02
tra
2022
Izvještaj

Paraf i Grad u Exportdrvu: dvostruki dobitak

Paraf

Paraf s Valterom Kocijančićem kao vokalom / Foto: Bojan Mušćet

share

Početak miniturneje dva banda iz vrha hrvatskog rocka pokazao je kako su Paraf i Grad, izvođači iz osamdesetih vješto svoj zvuk prilagodili današnjim standardima i tako uspjeli oduševiti nekoliko generacija publike. Nastup u matičnoj im Rijeci bio je potvrda njihove izvrsne postpandemijske koncertne forme

Paraf

Publika u zanosu / Foto: Bojan Mušćet

Nakon dvije godine suše i povremenih nastupa, riječka koncertna sezona počinje dobivati konkretne obrise, a prostor negdašnjeg skladišta Exportdrvo nameće se kao novi standard za nastupe do tisuću posjetitelja. Dva tjedna nakon antivalentinovskog nastupa Leta 3, Živog blata, Siidsa i Alejuandra Buendije, Exportdrvo je bilo poprištem dugonajavljivanoga nastupa Parafa i Grada.

Oba banda imaju nekoliko zajedničkih uporišnih točaka: inicijalno su djelovali u osamdesetima, u diskografiji imaju nekoliko izvrsnih albuma, u posljednjih nekoliko godina objavljene su im kolekcije pjesama, što je bio inicijalni naboj da se koncertno reaktiviraju, članstvo nadopune mlađim snagama te da snime i nekoliko novih pjesama.

Oba banda sudjeluju s nekoliko svojih pjesama na lani reizdanoj antologiji Riječki novi val, pa je koncert u Exportdrvu bio i svojevrsna promocija antologije, ali i Gradove dvostruke CD kolekcije Best of & Band on te proširenog reizdanja vinila Izleti Parafa koji uskoro stiže na tržište.

Sve je se odvijalo u tradicionalnome riječkom ambijentu u kojem su se smjenjivali pljuskovi i obična kiša, pa je ovaj nastup zaista odgovarao uzrečici svoji na svome. Bio je to i prvi koncert s miniturneje koja uključuje double bill koncerte u Zagrebu i Ljubljani.

Prije glavnih protagonista koncerta, korektan 45-minutni nastup imao je riječki kolektiv Kraj programa koji je zagrijao publiku, ali pokazao da ton-majstori moraju vrlo zahtjevno prići svome poslu i ugađati zvuk prema broju posjetitelja, jer ako nema dovoljno ljudi, zvuk je u Exportdrvu preglasan i pomalo nerazgovijetan.

Grad

Grad / Foto: Bojan Mušćet

Kad se dvorana napunila i oko 700 ljudi stiglo na nastup, sve je bilo spremno za nastup Grada koji je i ovoga puta pokazao da je jedan od najboljih rock-bandova u regiji i vjerojatno najznačajni neotkriveni veliki rock band na ovim prostorima. Da je Grad stasavao u nekome republičkom centru, odnosno današnjem glavnom gradu Slovenije, Hrvatske ili Srbije, danas bi – uvjeren sam – imao background poput Ekatarine velike.

Snažno i himnično s prštećim gitarama i stamenom ritam-sekcijom i sugestivnim vokalom Deana Škaljca Grad je tutnjao pred oduševljenom publikom svih uzrasta. Vrhunac nastupa bio je trolist skladbi “Kako da zaboravim”, “Ima li nešto” i “Vodi me”, a band je publiku počastio i obradom standarda grupe Ogledala – “Ogledala su oko mene”.

Premda su izveli većinu svojih prepoznatljivih skladbi, dojam je da Grad ima spremnost i snage za dulji nastup, jer nitko u publici nije bio ravnodušan nakon zvučnog udara koji je Grad priuštio.

Grad

Frontman Grada Dean Škaljac / Foto: Bojan Mušćet

Parafi su u novoj osmočlanoj postavi pokazali uspjeh svoga transformativnog procesa. Uvjetno rečeno, koncertno su ujedinili nasljeđe punk pionira te post-punk revolucionara ujedinivši dvije postave s Valterom Kocijančićem i Vim Colom kao glavnim vokalima, pridodali su četiri nova člana, poznatim pjesmama dodali ponešto novih aranžmana a isto tako u repertoar uvrstili nove pjesme s posve novim zvukom.

Četiri gitare na frontalnoj liniji u pojedinim pjesmama osigurale su iznimno moćan sound, a Paraf se u svojoj big bandformaciji pokazao kao vrlo svjež organizam koji svoje pjesme stare i više od četiri desetljeća uzima kao pogonsko gorivo ali se ne referira na njih, nego ih oblikuje prema zvukovnim postavkama današnjih zvučnih dometa.

Paraf

Paraf s Vim Colom / Foto: Bojan Mušćet

Osobito iznenađenje bila je izvedba reworking verzije pjesme “Bez lica” koju su napravili The Siids i prvi puta je izveli s Vim Colom i Ivom Močibob. Publika je pritom bila zbunjena, jer su čuli Paraf u sasvim novom izdanju, no nakon povratka muškog dijela banda na scenu, sve je ponovno bilo u složnim kliktajima i žestokoj podršci.

Na bis su izveli “Narodnu pjesmu” i “Goli otok” podsjetivši na dane kad su kao srednjoškolci u tročlanoj postavi (nedostajao je samo originalni bubnjar Dušan Ladavac Pjer) u radijusu od jednog kilometra mnogo puta izvodili te pjesme u različitim prostorima. Neka nova publika upila je sada te pjesme u drukčijom formatu, dok je Paraf ubilježio još jednu pobjedu na domaćem terenu.

Oba banda bi nakon ovog nastupa uistinu bilo šteta propustiti 7. travnja u zagrebačkom Vintage Industrial Baru, s obzirom da je posrijedi unikatan koncert protagonista iz samog vrha hrvatske rock-scene.

Paraf

Valter Kocijančić i Zdrave Čabrijan, originalni članovi Parafa / Foto: Bojan Mušćet

 

Moglo bi Vas zanimati