra.

Valter Dešpalj i nezaboravljena Cellomania

Velik dio njih okupio se u subotu, 14. rujna 2024. na podiju Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski, pod umjetničkim vodstvom istaknute violončelistice i pedagoginje Monike Leskovar u Ansamblu violončela Antonio Janigro. Reminiscirajući vedre i slavne dane Cellomanije, jednog od međunarodno najuspješnijih projekata Valtera Dešpalja, violončelisti Monika Leskovar, Latica Anić, Adam i Jasen Chelfi, Zita Draušnik, Tonka Javorović, Petra Kušan, Karmen Pečar Koritnik, Dorotea Racz, Vinko Rucner i Eldar Saparayev, izveli su pomno osmišljen program posvećen uspomeni na velikog umjetnika i pedagoga.

Dirljiva koncertna večer počela je Večernjom pjesmom (Abendlied) Josefa Gabriela Rheinbergera, izvorno duhovnim motetom za šesteroglasni zbor, u dojmljivoj obradi Valtera Dešpalja, a nastavila se skladbom Flagellazione Giovannija Sollime, utemeljenom na jednom od madrigala Jacoba Arcadelta te Allegrettom, poznatim drugim stavkom iz Sedme simfonije u A-duru, op. 92 Ludwiga van Beethovena, u Solliminoj obradi. Uslijedio je Finale in modo rustico, iz Kvarteta violončela u d-molu Rudolfa Matza, nastalog 1950. godine upravo za ansambl violončela, zbog čega je često bio dijelom koncertnih programa ansambla Cellomania. Vođen smirenom energijom Monike Leskovar, Ansambl violončela Antonio Janigro prikazao je, uz iznimno umijeće svih članova, zadivljujuću homogenost zvuka u oblikovanju glazbenog sadržaja.

Prvi dio večeri zaključio je nastup kvarteta violončela, koji su činili Thomas Demenga, Monika Leskovar, Smiljan Mrčela i Zita Draušnik. Potresnu izvedbu koralnih preludija Johanna Sebastiana Bacha, u vlastitoj obradi ‒ Veliča duša moja Gospodina (Meine Seele erhebt den Herren), BWV 648 i Zazivam te, Gospodine Isuse Kriste (Ich ruf’ zu Dir, Herr Jesu Christ), BWV 639, Thomas Demenga posvetio je nedavno preminulu brazilskom violončelistu i pedagogu međunarodnog ugleda, Antoniju Menesesu. Drugi dio koncerta otvorilo je omiljeno repertoarno ostvarenje, Adagio za gudače, op. 11 Samuela Barbera, u obradi Davida Johnstonea i u ekspresivnoj izvedbi članova Ansambla.

Svojevrsni vrhunac njihovog uigranog, do najfinijih detalja razrađenog i iznimno nadahnutog nastupa bila je izvedba glasovite skladbe Heitora Villa-Lobosa, Prve suite Bachianas Brasileiras, živopisnog trostavačnog djela koje je posvetio Pablu Casalsu, s očaravajuće privlačnom melodijom u središnjem stavku Prelúdio (Modinha) i neodoljivim, pjevnim zvukom violončela Monike Leskovar. Sama završnica dostojanstvene večeri u spomen na Valtera Dešpalja te snažnim emocijama, nostalgijom i zahvalnošću protkanog koncerta, brojnoj je publici donijela najiščekivanije glazbene minute, nastup Ansambla 100 violončelista, sastavljenog od violončelista svih generacija pod vodstvom Eldara Saparayeva, uz dirljivu izvedbu pjesme Vilo moja Ivice Badurine, koju je obradio Nikola Ružević.

Slijedila ju je Marcia, rano djelo Giovannija Sollime, nastalo tijekom studija za uličnu svirku s prijateljima, koje su potom na nagovor Antonija Janigra odsvirali i na završnom koncertu klase na Mozarteumu. Privlačno i vedro ostvarenje, u nesvakidašnjoj izvedbi velikoga violončelističkog ansambla, odisalo je svježinom i iskrenom radošću muziciranja koja će zasigurno svima prisutnima ostati u lijepom sjećanju.

Moglo bi Vas zanimati